نمایش نمایش

ID : 12125935
دلواپسی قالیبافان خاتم درنبود حمایت

بزرگترین مرکزقالی‌بافی استان یزد این روزها حال خوبی ندارد


فرش دستباف همواره به عنوان یکی ازمهم ترین اقلام صادراتی خاتم محسوب می شد و نقش مهمی در درآمدزایی داشته ولی اکنون برای رفع چالش هایش نیازمند نگاه ویژه مسئولان است.

به گزارش عصر فرهنگ به نقل از طنین خاتم، قالی به عنوان یکی از مهمترین محصولاتی است که می تواند در صادرات استان یزد در نظر گرفته شود. صادراتی که از سالیان دور به عنوان سمبل هنر کشور در اروپا ، آمریکا و شرق آسیا شناخته می شود و به عنوان گوشه ای از شاخصه های فرهنگ ایرانیان است.

 

هنری که از شمال تا جنوب استان هزاران نفر با آن امرار معاش می کنند. هنرمندانی که نور چشمان خود را در پای دار قالی از دست داده و آسم، رماتیسم و دیسک کمر به یکی از مشکلات جسمی سالهای بعدی آنها تبدیل می شود

.

قالی بافی یکی از هنرهایی است که از قدیم با  زنان خاتم عجین شده است و کمتر کسی را می توان پیدا کرد که از بافت این هنر سررشته نداشته باشد .کودکی بسیاری از ما در پشت دارهای قالی گذشت و در کنار همه سرگرمی های که داشت یکی از منابع امر و معاش خانواده های خاتم محسوب میشد . 

 

وقتی پای صحبت قالیبافان می نشینیم، آنها مشکلات مربوط به بیمه، فروش و عدم اختصاص تسهیلات بانکی را مهمترین موارد موجود در این بخش اعلام می کنند. مشکلاتی که کمری فولادین برای خم نشدن در برابر آنها طلبیده .



یکی  از معضلات این صنعت، پوشش بیمه ای است که برای افراد کوشا در این صنعت گرفته شده است و بیمه شدگان تامین اجتماعی با زدن دار قالی در خانه تحت پوشش این بیمه قرار می گیرند و بازرسان بیمه هراز گاهی به خانه های آنها سر زده و و اگر مواردی ببیند خلاق قانون بیمه ، دستور قطع بیمه را صادر می کنند.

 

خبرنگار طنین خاتم برای بررسی مشکلات این قشر زحمت کش به سراغ تنی چند از این عزیزان رفته است

یکی از قالی بافان در گفتگو با طنین خاتم گفت: بافندگان فرش در خاتم از سرمایه کافی برای تهیه مواد اولیه و ابزار مناسب برخوردارنیست

.

یکی دیگر از قالی بافان اظهار داشت: با توجه به وقت و هزینه ای که برای بافت یک فرش صرف می شود، بافندگان فرش سود زیادی از فروش آن به دست نمی آورند و انگیزه ای برای بافت ندارند.

 

قالی باف دیگری گفت: کار فرش بافی به هیچ وجه شغل آسانی نیست عمده دوستان بافنده به مشکلات تنفسی، ریوی، چشم، کتف، مچ و زانو مبتلا می شوند لیکن در پایان عمر مفید کار، حتی برای درمان خود نیز اندک پس اندازی ندارند

.

وی اظهار داشت: اجرای نادرست قانون بیمه موجب شده تا قالیبافان با بیش از 50 سال سن از دریافت دفترچه بیمه درمانی محروم شوند. آن هم در سنی که به خاطر سال‌ها کار سخت قالیبافی، ممکن است بیش از جوانان به خدمات درمانی احتیاج داشته باشند

.

خبرنگار طنین خاتم در ادامه با محمد شکاری مسئول  مجتمع قالی بافی شهرستان خاتم گفتگوی تلفنی انجام داده است و نظر وی را در مورد مشکلات قالی بافان خاتم جویا شد .

 

محمد شکاری  با بیان اینکه هرات و مروست، بزرگترین مرکز قالیبافی استان یزد به شمار می‌روند، اظهار داشت: متاسفانه کمترین توجه به این مناطق صورت گرفته در حالی که هنرمندان بسیاری در این مناطق با امکانات محدود به بافت قالی مشغول هستند.

 

زنان چیره‌دست و هنرمند شهرستان خاتم به علت مشکلات و موانع فراوان به وجود آمده در سال‌های گذشته تمایلی به بافت فرش  ندارند.

 

شکاری  با بیان این مطلب و با ابراز تأسف از کاهش رغبت و علاقه‌ی زنان خاتم به بافت فرش افزود: وجود سختی کار و نداشتن آینده‌ای مطمئن و ارائه‌ی حمایت‌های شغلی از قالیبافان و نابسامانی بازار فرش  سبب کمتر شدن تمایل بانوان  به بافت فرش  شده است.

 

وی گفت: بیمه قالی بافان و حمایت از آنان در ترغیب افراد به این کار بسیار تاثیر گذار است

 

مدیر خانه هنرمندان قالیباف یزد افزود: یکی از مشکلات دیگر، گزینش بیمه است که برای قالی بافان در نظر گرفته شده است . گزینش قالی بافان  بیمه تامین اجتماعی غلط است و ملاکی که برای بیمه شدگان در نظر گرفته شده ، سواد است و چون توده قالی باف افراد بی سواد و کم سواد جامعه هستند شاید نتوانند در امتحان قالی بافی نمره مورد نظر را کسب کنند و عده زیادی از دادن امتحان صرف نظر می کنند ،و کسانی که از قالی و از این هنر سررشته ندارند خیلی راحت بیمه می شوند  و بدین طریق در حق قالی بافان واقعی اجحاف می شود.

 

شکاری گفت: عواملی مثل پوشش بیمه برای قالی بافان باعث می شود رونق فرش، صادرات فرش و همچنین  اشتغالزایی فراهم شود واگر دولت در گزینش برای قالی بافان سواد را در نظر نگیرید بزرگترین خدمت را به این قشر زحمت کش کرده است .

 

این مسئول گفت: علاوه بر سرمایه گذاری در این حوزه، استفاده از طرح و ایده های نو و رنگهای مناسب و رفع نواقص می تواند در رفع مشکل فرش تاثیر گذار باشد

 

مدیر خانه هنرمندان قالیباف یزد گفت: اگر دولت تعامل بهتری با مجتمع های قالی بافی برقرار و اداره تامین اجتماعی همکاری در این زمینه داشته باشد  میتوان برای کسانیکه امکان دار قالی در خانه برایشان مهیا نباشد به این مجتمع ها مراجعه و در آنجا مشغول به کارشوند منوط به اینکه بیمه آنان قطع نشود .

 

محمد شکاری در پایان گفت: برای ادامه‌ی روبه رشد این هنر – صنعت ماندگار، همت والا و برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه‌گذاری کلان و مطمئن و حمایت‌های مستمر دولتی از قالیبافان ضروریست.

 

طنین خاتم؛ با این تفاسیر بی شک صنعت فرش شهرستان خاتم  می تواند در صورت رفع موانع و چالش های موجود در روند توسعه خود قرار گرفته و رشد یابد

لذا ایجاد می کند نه تنها مسئولان، که خود بافندگان نیز در تحقق این هدف گام بردارند و نگذارند این هنر و صنعت به فراموشی سپرده شود.








فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها