نمایش نمایش

ID : 24242649

کاشی و سرامیک 40 درصد صادرات یزد را به خود اختصاص داده است


در نیمه نخست سال جاری 227 میلیون و 582 هزار و 619 دلار کالا از گمرک یزد به خارج از کشور صادر شده که40 درصد از آن را کاشی و سرامیک تشکیل داده و سهم سایر کالاها بسیار اندک است.

به گزارش عصرفرهنگ؛ به نقل از آوای‌اقتصاد، صادرات به عنوان معیار و ابزاری برای سنجش هر اقتصاد است، چراکه صادرات ویترین اقتصاد و بیانگر پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالفعل شده یک کشور است.بسیاری از کشورهای توسعه یافته صادرات را محور توسعه پایدار می دانند که  از اهميت فوق العاده اي برای حضور یک کشور در بازارهای جهانی به حساب می آید و عملكرد مناسب و تسهیل صادرات  در کشور بر كل فعاليت هاي تولیدی و اقتصادي آن کشور تاثيرگذار است.

 اهمیت و ضرورت  حضور کالاهای ساخت یک کشور در بازار جهانی و در فضای اقتصاد  بین المللی از مهم ترین عوامل توسعه است که نقش صادرات در این بین به اندازه ای مهم است که بسیاری کارشناسان صادرات را تنها مسیر موفق به توسعه اقتصادی یک کشور در بازار جهانی می دانند. از این‌رو برای داشتن یک اقتصاد تولید محور و صادرات گرا باید ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور شناسایی و برای دستیابی به اهداف صادراتی برنامه‌ریزی کرد. اما متاسفانه در سال‌های گذشته در جهت افزایش کالاهای صادراتی کشور اقدامات قابل قبولی انجام نشده است و تنوع اقلام صادراتی اغلب استان‌های کشور بسیار کم است.

استان یزد بدلیل دارا بودن قابلیت ها و مزیت های نسبی بالا می تواند نقش قابل توجهی در توسعه کشور ایفا کند به شرط آنکه این قابلیتها و مزیت ها شناسایی شده و توسط برنامه ریزان و سیاستگذاران محلی و کشوری مورد توجه قرار گرفته و زمینه لازم جهت بالفعل شدن آنها فراهم شود.

علی‌رغم ظرفیت‌های صادراتی بالقوه در استان یزد، محدود بودن اقلام صادراتی یکی از ضعف‌های این استان است. به طوری که در نیمه نخست سال جاری 227 میلیون و 582 هزار و 619 دلار کالا از گمرک یزد به خارج کشور صادر شده که40 درصد از آن را کاشی و سرامیک تشکیل داده و سهم سایر کالاها بسیار اندک است.

متاسفانه مقصد عمده صادرات کاشی و سرامیک کشورهای عراق و افغانستان است که بازارهای پایداری نیستند و به دلیل درگیری ها و اتفاقات منطقه بازار این کشورها ناامن و غیرقابل اعتماد است. توجه و تمرکز استان در چند سال گذشته بر صادرات کاشی و سرامیک آن هم فقط به کشورهای همسایه ناشی از وجود ضعف و مشکل اساسی در استان است.

پس از کاشی و سرامیک اقلامی چون نایلون، پسته، شیشه ساختمانی انواع کابل مخابراتی، ظروف شیشه ای، هیدروکربن، میلگرد، سیم و کابل و شمش فولادی به ترتیب عمده ترین کالاهای صادراتی استان یزد در هستند.

به طور مثال پسته درحالی سومین کالای عمده صادراتی استان محسوب می‌شود که تنها 5.4 درصد از ارزش کالای صادراتی را به خود اختصاص داده؛ این درحالی است که استان یزد با تولید 60 هزار تن پسته در طول سال دومین تولید کننده پسته در کشور است این کالای استراتژیک که از شهرت جهانی نیز برخوردار است و مشتریان پایدار خود در را در بازارهای کشورهای خارجی دارد؛ متاسفانه حجم صادرات آن بسیار ناچیز است. با توجه به کم آبخواه بودن این محصول و مساعد بودن شرایط تولید آن در استان یزد، پسته این ظرفیت را دارد که با اقداماتی در جهت بسته‌بندی و فرآوری و مهمتر از هم بازاریابی صحیح این محصول را به طور گسترده به بازارهای جهانی عرضه کرد.

قابل ذکر است که یکی ضعف‌های مهم در زمینه صادرات کالا نبود سيستم بسته بندی مناسب، برند مشخص، صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات، عدم رعایت استانداردهای بین‌المللی و .... است که این موضوع باعث شده سهم ایران از ارزش افزوده صادرات کالا ناچیز باشد از این رو در این زمینه نیز باید اقدامات موثری صورت گیرد.

اقتصاد صنعتی استان یزد در سال‌های متمادی از تک محصولی بودن و محدود بودن کالاهای صادراتی استان رنج برده و علی‌رغم این که همه تبعات مثبت و منفی صنعتی شدن را به مردم استان تحمیل کرده نتوانسته در امر تنوع کالاهای صادراتی خوب عمل کند و همین موضوع از دلایل عدم رشد صادرات استان است.

استان یزد ظرفیت‌های بالقوه بسیاری دارد که متاسفانه آن گونه که شایسته است نتوانسته جایگاه خود را در بازارهای جهانی بدست آورد. رناس، انگور، انار، محصولات کنجدی، فرش دست‌باف، صنایع دستی، گیاهان دارویی، حنا و ... از جمله محصولاتی هستند که استان یزد در تولید آن‌ها دارای مزیت نسبی است و با تدبیری زیرکانه و همتی بلند می‌توان بازارهای صادراتی خوبی را در کشورهای خارجی به دست آورد.

استان یزد بدلیل دارا بودن قابلیت ها و مزیت های نسبی در کنار نیروی انسانی ویژه و انگیزه سرمایه‌گذاری که در مردمانش وجود دارد؛ می‌تواند نقش قابل توجهی در توسعه کشور ایفا کند به شرط آنکه این قابلیت‌ها و مزیت‌ها شناسایی شده و توسط برنامه‌ریزان و سیاستگذاران محلی و کشوری مورد توجه قرار گرفته و زمینه لازم جهت بالفعل شدن آنها فراهم شود.

انتهای پیام/ق






فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها