نمایش نمایش

ID : 23650556

تمام سود «طلای سبز» به جیب واسطه‌ ها و دلالان سرازیر می شود


پسته از جمله محصولات صادراتي با ارزش اقتصادي بالاست و تاکنون 20 هزار هکتار از اراضي کشاورزي شهرستان خاتم، زير کشت اين محصول رفته است و همه ساله نيز سطح زير کشت آن افزايش مي يابد.

به گزارش عصرفرهنگ؛ به نقل از طنین خاتم؛ پسته از جمله محصولات صادراتي با ارزش اقتصادي بالاست و تاکنون 20 هزار هکتار از اراضي کشاورزي شهرستان خاتم، زير کشت اين محصول رفته است و همه ساله نيز سطح زير کشت آن افزايش مي يابد. اين در حالي است که ناآشنايي با نوع کشت و مبارزه با آفات و هم چنين کمبود امکانات لازم، بروز مشکلاتي را براي پسته کاران موجب شده است.

برداشت پسته که در از اواسط شهریور ماه در شهرستان خاتم آغاز می شود تا نیمه های مهر ادامه دارد و بر اساس پیش بینی های مسئولین جهادکشاورزی شهرستان، برآورد می شود تا پایان فصل برداشت، حدود 700 کیلوگرم از هر  هکتار مزارع پسته خاتم تولید شود.

سید اسماعیل یزدانی رئیس جهاد کشاورزی خاتم سطح زیر کشت پسته در شهرستان خاتم 20هزار هکتار عنوان کرد که متوسط عملکرد آن 1200 هکتار می باشد.
یزدانی گفت: پسته خاتم از لحاظ کیفیت و طعم و مزه یکی از بهترین پسته های کشور است و از لحاظ اقلیمی نیز در شرایط مناسب قرار دارد.
وی افزود: ارقام پسته خاتم عبارتند از رقم اکبری،احد آقایی ،کله قوچی و اوحدی است که اکثرا به کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.

وی درباره قیمت پسته و بازار فروش این محصول اظهار داشت: قیمت پسته چون یک محصول صادراتی است برحسب قیمت جهانی تنظیم می شود

در ادامه گزارش برای اطلاع از وضعیت پسته شهرستان با چند تن از کشاورزان شهرستان مصاحبه کردیم.

یکی از پسته داران خاتم  نبود کارشناس مجرب و مقابله خودسرانه و غیراصولی کشاورز با آفات را مشکل پسته کاران شهرستان عنوان کرد وگفت: چون پسته کار از وجود کارشناس مجرب بی بهره است مجبور است با نوآوری های خودش به دفع آفات بپردازد ودر این زمینه با سم نامناسب و بی موقع باعث ازبین بردن حشرات مفید میشود.که این مسائل‌ معلول عدم آگاهی کشاورز در زمینه مقابله با آفات و بیماری های درخت پسته است.

یک کشاورز دیگر مشکل حال حاضر صنعت پسته را وجود دلالان در بازار معرفی و میگوید: سود دلال از پسته ، بیشتری از کشاورز است و حتی بعضی از دلالان آشنایی و تخصصی در زمینه کاشت و داشت پسته ندارند ولی سود هنگفتی در این صنعت به جیب می زنند.

وی عدم وجود نهاد و سازمانی مشخص در خرید پسته از کشاورزان را علل ضرر تولیدکنندگان پسته معرفی کرد.

یکی دیگر از کشاورزان می‌گوید: به دنبال خشک‌سالی‌های چندین ساله آفات درختان زیاد شده و سم پاشی و مراقبت از درختان باید با هزینه بالا انجام شود که دیگر صرفه اقتصادی برای کشاورز ندارد.

لازم به ذکر است: پسته به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی ایران سهم قابل‌توجهی در ارزآوری و رونق اقتصادی کشور دارد، اگر تلاشی برای رفع موانع مشکلات تولید پسته صورت نگیرد انحصار تولید پسته در بازارهای جهانی از دست پسته‌کاران  ایرانی خارج خواهد شد.

 

انتهای پیام/ک






فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها