ID : 9401454
مراسم نمادین «بنی اسد»،نمود ارادت دیرینه یزدی ها به سیدالشهدا(س)

«استکبارستیزی» و «ذلت‌ناپذیری» پیام مشترک عزاداران حسینی یزد/«روحانیت یزد» پذیرای عزاداران اباعبدالله


روحانیون و عزاداران استان یزد جهت اجرای «آئین نمادین بنی اسد» و عزاداری سوم امام حسین «ع» درمسجد ملا اسماعیل گردهم آمدند و ضمن سوگواری احساسات و نظرات خود را از بزرگترین قیام در تاریخ بشریت بیان کردند.

به گزارش یزدرسا، مراسم  نمادین «بنی اسد» ، آیینی است كه در یزد قدمتی ۱۰۰ ساله دارد و توسط مرحوم حجت الاسلام حاج سید علی محمد وزیری ، از علمای به نام یزد پایه گذاری شده است.

 

این مراسم همزمان با سالروز دفن شهدای كربلا در سوم شهادت حضرت سیدالشهداء(ع) برگزار می شود و از آنجا  كه «طایفه بنی اسد»، تنها طایفه ای بود كه به كمك امام سجاد(ع)، شهدای كربلا را تشییع و خاكسپاری كرد، این مراسم نمادین به نام طایفه« بنی اسد» نام گرفته است.

 

در این مراسم، گروهی از عزاداران حسینی در كسوت طایفه بنی اسد ظاهر می شوند و به طور نمادین اقدام به دفن شهدای كربلا و عزاداری می كنند و امروزه این آئیین نمادین به میزبانی و پذیرایی هیئت عزاداری روحانیون یزد صورت می گیرد.

 

خبرنگار یزدرسا با حضور درمسجد ملااسماعیل یزد به  مصاحبه با برخی از روحانیون و عزاداران استان یزد پرداخته تا نحوه اجرای این آئین نمادین و احساسات متاثر از آن را در قالب گزارشی میدانی به تصویر بکشد.

 

 

پذیرایی از مهمانان اباعبدالله (ع)؛ نمایش ارادت به ساحت اهل بیت«ع»است/ 30 نفر از سلسله جلیله روحانیت پذیرای عزادارن حسینی

 

حجت الاسلام کلانتری از مسئولین برگزاری برنامه پذیرایی از عزادارن حسینی، در خصوص تاریخچه برگزاری این مراسم اظهار داشت: مراسم بنی اسد از زمان ساخت مسجد ملا اسماعیل و برگزاری مراسم 13 محرم در آن، یعنی در حدود یک قرن، در حال اجراست.

 

وی ضمن تاکید بر حضور پرشور روحانیون در این امرعنوان کرد: در حال حاضر حدود 30 نفر از سلسله جلیله روحانیت مشغول خدمت گزاری و پذیرایی از عزادارن حسینی هستند.

 

 

وی افزود: روحانیون برای حضور در این برنامه هیچ گونه محدودیتی ندارند و صرفا با یک هماهنگی می توانند با پذیرایی از مهمانان اباعبدالله ارادت خود به ساحت اهل بیت را به نمایش بگذارند.

 

کلانتری که در دفتر آیت الله مدرسی پاسخگوی مسائل شرعی است، در پاسخ به خبرنگار یزد رسا مهمترین پیام قیام عاشورا را آزادگی و دینداری توصیف کرد.

 

 

به  15سال  خدمت رسانی به عشاق اهل بیت(ع) می بالم / باید با بصیرت ، شمر و عمر سعدهای زمانه را شناخت

 

حجت الاسلام حسین مودتی که با حدود 60 سال سن مشغول پذیرایی از عزاداران  حسینی بود پیام قیام عاشورا را احیا اسلام و امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و اظهار داشت: مردم متدین دیار دارالعباده با حضور پررنگ خویش و برگزاری عزاداری سنتی، ثابت کردند همیشه پایبند راه امام حسین(ع) هستند.

 

 

وی که در حال حاضر در دفتر آیت الله مکارم مشغول پاسخگویی به مسائل شرعی است، در خصوص سابقه حضور خود در این مراسم گفت: حدود 15 سال است که در این مراسم مشغول خدمت رسانی به عشاق اهل بیت هستم و به خود می بالم که در راه خدمت گذاری به اربابم قدم برداشته ام.

 

مودتی تاکید کرد: باید با بصیرت، شمر و عمر سعدهای زمانه را شناخت.

 

 

نوکری برای اباعبدالله(ع) پیر و جوان نمی شناسد/ مبارزه حق و باطل تا قیامت ادامه دارد

 

حجت الاسلام صدقی اینگونه ارادت  خود را به امام حسین«ع» بیان کرد: نوکری برای اباعبدالله پیر و جوان نمی شناسد و من هم افتخار می کنم که نوکر امام حسین(ع) باشم.

 

 

امام جماعت مسجد دروازه قصاب های  یزد صحبت های خود را اینگونه ادامه داد: ازقبل از انقلاب در این مراسم شرکت می کردم و انشاالله تا زنده هستم این رویه ادامه خواهد داشت.

 

وی تاکید کرد : عاشورا به ما پیام می دهد که ، مبارزه مقابله حق و باطل تا قیامت ادامه دارد.

 

 

بیداری اسلامی در کشورهای مسلمان ، ملهم از انقلاب  اسلامی و در لوای عاشوراست

 

یکی از مسئولین ستاد بازسازی عتبات عالیات  که همراه با فرزند جوان خود مشغول خدمت به عزادارن بود گفت: در یازده سالگی  طلبه شدم. از همان موقع یعنی حدود 42 سال، هر ساله با افتخار در این مراسم شرکت می کنم.

 

 

سید حبیب الله میر خلیلی ، امام جماعت مسجد شهید سید مصطفی خمینی(ره) ، پیام قیام عاشورا را آزادگی و انسانیت دانست و افزود:در طول تاریخ بشریت، تنها یک عاشورا بوده که اولیای دین از آدم تا خاتم به این واقعه و مصیبت ها و پیام های آن اشاره داشتند.

 

وی تاکید کرد: جریان های مقاومت و بیداری اسلامی در کشورهای مسلمان  ملهم از انقلاب  اسلامی و تحت لوای عاشوراست.

 

 

اگرهمانند یاران امام حسین(ع) وفادار ولایت بمانیم، بدون تردید عاقبت به‌خیر خواهیم شد

 

باغستانی گفت: ریاست اتحادیه صنف پوشاک و مسئولیت در اتاق اصناف یزد، من را از خدمت به عزاداران حسینی باز نداشته است.

 

 

باغستانی پیام قیام عاشورا را « آزادگی و زیر بار ظلم نرفتن» عنوان کرد و گفت:اگر پیوسته حامی ولایت باشیم و مانند یاران امام حسین(ع) وفادار ولایت بمانیم، بدون تردید عاقبت به‌خیر می‌شویم.

 

وی حدود  12 سال  به جای مرحوم پدر، مشغول طبخ قهوه و چای برای عزاداران حاضر در مراسم سوم امام حسین«ع» در مسجد ملا اسماعیل می باشد.

 

 

هر کاری در توانم باشد از سینه زنی تا خدمت در هیئت برای امام حسین«ع» انجام می دهم

 

صابری دانشجوی رشته صنایع غذایی  که از عزاداران هیات «چهار منار» است می گوید: هر کاری در توانم باشد برای امام حسین«ع» انجام می دهم، از سینه زنی و عزاداری گرفته تا خدمت در هیئآت.

 

 

وی پیام قیام عاشورا را «جوانمردی» توصیف کرد و افزود: عاشورا پیروزی حق بر باطل را نشان داد و فداکاری و وفاداری اصحاب سیدالشهداء(ع) را به اثبات رساند.

 

 

خانه داری و نگه داری از فرزند، مانع حضور من در مراسم عزاداری نمی شود/ عشق به امام حسین(ع) همه سختی ها را شیرین می کند

 

خانم خانه داری با فرزندی که در آغوش داشت، عنوان کرد: خانه داری و نگه داری از فرزند مانع حضور در مراسم عزاداری نمی شود، و عشق و ارادت به امام حسین(ع) همه سختی ها را شیرین می کند.

 

 

وی گفت : درسی که قیام عاشورا برای بانوان به همراه دارد، تاسی به حضرت زینب و عفت و رعایت حجاب است.

 

 

همه ما بایستی حسینی کار کنیم ، حسینی فکر کنیم و پیرو مکتب اباعبدالله حسین (ع) باشیم

 

دانشجوی معماری اهل بندر عباس، مراسم عزاداری مردم دارالعباده را پرشور توصیف کرد. وی گفت: عاشورا برای ما درس « دفاع از حقوق مظلومان و محرومان» را به دنبال دارد.

 

 

وی با تاکید بر این مطلب که «استبکار ستیزی»  بایستی سرلوحه کارمان قرار گیرد ، خاطر نشان کرد : همه ما بایستی حسینی کار کنیم ، حسینی فکر کنیم و پیرو مکتب اباعبدالله حسین (ع) باشیم.

 

گفتنی است  تصاویر فوق ، میزبانی و نحوه پذیرایی  هیئت روحانیون استان یزد از مردم و هیئت های عزاداری در مراسم امروز «بنی اسد» مسجد ملا اسماعیل یزد را به تصویر می کشد.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.