نمایش نمایش

ID : 10140047
یادداشت/ رسول محتشم؛

حفظ «حقوقی» حریم شخصی شهروندان!


هر چه زمان بیشتری می‌گذرد، وعده‌های زیبایی که زمانی شنیدنشان موجب سر زدن جوانه‌های امید در دل بود، بیشتر رنگ می‌بازند. هنوز نشاطی که بعد از شنیدن «من سرهنگ نیستم» حاصل شد را به خاطر دارم.

عصرفرهنگ، هر چه زمان بیشتری می‌گذرد، وعده‌های زیبایی که زمانی شنیدنشان موجب سر زدن جوانه‌های امید در دل بود، بیشتر رنگ می‌بازند. هنوز نشاطی که بعد از شنیدن «من سرهنگ نیستم» حاصل شد را به خاطر دارم.


حتی همین چند وقت پیش، علی جنتی وزیر ارشاد در حاشیه در حاشيه نشست با اصحاب هنر صریحاً اعلام کرد، طبق دستور رئیس‌جمهور شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار فیلتر نخواهد شد. حرف‌هایی که باز هم در راستای همان ژست طرفداری از آزادی و حقوق شهروندی و ... زده شد.


اما حرف‌هایی که از دید فعالین رسانه‌ای مخفی ماند، صحبت‌های هفته گذشته وزیر ارتباطات بود. محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات دولت تدبیر، اظهار کرد: با تلاش‌هایی که صورت گرفته، در آینده شرایط به‌گونه‌ای خواهد شد که در حوزه اینترنت افراد حتماً پیش از ورود به فضای مجازی احراز هویت می‌شوند و کاربری با هویت نامشخص در این شبکه نخواهیم داشت.


واعظی ادامه داد: متأسفانه گاه ممکن است در حوزه جعل و سوءاستفاده در فضای مجازی مشکلاتی پیش آید که با احراز هویت امکان پیگیری در برای تمام این موضوعات وجود خواهد داشت.


این حرف وزیر را کنار فیلترینگ هوشمند که بگذاریم خیلی از مسائل روشن می‌شود. اگر در آینده وزارت ارتباطات سامانه‌ای راه اندازی کرد تا فعالین شبکه‌های اجتماعی، تنها با ارسال تمام مدارک، مجاز به ادامه فعالیت خود در فضای مجازی باشند، نباید تعجب کرد! کسانی هم که از این قانون سرپیچی کند، دولت مدافع حقوق شهروندی با حربه «فیلترینگ هوشمند» با آن‌ها برخورد می‌کند.


تمام این اقدامات هم فقط برای این است که منتقدین با «شناسنامه» حرف بزنند؛ یعنی تمامی مطالب قابل‌پیگیری حقوقی و قضایی باشند؛ یعنی مهندسی انتقادات! یعنی هر فرد جامعه، از پیک موتوری گرفته تا دانشجویان و فعالین حقوق بشر و حتی «تازه به دوران رسیده‌ها» مواظب باشند که در مطالبی که در فضای مجازی منتشر می‌کنند، انتقادی متوجه دولت تدبیر نکنند. انتقاد همان و احراز هویت همان.


آقای جنتی! لطفاً رفع فیلتر فیس‌بوک را فراموش کنید. لطفاً برداشتن ممیزی کتاب را هم فراموش کنید. دولت تدبیر! لطفاً رفع فضای پلیس و امنیتی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی و اداره این مراکز به دور از باندبازی و جناح‌بندی را فراموش کن. بهتر نیست به فکر حقوق شهروندی و حریم شخصی «راننده تاکسی‌ها» و «لبوفروش» هایی باشید که در دولت سرهنگ‌ها محترم شمرده می‌شد؟

رسول محتشم

 






فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها