Navigation Navigation

محتوا محتوا

یزد؛

کاروانسرایی عجیب در دل کویر واقع شده است


کاروانسرای یغمیش که به آن یاغمیش نیز گفته می‌شود اثری ارزشمند به جا مانده از آثار دوره صفویه است که واقع در شهرستان صدوق استان یزد است.

به گزارش  یزد امــــــروز، این کاروانسرای جالب و عجیب شالوده‌ای سنگی و با ملات گل وآهک دارد که این معماری سنگی کامل و بی نقص داشته در حدی که گمان می‌رود معمار آن، بسیار آگاه به سازه‌های سنگی بوده است چراکه قطر دیوار از ابتدا تا انتها تغییر داشته و چیدمان سنگ و ملات چنان جداناپذیر می‌باشد که تمامی فاصله بین سنگ‌ها با ملات به خوبی پر شده و کار دقیق معمار و بنا، دلیلی را برای بندکشی دوباره بین سنگ‌ها نمی‌گذارد.

 

مصالح اصلی بنا بومی بوده و از سنگ لاشه منطقه است و نیز آهک را نیز از معادن اطراف برداشت کرده‌اند. ولی مرمت دوران صفوی با آجر می‌باشد.

 

ارتفاع بیش از ۹ متر دیوارها و نیز وجود برج‌های چهارگوشه بنا و نیز برج‌های نیمه در میان اضلاع شرقی، غربی و جنوبی که جنوبی کمی هم بلندتر می‌باشد و نیز سردر بیش از ۱۵ متر با دو برج، همه و همه حاکی از وضعیت امنیتی بد منطقه و اهمیت راه‌گذری از این منطقه می‌دهد. تأمین آب از طریق چاه می‌باشد که در داخل کاروانسرا قرار دارد و این اهمیت وجود آب در این منطقه بیابانی را می‌رساندنبود قنات و تأمین آب داخلی و نیز مکان‌هایی برای انبارکردن آذوقه، بیانگر این مطلب است که زمان‌هایی رباط در محاصره نیز بوده است.

 

یغمیش از نظر ریشه‌شناسی، ریشه و وجه تسمه‌، چندان مشخص نیست ولی در کتب تاریخی یغمیش را نامی مغولی و برگرفته از آثار یغمیش شحنه اصفهان در عصر غازان‌خان می‌دانند.

 

کاروانسرای یغمیش در سال ۱۳۸۲ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۸۵۵۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران یزد






آخرین اخبار آخرین اخبار