نمایش نمایش

ID : 24530820

وقتی دود قلیان همچنان نفس تفت را می گیرد!


گویا هنوز فصل عملی کردن آن صحبت های جدید و اقدامات تازه برای برخورد با مراکز عرضه قلیان که ادعا کردید فرا نرسیده است؟

به گزارش عصر فرهنگ، به نقل از صبح تفت، «فرماندار تفت در نشست انجمن میراث فرهنگی شهرستان بر حمایت از سرمایه گذاران در بخش گردشگری با رویکرد تحقق اقتصاد مقاومتی در این حوزه خطیر تاکید کرد.»

فرمایشات جناب فرماندار تفت متین! اما وی چه اندازه بخش گردشگری را امری خطیر می دانند؟! آیا به اندازه ای هست که بدانند شهر نمونه گردشگری مرکز عرضه قلیان و تنباکو نمی خواهد!

شهرستان تفت ییلاقی‌ترین منطقه استان یزد محسوب می‌شود که به دلیل بهره‌مندی از طبیعت ویژه و آب و هوای مناسب، در کنار دارا بودن مناطق دیدنی و تفرجگاهی همواره پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری است ومردم استان یزد ترجیح می دهند آخر هفته خود را در یکی از روستاهای ییلاقی این شهرستان بگذرانند.

ناگفته پیداست که بهره‌مندی شهروندان و گردشگران از طبیعت ناب تفت تا زمانی پایدار و لذت‌بخش خواهد بود که با آسیب‌های انسانی به خطر نیفتد. اما در سال‌های اخیر عارضه‌ای به نام «عرضه و مصرف قلیان» در این طبیعت ییلاقی رشد و شیوع گسترده‌ای داشته که اگرچه این مهمان نامبارک مختص به تفت نیست و دربسیاری از شهرها در حال شیوع است، اما این معضل می تواند به عنوان یک شغل کاذب اما پردرآمد در تفت انتخاب شود!! - اخیرا در کنار بانک ملی یک واحد دیگر عرضه قلیان ایجاد شد!

اگر از نتیجه اسفناک مصرف گسترده قلیان در تفرجگاه‌های تفت بگذریم، این شهر که روزگاری افرادی چون «پهلوان بزرگ یزدی» را به خود دیده امروزه شاهد گسترش مراکز پخش قلیان، تنباکو و زغال فرداعلا! است و عجیب تر اینکه علیرغم وظیفه مرکز بهداشت تفت در برخورد با اینگونه واحدهای صنفی، مشخص نیست چه کسی زیر مجوز این مغازه ها را امضا کرده است؟!!!

جناب فرماندار درست گفته اند؛ بحث گردشگری امری خطیر است که ممکن به هر بهانه با سو استفاده سودجویان به بدترین معضل تبدیل شود.

بهتر بود جناب فرماندار تفت بجای برگزاری جلساتی که تجربه ثابت کرده هیچ چیز از آن بیرون نمی آید، همین امروز برای تخطعه کردن اینگونه مراکز که بانیان اصلی فساد هستند اقدام کنند.

کسانی که از بازی کردن با جان مردم ابایی ندارند هیچ غمشان نیست اگر بتوانند برای چهار ریال مال دنیا، چیز جز تنباکو و سیگارو قلیان دست جوانان تفتی بدهند.

جناب فرماندار تفت و مسئولان مربوط بدانند در صورتی که بِرند ییلاق تفت تغییر چهره بدهد و به محل دنجی برای قلیان کشیدن شناخته شود، خانواده‌ها و بسیاری از گردشگرانی که تمایل به قلیان ندارند، این مقصد را حذف می‌کنند.

بنا به نظر کارشناسان گردشگری در خصوص راه حل خروج شهرستان تفت از این معضل فرهنگی، به جدیت نهادهای قانونی در برخورد با عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان قلیان در این شهر تاکید دارند و معتقد هستند باید محدودیت‌های قانونی به وجود بیاید. اگرچه کار فرهنگی هم لازم است، اما هم یک پروسه زمان‌بر است و هم در حال حاضر در حد شعار باقی مانده است.

بنا بر این در کنار برنامه‌های فرهنگی، محدودیت‌های جدی قانونی توسط سازمان‌های مسئول مانند مرکز بهداشت یا سازمان میراث فرهنگی ضروری است.

سخنی هم به مدیر شبکه بهداشت تفت:

جناب مدیر! هنوز فصل عملی کردن آن صحبت های جدید و  اقدامات تازه برای برخورد با مراکز عرضه قلیان که ادعا کردید فرا نرسیده است؟
 

انتهای پیام/م*






فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها