Navigation Navigation

محتوا محتوا

برجام و ممنوعیت فروش هوایپیما به ایران؛

چگونه برجام که قرار بود تحریم‌ها را لغو کند، خود عامل تحریم شد؟


لذا آن‌ها که چنین مواضعی از سوی تیم مذاکره‌کننده ایرانی‌ را می‌ببینند، سعی می‌کنند انواع فشارها را به کشورمان وارد کنند. بر همین اساس برجام که با هدف لغو تحریم‌ها ایجاد شده بود، حالا خود به اهرمی برای تحریم مکرر کشورمان تبدیل شده است.

یزدامروز به نقل از یزدرسا؛ چند روز قبل مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب مصوبه‌ای فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را ممنوع کرد. این اقدام آمریکا در حالی صورت گرفته که طبق ماده 22 برجام و پیوست‌های2و5 آن، بایستی تحریم ‌فروش هواپیمای مسافربری و قطعات آن به ایران از همان اولین روز اجرائی شدن برجام -یعنی 27 دی‌ماه سال 94- لغو می‌شد.

البته این برای چندمین بار است که آمریکا به طور یکطرفه برجام را نقض می‌کند. البته این در حالی است که حسن روحانی در تاریخ 23 تیرماه 94 گفته بود: «در روز اجرای توافق، تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی، هم به صورتی که در قطعنامه بوده لغو خواهد شد، تمام تحریم‌های اقتصادی، شامل، تحریم‌های مالی، بانکی، بیمه، حمل ونقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق و حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می‌شود.»

دولت یازدهم در طول چهار سال گذشته و در جریان مذاکرات هسته‌ای، امتیازات فراوانی را به طرف مقابل داد و هزینه‌های هنگفتی را بر ملت ایران تحمیل کرد. اصلی‌ترین مطلبی را که اعضای تیم مذاکره‌کننده و دولت‌مردان در ازای تحمیل هزینه‌های فراوان به مردم مطرح می‌کردند این بود که در قبال این امتیازات، تحریم‌ها لغو خواهد شد. اما آنچه در عمل شاهد آن بودیم اینکه نه تنها تحریم‌ها لغو نشد که حتی آمریکایی‌ها بعد از برجام هم به کرات ایران را تحریم کردند.

عملکرد منفعلانه و غیرقابل دفاع ظریف و همکارانش در مقابله با آمریکایی‌ها به گونه‌ای بود که آن‌ها را تا حدی گستاخ کرد که حتی ابتدایی‌ترین مفاد برجام را هم نقض کنند و هر روز که می‌گذرد شاهد دهن‌کجی تازه‌ای از سوی ایالات متحده نسبت به کشورمان هستیم.

در واقع آنچه موجب شده آمریکایی‌ها از اینکه مدام برجام را نقض کنند ابایی نداشته باشند، این است که آن‌ها در قبال اقدامات خود هیچ‌گونه واکنش مؤثری از سوی دولت ایران نمی‌بینند و نهایت واکنش دولتی‌ها در یک توئیت بی‌خاصیت خلاصه می‌شود.

از سوی دیگر برخی از دولت‌مردان ایران با مواضع ناپخته و عجیب خود مسیر دشمن را هموار می‌کنند. به عنوان نمونه جواد ظریف چند روز قبل گفته بود: «اروپایی‌ها به ما گفته‌اند برجام را تحت هر شرایطی ادامه خواهند داد حتی اگر آمریکا از آن خارج شود.» بعد از این اظهارات ظریف، علی اکبر صالحی نیز در مصاحبه با نشریه آلمانی اشپیگل گفت: «ایران خواستار ادامه پایبندی به توافق هسته ای است، حتی در صورتی که آمریکا از این توافق خارج شود.»

این نوع موضع‌گیری‌ها این پیام را به آمریکا منتقل می‌کند که طرف ایرانی نسبت به برجام شوق و ذوق فراوانی دارد و به هر قیمتی حاضر است برجام را حفظ کند. لذا آن‌ها که چنین مواضعی از سوی تیم مذاکره‌کننده ایرانی‌ را می‌ببینند، سعی می‌کنند انواع فشارها را به کشورمان وارد کنند. بر همین اساس برجام که با هدف لغو تحریم‌ها ایجاد شده بود، حالا خود به اهرمی برای تحریم مکرر کشورمان تبدیل شده است.

البته تأکید ظریف و صالحی بر حفظ برجام از طریق اروپا در حالی است که روحانی قبل از این گفته بود: «بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت‌تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی‌ها به دنبال آقا اجازه از آمریکا هستند. از این رو دولت آینده باید بتواند رابطه ایران و آمریکا را از حالت تخاصم به مرحله تنش که یک مرحله پایین‌تر است برساند. آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است.»

انتهای پیام/ع






آخرین اخبار آخرین اخبار