نمایش نمایش

ID : 32126370
ترویج سبک زندگی سالم با عنایت امام رضا(ع)؛

از تولید و عرضه محصولات ارگانیک تا ارائه جایگزین برای تنقلات مضر


مجموعه آفتاب گستر یزد چند سالی است که با هدف ترویج سبک زندگی سالم اقدام به تهیه و تولید محصولات سالم و ارگانیک در یزد کرده است.

به گزارش عصر فرهنگ؛ مدیر عامل مجموعه آفتاب گستر یزد پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با تشریح فعالیت های این شرکت در راستای ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی گفت: مجموعه آفتاب گستر یزد از سال 93 فعالیت رسمی خود را برای ارائه محصولات غذایی سالم به عموم مردم جامعه آغاز کرد.

علی شجاع در مورد علت ایجاد این مجموعه گفت: چند سال قبل بنده بدون هیچ گونه علائمی و به صورت کاملاً ناگهانی دچار بیماری سرطان معده شدم. چرا که سبک زندگی کاملاً غلطی داشتم، استفاده مکرر از فست فودها، تغذیه نامناسب، عدم رعایت آداب تغذیه، خواب ناکافی و عواملی از این دست موجب بیماری بنده شده بود. بیماری که مشکلات و هزینه بسیاری برای من داشت و به همین خاطر دعا میکنم هیچ کس گرفتار چنین بیماری ای نشود.

وی ادامه داد: این بیماری عاملی برای ایجاد مجموعه ای برای ترویج سبک زندگی سالم شد. از طرفی در زمان بیماری با توسل به امام رضا(ع) با خدا عهد بستم در صورت بهبود کاری معنوی برای خود، خانواده و جامعه انجام دهم. اسم مجموعه ما یعنی مجموعه «آفتاب گستر» وام گرفته از لقب زیبای شمس الشموس پیشوای هشتم است و اشاره به عنایت ایشان دارد.

وی تاکید کرد: در همان ایام بود که رهبر انقلاب در یکی از سخنرانی های خود در مورد لزوم توجه به سبک زندگی بیاناتی داشتند، این سخنرانی هم برای آغاز کار مزید بر علت شد. مجموع این چند عامل باعث شد کل مجموعه آفتاب گستر به صورت مجموعه ای وقف عام با رویکرد اصلاح سبک زندگی شکل بگیرد.

 

 

شجاع بیان داشت: آفتاب گستر کار خود را از تغذیه شروع کرد و اکنون با گذشت 4 سال علاوه بر تولید 500 قلم جنس در زمینه تغذیه اسلامی موفق شده 500 قلم در زمینه تولید پوشاک، لوازم آرایشی، شوینده ها، ظروف غذا و کتب مرتبط با تغذیه نیز فعالیت کند.

وی با اشاره به برخی حساسیت ها تاکید کرد: در مورد بحث تغذیه برخی موارد را به عنوان خطوط قرمز خود تعریف کرده ایم. شرط اصلی برای عرضه و تولید یک محصول در مجموعه آفتاب گستر سفارش و تأکیدات در آیات، روایات و سفارش حکما و قدمای ایران مانند حکیم ابوعلی سینا است. همچنین در تولید هیچ یک از محصولات ما خبری از مواد شیمیایی، اسانس، افزودنی و نگه دارنده ها نیست.

وی بیان داشت: محصولاتی که در این فروشگاه عرضه می شوند یا توسط خود ما تولید می شود و یا از تولیدکنندگان مطمئن و با انجام آزمایشات خریداری می شود. با این وجود هر محصولی که با ذائقه مصرف کننده مطابقت نداشت با کمال احترام پس گرفته می شود.

 

 

وی ادامه داد: محصولات طبیعی و ارگانیک اصولاً گران تر از دیگر محصولات عرضه می شوند و برای عموم جامعه قابل استفاده نیستند. برای حل این مشکل اولاً حاشیه سود مجموعه به شدت پائین آورده شد، ثانیاً مراتب مختلفی برای هر محصول در نظر گرفته شد.

مدیر عامل مجموعه آفتاب گستر یزد بیان داشت: طبق بررسی های انجام شده مشخص شد در صورت اصلاح مصرف شکر، نمک، آب، نان و روغن درصد بالایی از مشکلات مرتبط مرتفع می شود. بنابراین تمام تمرکز خود را برای جایگزینی و بهبود این محصولات قرار دادیم. مثلاً برای جایگزینی شکر معمول از شکر قهوه ای استفاده شد. شکری که از نیشکر و بدون استفاده از فرآیندهای شیمیایی تولید می شود. همچنین تلاش بر این است تا روغن های کنجد، زیتون، روغن گاو جایگزین روغن های معمول که از مواد نفتی به دست می آیند، شوند. همچنین نان هایی که در این مجموعه تولید می شود با استفاده از آرد سبوس دار، بدون استفاده از جوش شیرین تولید می شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که ما در تولید هیچ یک از محصولات خود از نگه دارنده ها و طعم دهنده های معمول شیمیایی استفاده نمی کنیم از طرفی ذائقه مصرف کننده ها به این محصولات عادت پیدا کرده، لذا ممکن است این تفاوت طعم و مزه ابتدا برای مصرف کنندگان ما قابل قبول نباشد.

شجاع گفت: تلاش شده تا برای تمام محصولات و تنقلات موجود در بازار جایگزینی تهیه شود. برای مثال نزدیک به 20 مدل بیسکوئیت با استفاده از آرد گندم سبوس دار، بدون جوش شیرین، با استفاده از شیرینی های طبیعی مثل شیره خرما، توت و یا نهایتاً شکر قهوه ای تولید می شود. در همین راستا سوسیس و کالباس سالم، پنیر پیتزا، سس، پاستیل، چیپس و انواع و اقسام خوراکی ها با مواد طبیعی و در نهایت رعایت نکات بهداشتی تولید می شود.

 

 

وی با تاکید بر فرهنگسازی برای آگاهی مردم گفت: اگر مردم ما فواید تغذیه صحیح را بدانند دیگر به این تفاوت قیمت به عنوان یک هزینه نگاه نمی کنند.

شجاع گفت: مسلماً تهیه و تولید چنین محصولاتی تماماً در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بوده است. همچنین هر چند اشتغالزایی به خودی خود هدف ما نبوده و کار تنها با دو نفر نیروی کار آغاز شده، اما رفته رفته و در جهت تحقق ترویج سبک زندگی سالم اشتغالزایی نیز محقق شده به نحوی که اکنون 15 نفر به صورت مستقیم در این زمینه مشغول به کار هستند. همچنین اشتغال غیر مستقیم آن نیز بسیار بیشتر از این موارد است.

وی در پایان تاکید کرد: مجموعه آفتاب گستر هم اکنون 4 شعبه در شهر یزد دارد، همچنین محصولات این مجموعه به 15 شهر کشور ارسال می شود و انشاالله در آینده ای نزدیک در شهرهای تهران، قم و شهربابک شعبه های این مجموعه آغاز به کار خواهند کرد.

انتهای پیام/






فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها