نمایش
هجوم غول های اجنبی به یزد
به گزارش عصر فرهنگ، آبمان ماه سال گذشته بود که سایت خبری اردکان گویا از خرید دو مجسمه از شخصیت کارتونی«شرِک» توسط شهرداری اردکان خبر داد. حساسیت ارتکاب چنین اشتباهی آن هم با هزینه بیت المال به قدری زیاد بود که «حساس نشو» شبکه خبر هم به آن واکنش نشان داد.
اما؛ امان از مسئولینی که عبرت نمی گیرند. بعد از شاهکار مسئولین اردکانی این بار همان اشتباه در ابعاد بزرگ تر در یزد تکرار شد. چندین مجسمه از شخصیت های کارتونی غربی این بار برای پارک شادی خریداری شد تا شاید سوژه جدیدی برای بخش های طنز خبری بسازند.
مشکل از آن جا شروع شد که عده ای – بنا به هر دلیل- ادعا کردند مردم یزد افسرده اند. همین اظهارات آغاز دستپاچگی و بریز و بپاش برای هدیه «شادکامی» به شهروندان یزدی را «کلید» زد.
براستی خرید چندین مجسمه از شخصیت های کارتونی غرب با بودجه عمومی قرار است مشکلات و غم و اندوه مردم(به ادعای مسئولین) را از بین ببرد؟ بهتر نیست بودجه هایی که اینگونه هدر می رود در موارد بهتری به مصرف برسد؟ بهتر نیست از همین بودجه ها در مواردی استفاده شود که حداقل آسیب فرهنگی ایجاد نکنند؟
مثل باب احمق باشید!
کارتون «باب اسفنجی» که به لطف رسانه ملی اکنون به کارتونی محبوب در بین کودکان ایرانی تبدیل شده است واقعاً به دنبال چیست؟ در باب اسفنجی همه شخصیتها به تنهایی زندگی میکنند (تزریق عقیده اومانیسم). اومانیسم یعنی خود محوری، انسان محوری. انسان مسئول همه چیز است و او در رأس محور قرار دارد (و تنها خواسته های خود رامحور خواسته های جهان قرار می دهد.
این دیدگاه به صورت کاملأ حرفه ای در این کارتون برای کودکان به تصویر کشیده می شود. خانه هایی که مجردی می باشند، در حالی که می توانند با خانواده هایشان زندگی کنند اما حاضر به انجام چنین کاری نیستند. چون در خانه والدین زندگی کردن به معنی تفاهم و وحدت و همکاری است اما این ویژگی های مذکوربا مکتب اومانیسم همخوانی ندارد. باب اسفنجی و پاتریک و اختاپوس هر سه دارای والدین هستند اما برای هدف های خاص خودشان (اومانیسم)، تنها زندگی می کنند.
از نمادهای فراماسونری و شیطان پرستی در این انیمیشن هم که بگذریم، در این انیمشین اوقات فراغت شخصیتهای داستان با ویلوننوازی باب و استفاده اختاپوس از کلارینت سپری میشود و تمرکز بر نقاط ضعف دیگران و همچنین سر کار گذاشتن آنها از سوی باب به عنوان تفریح و سرگرمی، از دیگر موارد این انیمیشن است.
نکته دیگر القای فرهنگ مصرف گرائی در این انیمیشن است، به طوریکه همبرگر تنها غذای محبوب و مورد علاقه ساکنان دهکده است؛به طوری که همه شخصیتها حاضرند برای خوردن آن جلوی رستوران صف بکشند.
در کارتون فقط یک فروشنده وجود دارد و بقیه خریدار (رابطه کشورهای کاپیتالیسم و امپریالیسم صنعتی و کشورهای وابسته و مصرفی) . صاحب کشور (آقای خرچنگ) کمترین بهره را در مقابل بیشترین ساعت های کاری به زیردستان خود می دهد و این ویژگی یک حکومت امپریالیسم مثل امریکاست. کشورهای امپریالسم و کاپیتالیسم (امریکا) هیچ گاه علم و تکنولوژی های خود (فرمول همبرگر مخصوص) را به دیگر کشورها (پلانگتون) نخواهند فروخت چون دلیل وابستگی جامعه جهانی (افراد بیکینی باتم) به امریکا (آقای خرچنگ) است. به این نظریه در جامعه شناسی توسعه "اصل وابستگی" می گویند. شما عمومأ یک فروشنده (آقای خرچنگ یا همان نماد امریکا) را در کارتون مشاهده می کنید که در شهر رستوران دارد و هیچ کس رقیب او نیست "اصل انحصارگری".
باب اسفنجی دقیقأ همان فردی است که آن ها می خواهند،چون کم ترین حقوق را می گیرد، آنقدر هم عقل دارد که همبرگر درست کند (ماشین ها را به کار بیندازد) و آنقدر عقل ندارد که بفهمد حقوق کمی دریافت می کند و اضافه کاری زیادی انجام می دهد.
به کودکان القا می کند که باب (زیر سلطه حکومت و سیستم و فاقد تفکر انتقادی) باشید و مثل اختاپوس (که از استعمارگری باخبر و دارای تفکر انتقادی است) نباشید.
غولِ سبزِ دوست داشتنی
«شرِک» غول سبزی است که به تنهایی زندگی می کند. انیمیشنی خوش ساخت و جذاب که از همان ابتدای ماجرا به تبلیغ روابط جنسی رو می آورد. فیونا شاهزادهای زیباست که با غروب آفتاب به یک غول بدل میشود. در پایان فیلم اول، طلسم او با یک بوسه(؟!) شرک باطل میشود و او برای همیشه به شکل یک غول در میآید.
قسمت های بعدی به رابطه های زناشویی شرک و فیونا و البته خر و اژدهای(؟!) این انیمیشن می پردازد.
چه باید کرد؟
طبیعی است که وقتی چنین نمادهایی در برابر دیدگان کودکان معصوم قرار گیرد به نوعی تبلیغ برای این کارتون ها محسوب می شود. ذهن پرسشگر کودکان با دیدن این نمادها به دنبال ماجرا و منشا شخصیت های ورای آن می گردد. تکاپوی کودکان مسلماً به تماشای چنین آثاری و رفته رفته اعتیاد و تمایل فزاینده به کارتون ها و انیمیشن های غربی و در نتیجه گرایش به فرهنگ و سبک زندگی منحط غربی ختم خواهد شد.
اما آیا باید تمام نمادها و عروسک ها و اسباب بازی های رایج را از دسترس کودکان خارج کرد تا آن ها گرفتار دام غرب نشوند؟ مسلماً پاسخ منفی است. به جای این کار بهتر است الگوهای بومی و ایرانی که کم و بیش با فرهنگ اسلامی- ایرانی کشور هم انطباق دارند تبلیغ شود.
بهتر نبود به جای نمادهایی نظیر شرک و باب اسفنجی نمادها و شخصیت های کارتون های محبوب «کلاه قرمزی» و «شکرستان» استفاده شود؟
بهتر نیست مسئولین قبل از هر اقدامی (خصوصاً در مقوله حساسی چون فرهنگ) مشورتی هم با افراد متخصص داشته باشند؟
Related Assets:
فرهنگی
- اجرای فاز نخست ساماندهی خیابان قیام تا پایان سال (Opens New Window)
- «به وقت شام» یک سر و گردن از سینمای ایران بالاتر است (Opens New Window)
- هنر مهمترین ابزار برای ایجاد تمدن اسلامی است (Opens New Window)
- ارسال بیش از دو هزار اثر هنری به جشنواره رویش استان یزد (Opens New Window)
- تشییع پیکر دو لاله گمنام و شهید مدافع امنیت در مروست (Opens New Window)
- آلودگی هوا موجب افسردگی می شود (Opens New Window)
- برخی دیروز آوینی و امروز ادامه دهندگان راهش را مورد تهاجم قرار داده اند (Opens New Window)
- استقبال پر شور میبدی ها از شهید گمنام (Opens New Window)
- مسئولین به جای حاشیه سازی به مسائل مرتبط با مردم بپردازند (Opens New Window)
- شهادت حافظ امنیت در درگیری با اشرار (Opens New Window)
- برگزاری کنگره ملی شهید شاخص دانشآموزی کشور در یزد (Opens New Window)
- رایزنی شورای شهر یزد با دانمارکیها برای حل معضل آب (Opens New Window)
- دشمن به دنبال تخریب فرهنگ دینی جامعه است (Opens New Window)
- شورای شهر تفت بهانه جویی کرد، تدفین شهدای گمنام منتفی شد (Opens New Window)
- حضور مردم در یوم الله 22 بهمن تمام نقشه های دشمن را نقش بر آب می کند (Opens New Window)
- چرا انقلاب در یزد زودتر به پیروزی رسید؟ (Opens New Window)
- خاطرات نوجوان یازده ساله یزدی از مبازره علیه رژیم پهلوی (Opens New Window)
- برنامه های فرهنگی و اجتماعی در راس فعالیت های شورای شهر یزد (Opens New Window)
- چرا امیرخانی نویسندهای ممتاز است؟ (Opens New Window)
- روایتی از رویارویی زنان مبارز یزدی با تانکهای رژیم پهلوی (Opens New Window)
جدیدترین ها
- خطر بزرگ واکسن اروپایی آمریکایی با پیوند زنجیره ژنتیکی ویروس کرونا با انسان (Opens New Window)
- تغییر ملاک تشخیص مبتلایان به کرونا (Opens New Window)
- اجرای فاز نخست ساماندهی خیابان قیام تا پایان سال (Opens New Window)
- برگزاری مراسم فاطمیه در دانشگاه آزاد یزد (Opens New Window)
- همدلی، سرلوحه فعالیتها در هلال احمر خواهد بود (Opens New Window)
- راه اندازی «وای فای» در مکانهای عمومی یزد آغاز شد (Opens New Window)
- «به وقت شام» یک سر و گردن از سینمای ایران بالاتر است (Opens New Window)
- خشکسالی استان یزد را فرا گرفته ولی دولت، ستاد بحران تشکیل نداده است (Opens New Window)
- برخورد یک فروند هواپیما با کوه دنا/ همه مسافران جان باختند+اسامی مسافران (Opens New Window)
- پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با اقدامات فراقوهای محقق می شود (Opens New Window)
- محسن حرازی زاده سرپرست جمعیت هلال احمر استان یزد شد (Opens New Window)
- هنر مهمترین ابزار برای ایجاد تمدن اسلامی است (Opens New Window)
- ارسال بیش از دو هزار اثر هنری به جشنواره رویش استان یزد (Opens New Window)
- عملکرد عباس آخوندی کاملاً «هیچ» +سند (Opens New Window)
- تشییع پیکر دو لاله گمنام و شهید مدافع امنیت در مروست (Opens New Window)
- آلودگی هوا موجب افسردگی می شود (Opens New Window)
- مشارکت شهروندان یزدی در جمعآوری 60 درصد از تابلوهای غیرمجاز (Opens New Window)
- ماجرای کشف «بمب تایمری» داخل هواپیمای مسافربری در سال ۸۸ (Opens New Window)
- برخی دیروز آوینی و امروز ادامه دهندگان راهش را مورد تهاجم قرار داده اند (Opens New Window)
- واردات بیش از یک هزار تن بیسکویت و ویفر +جدول (Opens New Window)