محتوا محتوا

صبح تفت بررسی می کند:

موافقان و مخالفان نخل برداری فاطمی تفت چه می‌گویند؟


آنچه بزرگ‌ترهای دیار تفت می‌گویند این است که مراسم نخل برداری در گذشته تنها مخصوص روز عاشورا بوده است و تنها در این روز برگزار می‌شده و این سنت عاشورایی بعدها در روز شهادت حضرت علی (علیه السّلام) و در روز شهادت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) و امام حسن مجتبی(علیه السّلام) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار صبح تفت، نماد و تصویرپردازی همواره مورد استفاده جوامع مختلف بوده است؛ از جمله این نماد و تصویرپردازی‌ها می‌توان به نخل و مراسم نخل برداری اشاره کرد که به گواه تاریخ مربوط به تصویرپردازی نمادین تشییع پیکر مطهر امام حسین (علیه السّلام) هست و فلسفه‌ی وجودی آن به این امام بزرگوار بر می‌گردد.

آنچه بزرگ‌ترهای دیار تفت می‌گویند این است که مراسم نخل برداری در گذشته تنها مخصوص روز عاشورا بوده است و تنها در این روز برگزار می‌شده و این سنت عاشورایی بعدها در روز شهادت حضرت علی (علیه السّلام) و  در روز شهادت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) و امام حسن مجتبی(علیه السّلام) برگزار شد.

چند سالی است که در روز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) نیز این مراسم نمادین  شهرستان تفت که زبانزد خاص و عام است برگزار می‌گردد که در خصوص برگزاری این مراسم در بین آحاد جامعه نظرات متفاوت و گاه متناقضی وجود دارد.

برخی معتقدند که این مراسم مخصوص روز عاشوراست و اصولاً این سنت حسینی است و استفاده نمودن آن برای دیگر برنامه‌ها کار صحیحی نیست و سبب لوث شدن این برنامه می‌گردد. تکرار آن سبب عادی سازی آن می‌گردد و آن اعتبار و قداست خود را از دست می‌دهد.

در مقابل عده‌ای می‌گویند؛ به هیچ عنوان دیگر نمی‌توان مراسمی را در شأن حضرت زهرا (سلام الله علیها) برگزار کرد و از آنجا که نخل به عنوان نماد هست؛ می‌توان از آن به عنوان نماد تشییع حضرت زهرا (سلام الله علیها) استفاده کردند و به واسطه‌ی جاذبه‌ی آن جمعیت را گرد هم آورد و مراسم باشکوهی برگزار کرد و آن‌ها معتقدند اصولاً تکرار هر چیزی بد نیست.

برخی این‌گونه استدلال می‌کنند که لازم است متناسب با ظرفیت افراد مختلف برنامه‌ریزی کرد؛ اینکه چنانچه بخواهد سالانه چهار مرتبه نخل برداری صورت گیرد، غالب جامعه این کشش و تحمل را ندارند و رفته‌رفته موجب زدگی از برنامه‌های مذهبی به ویژه نخل برداری می‌شود. این دسته از افراد به این استناد می‌کنند که همان‌گونه حج خانه خدا که بسیار هم مقدس است در سال تنها در یک روز واجب می‌گردد و انجام مناسک آن تنها یک مرتبه و در برهه‌ای از سال است که واجب است و بر روی آن تأکید شده است؛ لذا این هم باید این‌گونه باشد.

از سویی دیگر عده‌ای قائل به این هستند که یا نخل برداری باید مخصوص به روز عاشورا و امام حسین (علیه السلام) باشد و یا چنانچه برای امام علی؛ امام حسن و پیامبر اکرم(علیهم السلام) برگزار می‌گردد؛ برای حضرت زهرا (سلام الله علیها) نیز باید برگزار شود.

عده‌ای دیگر معتقدند چرا باید برای جمع کردن جمعیت از این سنت نمادین شهرستان استفاده کرد؟ و آیا استفاده ابزاری از آن کار درستی است؟ آیا نمی‌توان به واسطه کارهایی دیگر نظیر به راه‌اندازی دسته عزاداری و دعوت از مداحان و سخنرانان برجسته کشوری مراسمی باشکوه و در شأن حضرت زهرا (سلام الله علیها) پدید آورد؟!

گروهی دیگر می‌گویند به صورت کلی این شیوه عزاداری مخصوص به امام حسین (علیه السلام) است؛ برپایی دهه‌ی عزاداری و هیئت برای عزای سالار شهیدان آمده است و اینکه برای هر امام بزرگوار دیگری این شیوه مورد استفاده قرار گیرد به نظر درست نیست.

نظرات اقشار مختلف مردم شهرستان تفت در این زمینه متفاوت است و باید دید مسئولان برگزاری این برنامه در سالیان آینده چه تدبیری انجام خواهند داد؛ که امید است به دور از سیاسی کاری و بدون توجه به مسائل سیاسی و بر اساس آنچه شریعت اسلام گفته است و بر مبنای عقلانیت تصمیم خردمندانه ای را بگیرند.




Your Rating
Average (32 Votes)
The average rating is 4.375 stars out of 5.