نمایش نمایش

ID : 30736887
مسئول ارزیابی انجمن حفظ محیط زیست کشور:

منافع شخصی پشت پرده صنایع پرآب خواه در اردکان


مسئول ارزیابی انجمن حفظ محیط زیست کشور گفت: عده ای برای رسیدن به منافع شخصی دست به احداث صنایع پر آب خواه در اردکان زده اند. آخر کجای دنیا را دیده اید که یک صنعت پر آب خواه را در دل کویر بزنند؟

به گزارش عصرفرهنگ؛ به نقل از اردکان گویا، در پی انتشار خبری مبنی بر اجاده احداث معدن d19 در منطقه پارک ملی سیاه کوه اردکان به سراغ یکی از فعالان محیط زیست در عرصه کشوری رفتیم تا نظر وی را در خصوص احداث این معدن و خسارت های ناشی از آن در طبیعت و پارک سیاه کوه اردکان را جویا شویم.

نرگس روحانی در خصوص مجوز احداث این معدن در پارک ملی سیاه کوه گفت: در دولت یازدهم به دلیل نبود شغل و ایجاد اشتغال به سراغ کشف معدن و ایجاد فرصت برای فعال کردن معادن رفته اند اما حقیقت این است که معادن آخرین گنجینه های طبیعی زمین هستند و این ها باید تا جایی که می شود برای نسل آینده بماند.

وی افزود: برای بهره برداری از این معادن باید دید که آیا صرف می کند که بهره برداری صورت بگیرد و طبیعت را خراب کنیم؟ آیا صرف می کند این سنگ ها را بیرون آورده و به دیگر کشور ها بفروشیم؟ چرا که ما خود صنعت تبدیل این سنگ ها به مواد مورد نیاز را نداریم و مجبوریم همین سنگ را با قیمت کم به دیگر کشورها بفروشیم. این معادن در عمل فایده ای ندارند و تنها خاصیتشان این است که 5 نفر در کنار آن شغل پیدا می کنند.

این فعال محیط زیست ادامه داد: از بعد از انقلاب تا کنون و در دولت های مختلف هیچ یک از مسئولین علم محیط زیستی نداشته و در این رشته تحصیل نکرده اند و در زمینه علوم تجربه داشتند و در حال حاضر که نیز آقای کلانتری بر این سمت هستند، کشاورزی فیزیولوژیک خوانده اند و هیچ چیز در خصوص محیط زیست نمی دانند و ادعای زیادی هم نسبت به بقیه در این زمینه دارد، در دولت روحانی این سمت به او داده شده و برنامه آنها براین بسته شده است که باز سد سازی و احداث معدن را از ابتدا پایه ریزی کنند بر خلاف شعار هایی که آقای روحانی داد.

وی تاکید کرد: همه مسئولین ادعا اصلاح طلبی دارند و شعار اصلاح طلبی می دهند اما میبینیم که همه آنها برعکس عمل کرده و بیشتر به سرمایه داری و منفعت شخصی فکر می کنند.

روحانی گفت: اگر این معدن که دارای مشکلات مالی و کلاهبرداری بسیاری است به بهره برداری برسد گونه های گیاهی و حیوانی از بین خواهند رفت، چرا که همین مواد را که از زمین خارج می کنند باعث آلودگی محیط اطراف شده و این رفت و آمد ها طمع افراد را برای شکار حیوانات و دست بردن در طبیعت بیشتر می کند. همچنین ایجاد صدا توسط ماشین ها و وسایل بهره برداری باعث پخش شدن حیوانات در منطقه می شود.

وی اظهار داشت: تعداد حیوانات کم یاب شکار نشده کل کشور را اگر جمع کنیم 1100راس نمی شود! این یعنی فاجعه برای محیط زیست است. وضعیت گونه های نادر هر سال از سال قبل بدتر می شود و هیچ کس به آن توجه ندارد. شما ببینید چقدر به زیستگاه های ما تعرض شده و هیچ کس کاری انجام نداده است. ما زیستگاه ها را برای تنفس زمین نگه داشته ایم و نباید این راه های تنفسی را فدای ساخت ویلا و جاده و تونل و صنعت کنیم.

مسئول ارزیابی انجمن حفظ محیط زیست اظهار داشت: در هر دولتی فقط وزیران جابجا می شوند و به کار های تکراری مشغولند، آمده اند و سد سازی را آغاز کرده اند، علمی که در کشورهای پیشرفته منسوخ شده است اما متاسفانه عده ای در ایران کیسه های بسیار دوخته اند و با استفاده از همین صنایع و معادن به منفعت شخصی می رسند.

وی افزود: وزرا به جای این که به صنایع تولیدی بها بدهند به برداشت از منابع توجه می کنند، مگر تا چند سال می شود از این معادن استفاده کرد؟

روحانی گفت: محیط زیست یزد محیط خشکی است و ایجاد معدن آهن و بهره برداری از آن در منطقه ای که آب وجود دارد باید صورت بگید و نمیشود این معدن در مناطق خشک ایجاد شود و از آب شرب شهرستان ها و استان های اطراف استفاده کند.

وی تاکید کرد: عده ای برای رسیدن به منافع شخصی دست به احداث صنایع پر آب خواه در اردکان زده اند. آخر کجای دنیا را دیده اید که یک صنعت پر آب خواه را در دل کویر بزنند؟ بعضی از مسئولین که فقط اسم حمایت از محیط زیست را یدک می کشند برای رسیدن به منافع شخصی می آیند و در اردکان این صنایع را ایجاد می کنند. فولاد آب می خواهد وقتی این چنین صنایعی را در کویر ایجاد کنیم از ابهای اطراف استفاده می کند و شهرها را خشک می کند. کجا دنیا آب شیرین را به پای صنعت می ریزند در حالی که مردم آب برای خوردن نداشته باشند؟

فعال عرصه محیط زیست عنوان کرد: اقای تابش انگار فراموش کرده است که اردکانی است که می آید و این صنایع را در اردکان ایجاد می کند، اگر حالا همین آب را دارید تا مدتی دیگر این آب را نخواهید داشت در حالی که آب را با جنگ و دعوا برای صنعت می آورند اما به مردم نمی دهند.

وی گفت:پارک ملی سیاه کوه به دلیل جزیره ای بودن تا بحال در امان مانده است که اگر این موهبت طبیعی نبود مانند بسیاری از پارک ها مورد تعرض قرار می گرفت.

نرگس روحانی اظهار داشت: در احداث صنایع؛ آمایش سرزمینی نقش مهمی دارد آمایش یعنی بر اساس خاک و اقلیم یک منطقه عملکرد آن را پیش بینی کنیم، که در ایران به آن پرداخته نمی شود. مثلا در کویر یزد و در این بی آبی آمایش احداث صنایع پر آب خواهی چون گندله نشان داده شده است؟ منطق این چنین چیزی را قبول می کند؟

وی در پایان گفت: این پارک های ملی باید به مردم شناخته شود و فواید آن گفته شود تا مردم بدانند و از آن حمایت کنند.

انتهای پیام/ر






فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها