نمایش نمایش

ID : 24116462

موفقیت کشاورز اردکانی در توليد چهار برابری پسته ارگانيك


پسته‌كار نمونه‌ي اردكاني موفق شد با استفاده از روش ارگانيك ميزان برداشت خود را تا چهار برابر افزايش دهد.

به گزارش عصرفرهنگ؛ علیرضا احمدی ريیس جهادکشاورزی شهرستان اردکان همزمان با پایان یافتن فصل برداشت پسته در اين شهرستان از برداشت چهار برابری یک پسته‌کار نمونه در این شهرستان به روش ارگانیک خبر داد.

وي در اين باره تصريح كرد: متوسط تولید پسته خشک شهرستان اردکان در ازاي هر هکتار، یک‌هزار و 700 کیلوگرم بوده ولي این کشاورز نمونه موفق به برداشت هفت هزار و 300 کیلوگرم محصول يعني چهار برابر متوسط برداشت شهرستان شده است.

احمدي با بيان این که پسته یکی از مهمترین محصولات کشاورزی شهرستان اردکان است، ياداور شد: این پسته‌کار نمونه كه براي بيش از 12 نفر اشتغالزايي كرده، همچنين به عنوان صادرکننده برتر پسته‌ي ارگانيك در کشور معرفي شده است.

سید محمد میرمهدی پسته‌كار نمونه‌ي اردكاني در اين باره با بيان اين كه اخیراً اتحادیه اروپا بر توليد و عرضه پسته‌هاي ارگانيك تاكيد دارد، کنترل آفات و بیماری‌ها با استفاده از شیوه‌های عملی و روش مبارزه‌ای غیرشیمیایی، اجرای روش مناسب آبیاری با توجه به کمبود آب و بالا بودن شوری آب در منطقه، تکمیل چرخه تولید پسته سالم با ايجاد و مدیریت ترمینال ضبط و فراوری پسته و فعالیت در زمینه‌ي صادرات پسته را از جمله عوامل معرفی خود به عنوان پسته کار نمونه ذكر كرد.

وی که از سال 1382 روی تقریباً 20 هکتار باغ پسته در اردکان مشغول به کار کشاورزری است، معتقد است كه باید با حداقل امکاناتی که وجود دارد با مدیریت صحیح و با استفاده و مشورت از نخبه‌های ایرانی بتوانیم محصولاتمان را افزایش دهیم و بازار پسته ایران را در دنیا محفوظ و ارتقا بخشيم.

میر مهدی كه عضو اتحادیه خشکبار و عضو انجمن پسته ایران است و از اوائل دهه 80 صادرات پسته به کشورهای آسیایی و اروپایی همچون انگلستان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا را انجام مي‌دهد، به دیگر کشاورزان توصيه كرد: انتخاب ارقام مناسب پسته، انتخاب تراکم با روش کشت مناسب، اجرای روش‌های آبیاری نوین، تغذیه و مدیریت باغباني در فصول مختلف در موفقيت در امر توليد بسيار حائز اهميت است.

وي كه سالانه بالغ بر يك هزار تن پسته را نيز از كرمان صادر مي‌كند، در خصوص حفظ جایگاه صادرات این محصول، عنوان كرد: تولید پسته سالم و ارگانیک با استفاده حداقلی از کود شمیمایی و آفت‌کش‌ها و بهره‌گرفتن از روش‌های مبارزه غیرشیمیایی برای کنترل آفات و بیماری‌ها، استفاده از کود حیوانی و حداقل کود شیمیایی، فرآوری بهداشتی و جداسازی پسته‎‎های آلوده از پسته‌‌های صادراتی، درجه‌بندی و تفکیکی انواع پسته‌ها از یکدیگر، استفاده از بسته‌بندی‌های مناسب و بهداشتی از جمله اقدامات موثر در این زمینه است.

انتهای پیام/س*

ایسنا/

 






فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها