نمایش نمایش

ID : 19278196

«بچه نجف‌آباد یزد» سردار عزیز سپاه اسلام


فعالیت‌های سپاه به خصوص پس از دوران فرماندهی سردار جعفری به گونه‌ای بوده است که تمامی رسانه‌های معاند و دشمنان نظام با وجود دشمنی‌های بسیار بر تحول چشمگیر در این دوران اعتراف کرده‌اند.

به گزارش عصر فرهنگ؛ شهر یزد از قدیم در بین مردم ایران به نام دارالعباده و دارالعلم شناخته می شده است. علمای اعلام یزد نظیر شیخ عبدالکریم حائری یزد( موسس حوزه علمیه قم)، آیت ا... سید محمد کاظم طباطبایی (صاحب عروه) یزد را به پایگاه اسلام تبدیل کرده اند.
در زمان انقلاب یزد به برکت وجود عالم فرزانه و مجاهد شجاعی نظیر شهید صدوقی در مبارزه با رژیم ستم شاهی پیشتاز بود. بعد از به ثمر رسیدن انقلاب نیز الغدیریان یزد در کنار سایر مجاهدان ایران اسلامی با حضور در جبهه های نبرد حق علیه باطل دین خود به انقلاب را ادا کردند و در این راه چهار هزار شهید نیز تقدیم آرمان هایشان کردند.
صحنه جنگ باعث بروز استعداد جوان های دیار دارالعباده و رویش نیروهای خدوم برای فردای این مرز و بوم شد. عزیز یکی از همین جوان های مستعد بود.

 



تولد
سرلشکر پاسدار «محمدعلي جعفري» در سال 1336 در درالعباده يزد به دنیا آمد. وی تحصيلات خود را تا مقطع دبيرستان در دیار قنات و قنوت و قناعت ادامه داد و در سال 1356، در رشته معماري در دانشگاه پذيرفته شد و فعاليت‌هاي سياسي خود را نيز در همان دوران شروع كرد.

مبارزات انقلابی
در جريان مبارزات مردم انقلابي تهران، همدوش مردم و دانشجويان در تظاهرات شركت كرد و در آستانه پيروزي انقلاب نيز دستگير و به زندان افتاد.
پس از ماجراي انقلاب فرهنگي و بسته‌شدن دانشگاه‌ها، در جهاد علمي دانشگاه به فعاليت ادامه داد و پس از شروع جنگ به عنوان يك بسيجي عازم جبهه‌ها شد و در سال 1360 به عضويت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در آمد.

سابقه جبهه
فرمانده سپاه پاسداران با توجه به ضرورت حضور در جبهه‌ها، تا پايان جنگ به صورت پيوسته و به عنوان فرمانده قرارگاه‌هاي عمليات غرب و جنوب مشغول خدمت شد كه از جمله مسئوليت‌هاي وي، معاونت عمليات سپاه سوسنگرد و فرماندهي‌ تيپ عاشورا، قرارگاه قدس و قرارگاه نجف است.

 



تحصیلات دانشگاهی
جعفري پس از پايان جنگ براي ادامه تحصيل به دانشگاه مراجعه كرد و در سال 1371 موفق به اخذ مدرك كارشناسي ارشد در رشته معماري شد.
جعفري همزمان با تحصيل نيز به عنوان مسئول عمليات ستاد مشترك و جانشين نيروي زميني سپاه مشغول فعاليت بود و از سال 1371 مسئوليت فرماندهي نيروي زميني سپاه را به مدت 13 سال بر عهده گرفت، كه در 5 سال آخر آن، مسئوليت فرماندهي قرارگاه ثارالله تهران نيز بر عهده وي بود. در سال 1384 از سوي فرماندهي معظم‌ كل قوا راه‌ ‌اندازي مركز راهبردي سپاه به وي محول شد.

 

خدمت این بار در مقام فرمانده سپاه

در 10 شهريور ماه 86 دوره مسئوليت 10 ساله رحیم صفوی در فرماندهي سپاه به پايان رسيد و «محمدعلي جعفري» که پيشتر فرمانده نيروي زميني سپاه بود و در چارچوب سازماني به نام «عزيز جعفري» مشهور است، از سوي فرمانده کل قوا به مسئوليت فرماندهي سپاه پاسداران انتخاب شد.

 


به دنبال این انتخاب برخی کارشناسان علت انتصاب وي به فرماندهي کل سپاه را اینگونه مطرح کردند. با توجه به تجربه بالاي وي در نبردهاي نامتقارن و جنگ‌هاي نامنظم که جعفري از پايه ‌گذاران اين گونه نبردها در سال‌هاي دفاع مقدس بوده و نيز افزايش تهديدهاي آمريکا مبني بر حمله نظامي به ايران در آن زمان، انتصاب جعفري معطوف به اين مساله بوده است و چون جعفري در دوران فرماندهي نيروي زميني سپاه، بررسي و ارزيابي نکات ضعف و قوت آمريکا در حمله به افغانستان و عراق را مورد توجه داشته برای سمت فرماندهی کل سپاه مناسب بوده ‌است.

 



تحلیل رسانه‌های بیگانه از انتصاب عزیر جعفری
انتصاب جعفری به عنوان فرمانده سپاه، بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي غربي داشت.
خبرگزاري فرانسه با غير منتظره خواندن جابجايي اخير در فرماندهي سپاه که به اعتقاد نويسنده آن، در «بحبوحه تنشهاي روزافزون ايران با با غرب» صورت گرفت، اين موضوع را با تهديدات اخير غرب عليه سپاه پاسداران مرتبط دانست.
خبرگزاري فرانسه افزوده است: هنوز علت اين اقدام که بصورت غير منتظره و پيش بيني نشده اعلام شد، مشخص نشده است، اما آيت الله خامنه‌اي با قدرداني از خدمت ارزشمند سردار صفوي به جانشين وي توصيه کرد پيشرفت فزاينده سپاه پاسداران را ادامه دهد.
از سوي ديگر شبکه الجزيره هم از تغيير فرمانده سپاه به اقدامي پيشدستانه براي مقابله با تهديدات امريکا ياد کرد.
اما سي. ان.ان، از اين تغيير در فرماندهي ارشد سپاه، اقدامي براي کاستن از فشارها تعبير کرد. سي ان ان درباره فرماندهي جديد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران گفت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران اکنون فرمانده جديد دارد.

«کالک‌های خاکی»
کتاب کالک‌های خاکی مجموعه خاطرات سرلشکر محمدعلی جعفری از کودکی تا عملیات آزادسازی خرمشهر در تیر ماه سال ۹۲ رونمایی شد.
«کالک‌های خاکی» در یازده فصل متنی، یک فصل عکس و سند در قطع ربعی و ۶۴۰ صفحه منتشر شده است. فصل اول با عنوان «بچه نجف‌آباد یزد» به دوران کودکی تا نوجوانی سردار جعفری همچنین آداب و رسوم مردم یزد و جغرافیای این استان می‌پردازد. فصل دوم با عنوان دانشکده هنر، فصل سوم با عنوان خمینی ای امام، فصل چهارم با عنوان دانشجوی خط امام، فصل پنجم با عنوان در انقلاب فرهنگی، فصل ششم شکست حصر سوسنگرد، فصل هفتم پیروزی یک تفکر، همسر یا همسنگر، تیپ یک عاشورا، با قرارگاه عملیاتی قدس در نبرد فتح و الی‌بیت‌المقدس از دیگر عناوین بخش‌های این کتاب است.

 



کارنامه در مقام فرمانده سپاه
فعالیت‌های سپاه به خصوص پس از دوران فرماندهی سردار جعفری به گونه‌ای بوده است که تمامی رسانه‌های معاند و دشمنان نظام با وجود دشمنی‌های بسیار بر تحول چشمگیر در این دوران اعتراف کرده‌اند.
عمیق تر کردن برنامه‌ها و اقدامات سپاه، اعطای اختیارات بیشتر به سپاه در مناطق و استانها، افزایش زاید الوصف توانایی‌ها و قدرت بازدارندگی پاسداران انقلاب اسلامی از مهمترین مواردی بوده که در طی دوران فرماندهی سرلشگر جعفری در سپاه پاسداران به وقوع پیوسته است. و همین ویژگی‌ها بود که فرمانده کل سپاه را به مشهورترین فرمانده ایرانی در کشورهای خارجی اعم از دوست دشمن تبدیل کرده است.

 


 





فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها