نمایش نمایش

ID : 11751988
حاشیه ای بر حضور میدانی فرماندهان ناجای یزد در چهارشنبه سوری؛

درسی که مدیریت میدانی فرماندهان ناجا به مسئولین استان یزد داد


سیاست و برنامه های نیروی انتظامی یزد در چهارشنبه سوری آخر سال در یزد به ویژه در میدان نعل اسبی یزد قابل تقدیر و بررسی بود، زیرا علاوه بر حضور به موقع در صحنه به گونه ای برنامه ریزی شد که از بروز حادثه تلخ جلوگیری شد، از نکات قابل توجه این چهارشنبه سوری...

به گزارش عصر فرهنگ به نقل از یزد رسا، سیاست و برنامه های نیروی انتظامی یزد در چهارشنبه سوری آخر سال در یزد به ویژه در میدان نعل اسبی یزد قابل تقدیر و بررسی بود، زیرا علاوه بر حضور به موقع در صحنه به گونه ای برنامه ریزی شد که از بروز حادثه تلخ جلوگیری شد.

 

از نکات قابل توجه این چهارشنبه سوری حضور میدانی «سردار ایرج کاکاوند» در صحنه بود که خود درسی است برای مسئولین امر که با حضور در صحنه همیشه بهتر می توان حوادث را مدیرت کرد تا اینکه در خانه و بدون رویت مستقیم حوادث فرمان یا دستوری داد که دیگر قابل جبران نخواهد بود.

 

این سبک از مدیریت و فرماندهی می‌تواند به عنوان یک عامل مستقل مورد تجزیه و تحلیل و بحث و توجه قرار گیرد، از جمله امتیازات این نوع فرماندهی وجود نوعی ارتباط کم‌نظیر بین فرمانده و فرمانبر است. اعتماد و احترام کامل، تبعیت‌پذیری توأم با علاقه وافر و اجرای دستورات توام با ایثار و گذشت است.


یکی دیگر از ویژگی‌های این نوع فرماندهی، حضور فرمانده با نیروهای تحت امر در سخت‌ترین شرایط بحرانی و اتخاذ تصمیم متناسب با صحنه آن هم در حادترین زمان است، زیرا معمولاً به دلیل عدم حضور فرمانده در نقطه بحران، در سبک‌های کلاسیک و معمول، اخذ تصمیم از راه دور دقیق و منطقی نبوده و یا تصمیم توام با قبول خطر و دارای عنصر شجاعت نیست و بدین ترتیب این نکته نیز یک عامل برتری بخش در مدیریت بحران هاست.

 

واقعيت آن است که مدیریت چند ساله گذشته خصوصاً در حوادث مهم کشور این تلقين و تفهيم ناهنجار را به جامعه تلقين نموده است که با بروز کوچک ترین حادثه ای حضور مقامات عالی منطقه٬ استان و حتی کشور یک مطالبه همگانی و مشروع بوده و عدم حضور آنان گناهی نابخشودنی و خطایی بزرگ است.


مدیران در بحران ها باید با حضور در مرکز حادثه کار هدایت و راهبری را بعهده داشته و با دریافت اطلاعات و داده هایی صحيح و متقنی که از نيروهای صف حاضر در ميدان حادثه و بحران و ارزیابان حاضر در محل به دست می آورند اقدام به آناليز اطلاعات کرده و تصميمات مقتضی را اتخاذ می کنند.

 

البته ذکر این نکته قابل توجه است که مسئولین نباید در صحنه حضور نمادین یافته و سریع محل را ترک کنند بلکه می بایست با حضور در کنار عوامل و افراد زیرمجموعه با همفکری بهترین تصمیم را بگیرند.

 

امید است که این سیره مدیرتی مورد توجه مسئولین در همه سطوح قرار گیرد تا در مواقع بحرانی افراد زیرمجموعه در غیاب فرماندهان با بی تجربگی اسیر احساسات نشوند و تصمیمی را اتخاذ نکنند که قابل جبران نباشد...

 






فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها