Navigation Navigation

محتوا محتوا

برگی از تاریخ؛

پنجم مردادماه به روایت تاریخ ایران زمین


پنجم مردادماه آبستن حوادث جالبی برای ملت بزرگ ایران است که در اینجا مروری اجمالی به این حوادث داریم.

یزدامروز؛ پنجم مردادماه آبستن حوادث جالبی برای ملت بزرگ ایران است که در اینجا مروری اجمالی به این حوادث داریم؛

اقامه اولين نماز جمعه رسمي تهران در جمهوري اسلامي ايران (1358 ش)

روز جمعه پنجم مرداد سال 1358 برابر با سوم ماه مبارك رمضان سال 1399 ق، اولين نماز جمعه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به امامت آيت‏اللَّه سيدمحمود طالقاني در دانشگاه تهران برگزار شد. حضرت امام خميني(ره)، چند روز قبل از اين تاريخ، امامت جمعه را به ايشان سپردند و حكم برپايي و اقامه نماز جمعه را صادر فرمودند.

جمعيت انبوه و ميليوني كه از نخستين ساعات بامداد اين روز از نقاط مختلف شهر تهران به دانشگاه و خيابان‏هاي اطراف هجوم آورده بودند، با مشاهده امام جمعه، تكبيرگويان، حمايت خويش را از رهبري امام خميني(ره) و نهضت الهي ايشان اعلام داشتند. با آغاز اقامه نماز جمعه، گروهك‏هاي مغرور و منافق كه براي فريفتن مردم و براي واژگون نشان دادن مسائل و به انحراف كشيدن انقلاب، دست به تبليغات بسيار عظيم و خطرناك و حساب شده زده بودند، ناگهان با صفوف متحد نمازگزاران كه همانند يك معجزه بزرگ الهي بود روبرو شدند و نقشه‏هاي خود را نقش برآب ديدند. اين اجتماع پرشور و معنوي، توطئه‏هاي حساب شده و ترتيب يافته منافقان را خنثي ساخت و حيله و تزوير آنان را در هم شكست. نماز جمعه، همواره محلي براي هوشياري و آگاهي‏بخشي به مردم و نيز مكاني براي تزكيه نفس و خشوع و خضوع در برابر ذات خداوندي بوده و هست.

2. مرگ محمدرضا پهلوي در قاهره (1359 ش)

محمدرضا پهلوي در چهارم آبان 1298 ش در تهران به دنيا آمد. پس از تاسيس سلسله پهلوي توسط رضاخان، وي به عنوان وليعهد انتخاب شد و اين مقام را تا سال 1320 ش بر عهده داشت. با ورود قواي متفقين به ايران و تبعيد رضاخان به جزيره موريس و سپس آفريقاي جنوبي، دولت‏هاي استكباري كه محمدرضا را مهره‏اي مطيع مي‌ديدند، او را به سلطنت نشاندند. تا قبل از كودتاي 28 مرداد 1332، نفوذ انگلستان در دربار بيشتر بود، ولي پس از كودتا، آمريكا به عنوان قدرت اصلي در مملكت، شاه را مديريت مي‏كرد. با آغاز نهضت اسلامي در خرداد 1342، وي با قساوتي تمام، مردم ايران را به خاك و خون كشيد. سپس حضرت امام خميني(ره) را در 13 آبان 1343 به تبعيد فرستاد. پس از اين تبعيد، وي حكومت مستبدانه خود را در ايران شدت بخشيد. ساواك به عنوان بازوي امنيتي محمدرضا پهلوي كه زير نظر سازمان‌هاي جاسوسي آمريكا(سيا) و رژيم صهيونيستي(موساد)  شكل گرفته بود هرگونه مخالفتي را با شدت سركوب مي‏كرد.

