Navigation Navigation

محتوا محتوا

به بهانه بالابودن آمار کشته شدگان عابر پیاده دریزد؛

پل های مکانیزه عابر پیاده؛رفع تکلیف یا خدمت به مردم؟! + تصاویر


پل‌های عابرپیاده در حفظ ایمنی جان عابران و شهروندان نقش موثری دارند چرا که از یک سو از تردد عرضی عابران از معابر جلوگیری می‌کنند و از سوی دیگر در روان‎‎سازی ترافیك نیز نقش موثری دارند.

یزدامروز؛ پل‌های عابرپیاده در حفظ ایمنی جان عابران و شهروندان نقش موثری دارند چرا که از یک سو از تردد عرضی عابران از معابر جلوگیری می‌کنند و از سوی دیگر در روان‎‎سازی ترافیك نیز نقش موثری دارند.

این موضوع زمانی اهمیت دوچندان پیدا می‎کند که بدانیم حدود نیمی ‌‌‌از آمار مرگ‎های ناشی  از ‎حوادث رانندگی شهری مربوط به عابران پیاده است.

اخیراً رئیس‌ پلیس راهنمایی و رانندگی استان یزد در دوازدهمین نشست هماهنگی برگزاری اولین همایش ملی "فرهنگ رانندگی، قانون گریزی و رفتار تهاجمی" که با حضور تنی چند از مسئولان استان در دانشگاه یزد برگزار شد

گفت: آمارها نشان می‌دهد حدوداً ۵۰ درصد از آسیب‌دیدگان، موتوسیکلت‌سواران هستند و حدود ۵۰ درصد دیگر عابران پیاده هستند که در بین استان‌ها، رتبه اول کشته‌شدگان عابر پیاده را داریم و از این بین دو طیف سنی کهنسالان و کودکان بیشتر درگیر هستند.

همانطور که در اظهارات رئیس پلیس راهور نیز دیده می شود  بسیاری از عابران پیاده به دلیل كهولت سن یا به لحاظ طولانی‌تر شدن مسیر، به‌ندرت از پل‌های عابر پیاده استفاده می‌كنند و عبور از عرض معابر را با تمام خطرات احتمالی در اولویت انتخاب خود قرار می‎دهند.

البته این آمارها در حالی مطرح می شود که در اکثر خیابان های شهر پل عابر پیاده وجود ندارد و یا در صورت وجود فاقد تجهیزات مکانیزه می باشد و این مسئله خود یکی از عوامل عدم استقبال عابران پیاذده از این پل ها به حساب می آید.

هر چند در سال های اخیر شهرداری یزد با هزینه فراوان از بیت المال به ساخت پل های به اصطلاح مکانیزه در برخی خیابان ها مبادرت کرده و چندی پیش  نیز مدرن‌ترین‌ترین پل مکانیزه عابرپیاده ایران در ابتدای بلوار طالقانی و روبروی مجتمع تجاری ستاره یزد به بهره‌برداری رسید اما متاسفانه البته بعضا پل های مکانیزه دیگری وجود دارند که به علت عدم راه اندازی آسانسور یا پله برقی آن می توان آن ها را بلا استفاده نامید که در زیر به چند مورد آن اشاره می شود

پل عابر پیاده مقابل اداره کل بنیاد شهید استان در خیابان شهید بهشتی

احداث پل مکانیزه در این مکان  به دلیل مراجعه پدرومادرمعززشهدا که اکثریت در دوران کهولت سن به سر میبرند ویا جانبازان عزیز ضروری بوده و قابل تقدیر است اما سوال اینجاست که وقتی آسانسور این پل غیر فعال است چگونه این عزیزان می توانند از آن استفاده کنند؟

پل عابر پیاده مقابل  شرکت گاز یزد در انتهای بلوار باهنر

از یکسو وجوداداره  شرکت گاز در این مکان که  یکی از ادارات پررفت  و آمد بوده و روزانه ارباب رجوع زیادی به آن مراجعه می کنند و از دیگر سو نزدیکی آن به میدان امام حسین(ع) سبب شده تا این پل از موقعیت خاصی برخوردار بوده و نیاز به توجه ویژه ای در زمینه ساماندهی مکانیزه دارد.

لزوم احداث پل های مکانیزه جدید در مکان های مورد نیاز توسط شهرداری یزد

با توجه با آمارهای ارائه شده در زمینه بالابودن میزان فوت عابران پیاده و لزوم تدبیر موثر مسئولان ذیربط در این خصوص به نظر می رسد باید در راستای کاهش تعداد کشته شدگان عابر پیاده اقدامی عاجل صورت گیرد که در ذیل پیشنهاداتی مطرح می شود

لزوم احداث پل مکانیزه مقابل مدارس

احداث پل‌های مکانیزه عابر پیاده، مقابل مراکز درمانی و آموزشی هم از اولویت ویژه برخوردار هستند چرا که مدارس زیادی در شهر وجود دارد که دانش‎آموزان آنها از عرض خیابان تردد می‌کنند که جان بسیاری از دانش‎آموزان در اثر عبور عرضی از معابر گرفته می شود.

ضرورت مکانیزه کردن پل های مقابل مراکز درمانی

همچنین مکانیزه کردن پل های هوایی مقابل مراکز درمانی  نظیر پل مقابل بیمارستان افشارکه  ازموقعیت ویژه ای برخوردارند و بیشترمورد استفاده افراد بیمار و سالخورده می باشد نیز باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد چرا که مکانیزه نبودن این پل‌های عابر پیاده، عملا استفاده از آنها را به صفر رسانده است.

احداث پل های مکانیزه در اطراف تقاطع‌های غیرهمسطح

حصارکشی مسیر دسترسی عابرپیاده و نصب پل در اطراف تقاطع‌های غیرهمسطح با توجه به سختی دسترسی عرضی به اطراف این تقاطع‌ها نیز از ضروریات است.

لزوم اقدام عاجل مسئولان ذیربط

امید است که مسئولان ذیربط در اقدامی عاجل برای حفظ جان مردم تلاش خود را مضاعف کرده و به رفع این معضل شهری بپردازند.

گفتنی است یزدامروز برای درج نظر مسئولین امردراین گزارش با معاون خدمات شهری شهرداری یزد تماس گرفته و نظر وی را در این خصوص خواستار شد که امین مقدم از عدم ارتباط این موضوع با این معاونت خبر داد و گفت: در این زمینه باید مسئول حوزه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری پاسخگو باشد اما پیگیری های مکرر خبرنگاراین سایت، برای برقراری ارتباط با مسئول حوزه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری به علت جواب ندادن وی به تلفن همراهش بی نتیجه ماند.

 سایت خبری تحلیلی یزدامروز، آماده دریافت نظرات مسئول محترم دراین حوزه می باشد.






آخرین اخبار آخرین اخبار