Navigation Navigation

محتوا محتوا

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد:

کم لطفی مسئولان استان به این سازمان ناشی از عدم آگاهی از اهمیت اسناد ملی است/مجازات در انتظار امحاء کنندگان اسناد ملی


رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد،امحاء و از بین بردن اسناد ملی بدون کسب مجوز از این سازمان راعملی غیر قانونی دانست و ازرسانه های گروهی و مردم استان خواست درصورت مشاهده بی توجهی به اسناد ملی در ادرات، مراتب را به این سازمان گزارش کرده تا با متخلفان برخورد قانونی شود.

یزد امـــــــروز؛ نوزدهم اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ کلینی، صاحب یکی از چهار کتاب معروف شیعه است.ابوجعفر محمدبن یعقوب کلینی رازی معروف به شیخ کلینی صاحب کتاب گرانقدر کافی و مشهورترین دانشمند و فقیه و محدث نامی شیعه در نیمه اول قرن چهارم هجری است.


به واسطه تالیفات گران سنج ثقه الاسلام کلینی این فخرجهان تشییع این روزبه نام، روز اسناد ملی و میراث مکتوب نامگذاری شده و سالروز تاسیس آرشیو ملی ایران نیز می باشد.


به همین مناسبت رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در نشستی با اصحاب رسانه استان گفت: رسالت سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد حفظ برگ های هویت استان و کشور بوده وهدف ازآن نیز نشان دادن پیشینه فاخراستان و کشوربه نسل آینده می باشد.


محمد رضا ملک ثابت با اشاره به نیازبرنامه ریزان فعلی و آینده استان و کشوربه استفاده از روش های گذشتگان در اداره امورگفت: باید برای جلوگیری از موازی کاری وطی کردن مسیر نادرست با مطالعه اسناد ملی از روش های پیشینیان عبرت گرفت.


ملک ثابت، امحاء و از بین بردن اسناد ملی بدون کسب مجوز از این سازمان راعملی غیر قانونی دانست و ازرسانه های گروهی و مردم استان خواست درصورت مشاهده بی توجهی به اسناد ملی در ادرات، مراتب را به این سازمان گزارش کرده تا با متخلفان برخورد قانونی شود.


وی افزود: قانون گذاربرای متخلفین جریمه نقدی وزندان در نظر گرفته است.


رئیس سازمان اسناد وکتابخانه ملی استان با اشاره به اینکه با برپایی همایش ها و رایزنی های مختلف با دستگاه های اجرایی از امحاء بخش زیادی ازاسناد جلو گیری شده خاطر نشان کرد: برای نمونه  پس ازآگاهی مردم و مسئولان از اهمیت اسناد ملی در مسجد جامع یزد ازمیان نسخ فراوان خطی، 450نسخه خطی به دست آمد که البته بسیاری ازآن ها نیز ازبین رفته بود.


متولی حفظ میراث معنوی استان با اشاره به اهمیت این میراث گفت: همانطور که برای بناهای تاریخی و به اصطلاح میراث مادی ارزش زیادی قائل هستیم باید برای میراث معنوی هم ارزش قائل بود.


ملک ثابت ازهمشهریانی که آثار خطی در اختیار دارند درخواست کرد برای حفظ هویت ملی و جلوگیری ازامحاء میراث مکتوب به علت عدم آشنایی از نحوه نگهداری این آثار،آن ها را در اختیاراین سازمان قرار دهند.


وی در ادامه افزود: این افراد می توانند نسخ ارزشمند خود را با روش های اهدا،فروش وامانت در اختیاراین سازمان قرارداده و در صورت عدم تمایل برای استفاده ازروش های فوق؛جهت تهیه اسکن ازاسناد آن را به طور موقت به سازمان تحویل و یا طی دوره های آموزشی روش های نگهداری ازاسناد را فرا گیرند.


ملک ثابت محل فعلی این سازمان را برای نگهداری از اسناد ملی نامناسب دانست و ابراز داشت: یکی ازاستانداردهای تعریف شده برای ساختمان این سازمان، مقاومت در برابر زلزله تا 8ریشترمی باشد که خانه لاری ها فاقد این فاکتوراست.


وی همچنین با ابراز گلایه از مسئولان استان در خصوص عدم تخصیص بودجه استانی به این سازمان گفت: در شهرهای مجاور نظیرشیراز بهترین و شکیل ترین ساختمان این شهر را به کتابخانه ملی واگذار کرده اند در حالی که مسئولان استان برای واگذاری ساختمان کتابخانه مرکزی به این سازمان  مردد هستند.


رئیس سازمان اسناد وکتابخانه ملی استان تاکید کرد: البته این کم لطفی تنها ازروی ناآگاهی از اهمیت اسناد و کتابخانه ملی است و امیدواریم مسئولین استان با موافقت با این واگذاری نام نیکی از خود در پاسداشت از فرهنگ اصیل یزد برجای بگذارند.  






آخرین اخبار آخرین اخبار