وي همانند پدرش در عرصه‌هاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي، با ستيز به فرهنگ اسلامي اصرار داشت. در سال 1350 جشن‏هاي 2500 ساله شاهنشاهي ايران را برگزار كرد و در حضور عده زيادي از سلاطين و رؤساي جمهور و نمايندگان كشورهاي دنيا، گريز از فرهنگ اسلامي و احياي سيمائي ناقص و غربزده از ايران باستان را به جهانيان نشان داد. اقدامات اسلام ستيزانه وي در سال‏هاي بعد گسترده‏تر شد و حتي تاريخ هجري شمسي را به تاريخ مجعول و موهوم شاهنشاهي مبدل ساخت. در اواخر سال 1356، و پس از درج مقاله اهانت‏آميز عليه امام خميني(ره)، امواج توفنده انقلاب، پايه‏هاي پوسيده نظام شاهنشاهي را در بر گرفت و نهضت اسلامي، جاني دوباره گرفت. در اين ميان شاه سعي كرد با اقدامات عوام فريبانه، خشم مقدس ملت ايران را فرو نشاند. از اين رو با بركناري نخست‏وزير و دستگيري برخي از مهره‏هاي سرشناس پهلوي، درصدد بود تا تقصير را بر گردن آنها بيندازد. وقتي اين تلاش‏ها به جايي نرسيد، محمدرضا خود در صفحه تلويزيون ظاهر شد و نطقي استرحام‏آميز ايراد نمود و خطاب به مردم گفت كه صداي انقلاب شما را شنيدم. او همچنين از مراجع تقليد ملتمسانه درخواست كرد كه مردم را هدايت نمايند و قول همه‏گونه آزادي داد. ولي نه دولت نظامي و نه نطق شاه، بازدارنده روند انقلاب نبود. در اين حال محمدرضا شاه كه براي خود چاره‏اي جز سركوب و كشتار نمي‏ديد، دست به ارتكاب جنايات متعددي زد. اين كشتارها مانع از سقوط رژيم ستم‏شاهي نگرديد و پس از فرار مفتضحانه او سرانجام در 22 بهمن 1357 ش، طومار سلطنت ننگين پهلوي و 2500 سال حكومت شاهنشاهي در هم پيچيده شد.

شاه كه چند هفته قبل از پيروزي انقلاب، ماندن در ايران را صلاح نمي‏ديد، در 26 دي 1357، از كشور گريخت و پس از ماه‏ها آوارگي، سرانجام حدود ساعت 10 صبح روز پنجم مردادماه 1359 ش در قاهره (مصر) در ميان غُربَت و بيماري هلاك شد. (تصوير؛ شاه در بستر مرگ. اين تصوير را يك عكاس مخفيانه گرفت و به قيمت گزافي به نشريه "پاري‌ماچ" فروخت.)

3. عمليات كوچك رمضان (1360 ش)

كمتر از يك ماه پس از فاجعه انفجار دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي، عمليات محدود رمضان در تاريخ پنجم مرداد 1360 با همكاري سپاه و ارتش در محور حميديه - كرخه نور انجام گرفت. در اين عمليات نيروهاي اسلام چندين كيلومتر از خاك ميهن اسلامي را از اشغال دشمن بعثي آزاد ساختند. در طي عمليات محدود رمضان، تعداد دويست تن از نيروهاي دشمن، كشته و زخمي و نزديك به دويست تن ديگر از آنان به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند. همچنين چهل دستگاه تانك و نفربر نيز منهدم گرديد.

4. عمليات غرورآفرين مرصاد (1367 ش)

در پي تهاجم گروهك منافقين به خاك ميهن اسلامي، كه با حمايت ارتش بعثي و حضور حدود 15 هزار تن از منافقان و ضد انقلابيون صورت گرفت، ملت سلحشور ايران، به خروش آمد. ابتدا در اقدامي خودجوش اهالي روستاهاي مرزي به مقاومت در برابر منافقان پرداختند تا اينكه عمليات مرصاد در پنجم مرداد ماه 1367، با رمز مبارك «يا علي(ع)» در اسلام‏آباد و كرند غرب در استان كرمانشاه، آغاز گرديد. منافقين كه در يك اقدام عجولانه، راهي كرمانشاه شده و به خيال باطل خود، قصد حركت به سوي تهران و سرنگوني نظام جمهوري اسلامي ايران را داشتند در 34 كيلومتري كرمانشاه با سد سترگ رزمندگان اسلام مواجه شدند.

روز بعد با هدايت مستقيم شهيد سپهبد صياد شيرازي  و حمله هواپيماهاي ايران، تعداد زيادي از ادوات سنگين و زرهي منافقين در آتش سوخت و با  همراهي سريع رزمندگان اسلام، منافقين به فرار مفتضحانه روي آوردند. در اين عمليات، 4800 نفر از منافقان  كشته و زخمي و جمع زيادي هم اسير شدند. همچنين بيش از 120 دستگاه تانك، 400 دستگاه نفربر، 90 قبضه خمپاره‏انداز 80 ميلي‏متري، 150 قبضه خمپاره‏انداز 60 ميلي‏متري و 30 قبضه توپ 106 ميلي‏متري دشمن منهدم شد. علاوه بر آن، ده‏ها دستگاه تانك، نفربر، خودرو و مقاديري تجهيزات پيشرفته الكترونيكي و مخابراتي به غنيمت سپاه اسلام درآمد.






آخرین اخبار آخرین اخبار