ID : 10387338
به بهانه نهم دی، روزبصیرت؛

«بیعت رضوان» ملت ایران


بیعت کردن عملی است بی‌رنج و زحمت و به ظاهر کوچک، اما آثار «بیعت رضوان» به قدری عظیم و بابرکت بود که خدا چنان مؤمنان را در این ماجرا ستود که در حماسه‌های بزرگ آنگونه ستایش نکرده بود!

یزد رسا، در سال ششم هجری مشرکان مکه که مسلمین را که با رسول خدا (ص) برای ادای مناسک حج آمده بودند، به مکه راه ندادند. رسول مکرم اسلام امر فرمودند که مسلمینی که قربانی با خود به همراه آورده‌اند همان‌جا قربانی کنند و از احرام خارج شوند. این کار مخالف سنت گذاشته بود لذا عده‌ای از مسلمین از انجام آن تمرد نمودند و به روحیه اطاعت و انقیاد بقیه مؤمنان ضربه زدند.


به پیشنهاد امیر مؤمنان (ع) و جمعی از اصحاب با بصیرت حضرت، رسول گرامی اسلام زیر درختی جلوس نمود و اصحاب با آن حضرت تجدید بیعت نمودند. این بیعت آثار مخرب آن تمرد را که می‌رفت سنت سیئه‌ای در میان عده‌ای از اصحاب ایجاد کند را از بین برد و به «بیعت رضوان» معروف گشت؛ زیرا پس از این بیعت بود که آیات خدا در تمجید مؤمنان و اعلان رضایت از این عمل آن‌ها نازل گردید، به‌گونه‌ای که این شکل ستایش از عملکرد مؤمنان در هیچ حادثه سخت و میدان نبردی سابقه نداشت.


بیعت کردن عملی است بی‌رنج و زحمت و به ظاهر کوچک، اما آثار آن به قدری عظیم و بابرکت بود که خدا چنان مؤمنان را در این ماجرا ستود که در حماسه‌های بزرگ آنگونه ستایش نکرده بود!


«به حق که خدا از مؤمنان راضی گشت زیرا زیر درخت با تو بیعت نمودند و خدا خبر از آنچه در قلب آن‌ها می‌گذشت داشت پس آرامش را بر آن‌ها نازل و فتحی نزدیک (فتح مکه) را پاداش آنان قرار داد و غنائم بسیار که خدا غالب درست‌کردار است.» (سوره مبارکه فتح آیات 18 و 19)


از این آیات فهمیده می‌شود که هر حرکت که در جهت تثبیت جایگاه رفیع ولایت الهی و ولی امر باشد حتی کوچک و به ظاهر ناچیز بر تلاش‌های سخت و طاقت‌فرسا برتری دارد و خدا برای این عمل صالح پاداش‌های سنگین در دنیا و آخرت عطا می‌کند. همان‌طور که فتح آسان مکه و غنائم بسیاری که طبق وعده الهی نصیب سپاه اسلام گردید نتیجه مستقیم بیعت رضوان بود.


در تاریخ انقلاب اسلامی یکی از روزهایی که می‌توان آن را بیعت رضوان نامید، یوم‌الله عظیم 9 دی است که برای همیشه آب پاکی بر دست دشمنان ریخت و توهم براندازی نظام اسلامی را در ذهن آنان به تصوری ناشدنی تبدیل کرد.


حرکت بصیرانه 9 دی نه تنها ضایعات و خسارات فتنه اموی 88 را جبران نمود بلکه به نقطه قوتی مستمر برای اثبات حقانیت و مردمی بودن نظام و انقلاب اسلامی تبدیل و محاسبات دشمنان انقلاب را هبا منثورا قرار داد.


ملت ایران با این عمل صالح کم‌نظیر خود وابستگی بی‌قید و شرط خود را به اسلام و ارزش‌های آن خصوصاً فرهنگ عاشورا و نیز حمایت مدام خود از نظام اسلامی مادام که در مسیر ولایت حرکت می‌کند را به جهانیان اعلان نمود و به سران فتنه تفهیم کرد که اگر به فرض روزی از تمام سدهای نظام بگذرند، این سد عظیم چیزی است که در ورای آن زمین‌گیر و منکوب خواهند شد.


ملت رشید ایران بار دیگر اثبات کرد که آنچه در تمجید از این ملت از زبان رسول گرامی اسلام و امامان معصوم بیان گردید، حقایقی مسلم و انکارناپذیر است.
ان هذا لهو الفضل المبین (سوره مبارکه نمل آیه 16)
و این فضیلتی آشکار است.

محمد رضا شایق




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.