Navigation Navigation

محتوا محتوا

در حاشیه افزایش میزان بیکاری در استان مطرح می‌شود

پیشرفت اقتصادی یزد؛ نیازمند مدیران کارآمد و متعهد


آمار بیکاری استان که زمانی بسیار ناچیز بود، به جای کاهش یا ثبات، رشدی روزافزون یافته و از مرز 13درصد نیز پا فراتر گذاشته است!

یزدرسا؛ استان یزد از دیرباز به عنوان استانی با مردمانی متدین و سختکوش شناخته شده و از همین روست که بحق، به دیار قنات و قنوت و قناعت شهرت یافته است؛ دیاری که درعرصه های گوناگون، پیشتاز و برخوردار از عملکردهای تحسین برانگیز بوده و در بسیاری از عرصه ها به الگویی برای دیگر استان ها بدل گردیده است. بی گمان بخش عمده این توفیق، مرهون همت والا و عرق دینی مردمان این خطه است که با هدایت های شخصیت های دینی و بسترسازی مسئولان درطول زمان به فعلیت رسیده است.

با این همه چندی است که استان یزد در برخی عرصه ها ماه ها و فصل هایی نه چندان خوشایند را تجربه می کند؛ به گونه ای که از باب مثال، آمار بیکاری که زمانی بسیار ناچیز بود، به جای کاهش یا ثبات، رشدی روزافزون یافته  و از مرز 13درصد نیز پا فراتر گذاشته است! تلخی ماجرا هنگامی بیش تر می شود که به یاد آوریم استان یزد، چهارمین استان توسعه یافته صنعتی در سطح کشور به شمار می آید و چنین آماری از بیکاری باید اسباب تامل و مایه شرمساری متصدیان ذیربط شود. وانگهی بخش عمده بیکاری و رشد شتابان آن؛ معلول رکود موجود و برخی سوء مدیریت هاست که نمی توان از  تاثیر مستقیم و غیرمستقیم سیاسی کار ی ها در پیدایش و تشدید آن چشم پوشی کرد.

چنین وضعیتی برای برخی استان ها با توجه به وضعیت پایین ذخایر معدنی و صنایع اندک و ... شاید تا حدودی قابل توجیه باشد، اما بی-گمان برای استانی به عظمت یزد که برخوردار از مردمانی با همت والا و استعدادهای فوق العاده، ذخایر کم نظیر معدنی، صنایع چشمگیر، ثروت  فراوان مادی و پتانسیل های رشک برانگیز دیگری است، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

تجربه گذشته و پیشنیه کاری و اعتقادی مردم یزد نشان داده است که این مردم تلاشگر از هیچ کوششی برای ارتقای وضعیت اقتصادی استان دریغ نکرده و نمی کنند؛ و آن چه موجب شده به جای پیشرفت روزافزون در این عرصه بعضا شاهد پسرفت هایی قابل تامل باشیم، کمبود مدیرانی در تراز دارالعباده و دارالعلم یزد بوده است؛ مدیرانی که با تکیه بر روحیه جهادی و انقلابی کمر همت ببندند و موانع تعالی بیش از پیش را از سر راه بردارند و زمینه های ارتقا را فراهم آورند؛ مدیرانی که به دور از حب و بغض های نازل سیاسی، بر اساس شایستگی و کاردانی- نه برپایه وابستگی های سخیف جناحی و سیاسی-  گزینش شوند و سکان امور را به دست بگیرند. بی گمان میدان دادن به مدیران کارآمد با روحیه و انگیزه های ناب انقلابی و جهادی می-تواند وضعیت روبه رشدی را برای استان یزد به ارمغان آورد. در این باره گفتنی  ها بسیار است.

نویسنده: مرتضی شبابی 






آخرین اخبار آخرین اخبار