Navigation Navigation

محتوا محتوا

جوکار:

واکنش اروپایی‌ها در قبال مهلت 60 روزه ایران، چهره واقعی آن‌ها را نشان داد


نماینده سابق مردم یزد در مجلس گفت: اروپایی‌ها با واکنش‌هایی که در قبال اولتیماتوم 60 روزه‌‍‌ای که به آن‌ها داده شد، داشتند، چهره واقعی خودشان را نشان دادند و ثابت کردند که آن‌ها با ما نیستند.

محمدصالح جوکار در گفتگو با خبرنگار یزدامروز گفت: برجام یک کمینی بود برای کشور ما و در واقع برجام هیچ چیز در درون و محتوای خودش ندارد و یک بازی است که از یک طرف آمریکا به عنوان پلیس بد و اروپایی‌ها به عنوان پلیس خوب نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها از برجام خارج می‌شوند و می‌گویند چون منافعی در برجام ندارند؛ اروپایی‌ها نیز ایران را تشویق می‌کنند به اینکه در برجام بماند بدون اینکه برجام عایداتی برای جمهوری اسلامی داشته باشد.

معاون پارلمانی سپاه پاسداران اظهار داشت: قرار بود برجام تحریم‌ها را بردارد اما نه تنها تحریم‌ها را برنداشت بلکه بر پایه همین برجام تحریم‌ها افزایش پیدا کرد؛ برجام آن جایگاه هسته‌ای را از ما گرفت و در حالی که تعهداتمان را عملیاتی کردیم، طرف مقابل هیچ‌کدام از تعهدات خودش را عملیاتی نکرد بلکه شرایط را بدتر کرد.

جوکار خاطرنشان کرد: آمریکا به عنوان کشوری که از برجام خارج شده امروز هم تهدید می‌کند و هم در حوزه‌های اقتصادی جنگ تمام عیار به راه انداخته است. رئیس جمهور آمریکا البته از این سیاست ناامید است و او در مدیریت جریان نارضایتی در داخل کشور ناتوان بوده، لذا امروز دست کار به احمقانه دیگری می‌زند و دیوانه‌وار حرکت می‌کند.

وی عنوان کرد: قرار  بود اروپایی‌ها بحث مسیر مالی را برای ما باز کنند، همان بحث کانال مالی که قرار بود انحام شود و بعدا تغییر دادند و بحث اینستکس را مطرح کردند که هیچ‌کدام از این موارد عملی نشد. این در حالی که آن‌ها در فرایند صدور نفت ما نیز می‌خواهند با فشارهایشان محدودیت ایجاد کنند که البته این اتفاق نخواهد افتاد.

نماینده سابق مردم یزد در مجلس با بیان اینکه صادرت نفت و موضوع کانال مالی برای انتقال دارایی‌ها دو مسئله مهم ما هستند، تصریح کرد: از ابتدای کار، برنامه‌ریزی غرب چه اروپا و چه آمریکا بر مبنای این بوده که جمهوری اسلامی را در شرایطی قرار دهند که هم نتواند از توان هسته‌ای‌‎اش استفاده کند و هم اینکه تحریم‌ها را افزایش دهند، لذا این اقدام اخیر و موضع‌‎گیری شورای عالی امنیت ملی اقدام بجایی بود گرچه دیر انجام شد.

جوکار تأکید کرد: اروپایی‌ها با واکنش‌هایی که در قبال اولتیماتوم 60 روزه‌‍‌ای که به آن‌ها داده شد، داشتند، چهره واقعی خودشان را نشان دادند و ثابت کردند که آن‌ها با ما نیستند.

وی اضافه کرد: در صورتی که نقض‌کننده برجام آمریکا است و اروپایی‌ها بایستی یک بیانیه شدیدالحن علیه آمریکا می‌دادند، اما آن‌ها علیه مهلت 60 روزه ایران موضع گرفتند و عصبانی شدند که همین نشان‌دهنده زدوبندهای پشت پرده‌ای است که اروپا با آمریکا بر سر برجام دارد.

نمانده سابق مردم یزد در مجلس اظهار داشت: برجام یک حالت برزخی است که می‌خواهند جمهوری اسلامی در این حالت برزخ باقی بماند و آن‌ها با فشارهایشان در موضوعات دیگر، مذاکره داشته باشند؛ مثل بحث‌های موشکی که اروپایی‌ها خودشان این را مطرح کردند یا شروط احمقانه 12گانه‌ای که امریکایی‌ها گفتند.

جوکار گفت: لذا برجام به خودی خود عایداتی را برای جمهوری اسلامی نخواهد داشت و برجام نمی‌تواند منافع ملی ما را تضمین و تأمین بکند، برجام بازوی بود که این‌ها بر سر مسائل هسته‌ای ما ایجاد کردند و نتیجه دیگری را نخواهد داشت.

وی افزود: اصل موضوع و تأکید و فشاری که دارند این است که جمهوری اسلامی باید دستورهایی که از کاخ سفید صادر می‌شود را بپذیرد، که این برای ملت قابل پذیرش نیست.

جوکار ادامه داد: ملتی که ایستادگی و مقاومت کرده امروز در سایه این مقاومت بیشترین قدرت و اقتدار را در سطح منطقه از آن خود کرده است، حال آیا همه این‌ها را می شود فدای برخی مطامع آمریکایی‌ها یا کسانی که در خط امریکا هستند کرد به طور قطع یقین اینطوری نخواهد شد و این آرزوی آمریکایی‌ها هم به جایی نخواهد رسید.

وی عنوان کرد: قدر مسلم این است که امروز وقتی در سطح منطقه بررسی کنیم، شاهدیم که آمریکایی‌ها علیرغم 7 تریلیون دلار هزینه، هیچ جایگاهی را بدست نیاوردند و هیچ نفوذی را نتوانستند برای خودشان توسعه بدهند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: آمریکایی‌ها از راه سیاسی به بن‌بست رسیدند و ذخایر راهبردی و فکری‌شان در سطح منطقه غرب آسیا به پایان رسید و امروز این سراسیمگی و دستپاچگی و احمقانه تصمیم گرفتن آن‌ها هم بر مبنای همین محاسباتی است که این‌ها دارند انجام می‌‎دهند.

جوکار خاظرنشان کرد: اینکه حالا تهدید می‌کنند یا ناوگان‌شان در سطح منطقه است و... از این جهت هم کاری از این‌ها ساخته نیست. چرا که امروز ما می‌بینیم که امریکایی‌ها بیشتر از این نمی‌توانند در سطح منطقه هزینه بدهند، چرا که با کشوری روبرو هستند که اقتدار همه‌جانبه در عرصه دفاعی خواهد داشت و منافع‌شان به شدت در خطر است لذا از این جهت هیچ‌گونه توانمندی در آمریکایی‌ها دیده نمی‌شود که بخواهند جنگی را در سطح منطقه ایجاد کنند.

وی گفت: آنچه که مسلم است این است که امروز با ایستادگی، پایمردی و مدیریت فضای داخل کشور در حوزه اقتصاد و معیشت مردم، با همین امکانات و توانمندی‌های بزرگی که خود کشور دارد می‌توان عرصه پیشرفت را دنبال کرد و عمدتا این است که این اراده وجود داشته باشد و خللی در عزم مسئولین نسبت به اینکه باید خدمات خوبی برای مردم داشته باشند ایجاد نشود و با روحیه جهادی مسائل و مشکلاتی که امروز بیشتر در حوزه داخلی است را مرتفع کنند.

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار