نمایش نمایش

ID : 12002966
نگاهی به اوضاع اکران نوروزی؛

تبلیغات سیاسی هم برای «رخ دیوانه» جواب نداد


اکران نوروزی 94 نه سرد بود و نه گرم. از جشنواره ای خنثی به نام جشنواره سی و سوم فیلم فجر چنین اکرانی آن قدرها عجیب نبود.

به گزارش عصر فرهنگ، همان طور که پیش بینی می شد این "ایران برگر" تازه ترین ساخته سینمایی مسعود جعفری جوزانی بود که توانست گوی سبقت را از رقبای خود در اکران نوروزی برباید و صدرنشین فروش نوروز شود. 

 
کمدی سیاسی "ایران برگر" که برخلاف بسیاری از کمدی هایی که در سالهای اخیر در سینما یا تلویزیون تولید شده اند بدون کمترین استفاده از شوخی های اروتیک و صرفاً با تمرکز بر تناقضات رفتاری ایرانیان تولید شده، توانست در دو هفته ابتدایی نوروز به فروشی بالغ بر یک میلیارد و نیم در سراسر کشور دست یابد.
 
 
فروش بالای "ایران برگر" در شرایطی رخ داد که این فیلم حدوداً یک هفته ای هم ممنوعیت پخش تیزر داشت و در آن یک هفته که روزنامه ها هم تعطیل بودند صرفاً فضاهای مجازی و رسانه های سایبری بودند که به معرفی این فیلم پرداختند.
 
 
 
 
استقبال مخاطبان از "ایران برگر" این واقعیت را پیش روی کارگردانان ما قرار می دهد که حتی اگر بدترین ویژگیهای شخصیتی ایرانیان را به گونه ای محترمانه و با بیانی طنازانه بیان کنند آن گاه مخاطبان ایرانی نه تنها نسبت به نمایش اعوجاج تصویری خود واکنش منفی نشان نمی دهند که اتفاقا به اندازه خندیدن به وارونگیهای خویش، مجالی را هم می یابند برای تفکر در این اعوجاج.
 
"ایران برگر" که فیلمنامه آن را محمدهادی کریمی روزنامه نگار اسبق و کارگردان سالهای اخیر سینمای ایران نوشته است با تکیه بر عناصر بومی رفتارها و عادات ایرانیان و تاکید بر کمبودهای این عادات، فراتر از مخاطبان عام، مجالی را فراهم می کند برای چهره های سیاسی ما که برای یک بار هم که شده در این واقعیت بنگرند که چرا در رقابتهای سیاسی چنان که باید احترام یکدیگر را رعایت نمی کنند.
 
 
*حمایت چهره های اصلاح طلب از "رخ دیوانه" جواب نداد
بعد از "ایران برگر" که صدرنشین پرفروشهاست این فیلم محبوب هیات داوران جشنواره سی و سوم یعنی "رخ دیوانه" است که جایگاه دوم فروش نوروزی را به خود اختصاص داد. "رخ دیوانه" چه در زمان جشنواره و چه به هنگام اکران عمومی به لحاظ اقلام تبلیغی وضعیت خوبی را تجربه کرد و پخش تیزرهای فیلم نیز دقیقاً همزمان با آغاز اکران در هفته آخر اسفندماه از رسانه ملی آغاز شد.
 
 
 
 
حین تعطیلات نوروزی نیز پخش این تیزرها همچنان ادامه داشت و البته که کمک شایان توجهی نیز به وضعیت فروش فیلم کرد.
 
کارگردان "رخ دیوانه" ابوالحسن داوودی امید زیادی داشت که بواسطه حمایت چهره های سیاسی اصلاح طلب از فیلمش، اثر خود را صدرنشین اکران نوروزی ببیند اما به هر حال خواسته مخاطبان خیلی تفاوت دارد با منویات یک دسته سیاسی خاص و این شد که "رخ دیوانه" با فروش کل یک میلیاردی تا انتهای تعطیلات در جایگاه دوم جدول فروش قرار گرفت.
 
 
*اگر جنجالها نبود "استراحت مطلق" کجای جدول فروش بود؟
اثر پرحاشیه "استراحت مطلق" ساخته عبدالرضا کاهانی سومین فیلم جدول فروش نوروزی بود. این فیلم که به لحاظ خط داستانی و حتی ساختار، کار تازه ای در کارنامه کاهانی به شمار نمی رفت به لطف جنجالهایی که کارگردان بر سر ماجرای ممیزی های وارده به فیلمش به راه انداخته بود فروش بدی نداشت.
 
این فیلم در اکران نوروزی حدوداً 850 میلیونی فروش داشت و البته که بیشتر فروش آن نیز در تهران بوده است.
 
"استراحت مطلق" به لحاظ خط داستانی تیره و تاریکی که از مناسبات انسانی در اجتماع امروز ایران ارائه می دهد چنان که باید نتوانست انتظارات منتقدان را برآورده کند. ضمن اینکه مخاطبان عام نیز چندان به آن روی خوش نشان ندادند.
 
فیلم خط داستانی تکراری و ده ها بار استفاده شده مبتنی بر دردسرهای یک زن مطلقه در جامعه بیرونی را به تصویر می کشد و البته که پایان بندی تلخ فیلم نیز باعث آن می شود که مخاطب چنان که باید آن را به عنوان اثری ماندگار در کارنامه کاهانی جای ندهد.
 
*شکست دو فیلمساز از  نسل اول انقلاب
اما شکست خوردگان اکران نوروزی را باید دو تن از سینماگران نسل اول انقلاب دانست؛ یکی کمال تبریزی که کمدی-عاشقانه سفارشی اش "طعم شیرین خیال" در اکران نوروزی فقط 200 میلیون فروش داشت و دیگری بهروز افخمی که فانتزی-جاسوسی "روباه" را به عنوان گزینه ای برای فروش بالا روی پرده فرستاد اما در نهایت و با زحمت رقم فروش نوروزی اش 100 میلیون را رد کرد.
 
اینکه چطور شد که دو تن از باتجربه های سینمای ما این شکست را در گیشه تجربه کردند فقط و فقط ریشه دارد در جدی نگرفته شدن فیلمنامه از سوی هر دوی اینها.
 
این دو کارگردان که هر کدام حمایت یک ارگان متنقد دولتی را برای تولید دنبال خود داشتند چون هیچ نگرانی از بابت بازگشت سرمایه نداشتند با سهل الوصول ترین داستانها و البته بی تلاش برای پرداخت درست آدمهایی که بناست زندگی آنان را تصویری کنند فیلمهایی ساختند که در کارنامه خودشان هم نقطه ضعف محسوب می شود.
 
"طعم شیرین خیال" که بنا بود اثری با محوریت اهمیت حفظ محیط زیست باشد بیشتر مجالی شده برای طنازیهای نادر فلاح بازیگر قدیمی تئاتر که با شیرین کاریهایش ولو به اندازه اندک هم که شده مخاطب را همراه کند. این وضعیت عینا در "روباه" با حضور حمید گودرزی دنبال شد.
 
بدبختانه اینکه تهیه کننده "روباه" یعنی محمد پیرهادی برای تولید اقلام تبلیغاتی فیلم خود نیز کمترین نوآوری انجام نداده بود و با پوسترها و بنرهایی کاملاً کلیشه شده راهی را رفت که از ابتدا شکستش مشخص بود.
 
*نه سرد و نه گرم
اکران نوروزی 94 نه سرد بود و نه گرم. از جشنواره ای خنثی به نام جشنواره سی و سوم فیلم فجر چنین اکرانی آن قدرها عجیب نبود. به نظر می رسد در ماههای آینده هم اوضاع بهتر از اینها نباشد بخصوص که سهم سینمای داستانگو مبتنی بر ایده های کلاسیک که مطلوب مخاطبان عام است در محصولات سینمایی 93 اندک بود و همین مساله دورنمایی نه چندان پررونق را برای اکران 94 پیش رویمان قرار می دهد.





فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها