ID : 19274180
جاذبه های گردشگری ابرکوه؛

«تل گندمی» فراغه یکی دیگر از ناشناخته های ابرکوه+ عکس


تل گندمی یکی دیگر از دیدنی های ابرکوه می باشد، که حدودأ هزار متر بعد از مجتمع رفاهی بین راهی سبحان در غرب منطقه فراغه، واقع شده است.

به گزارش سرو ابرکوه، گروه گردشگری دوستداران میراث ابرکوه، در ادامه تحقیقات و پژوهش های خود در خصوص آثار ناشناخته ملموس و ناملموس شهرستان، این بار سراغ تل گندمی، کاهدآن، منطقه مشهور به دس قلبیلی و دره نه پد واقع در دهستان فراغه، رفتند، تا این بناها را به دیگران معرفی کنند.

تل گندمی فراغه

حامد اکرمی محقق ابرکوهی و دبیر اجرایی گروه فوق در باره تل گندمی اظهار کرد: به گفته کیانوش برزگر یکی از ریش سفیدان صادق آباد فراغه، که این داستان را سینه به سینه نگه داشته اند و امروز به نسل جدید انتقال می دهند، تل گندمی در اثر ناشکری برخی اقوام در گذشته های دور به وجود آمده است.

اکرمی افزود: قدیمی های دهستان فراغه می گویند: با وجود قنوات پر آب در گذشته های دور و کشت و زرع پررونق و وفور نعمت گندم در آن زمان ها، به علت ناشکری گروهی و به اذن خدا گندم های این مزرعه که به صورت تل جمع آوری شده بودند و همچنین کاه و کلزای (همان خوشه های اضافه حاصل از گندم) آن به سنگ تبدیل شده است.

دس قلبیل
وی گفت: منطقه مشهور به دس قلبیل که در شمال فراغه می باشد، منطقه ای است که در قسمتی از کوه دایره ای بزرگ وجود دارد و گذشتگان معتقدند، این همان قلبیل یا کمه هست، که وقتی گندم ها تبدیل به سنگ می شوند، این قلبیل هم توسط باد بر سینه کوه چسبیده و شکل سنگ به خود می گیرد.

پژوهشگر ابرکوهی عنوان کرد: مردم منطقه فراغه بر این باورند که این موضوع می تواند افسانه ای باشد، که سالیان سال از نسل های مختلف گوش به گوش، چرخیده است و این مناطق با این نام برایشان شهرت دارد.

اکرمی بیان کرد: اگر چه این موضوع افسانه هست ولی در روایات رسیده از ائمه اطهار علیهم السلام، ناشکری بسیار نکوهش و شکر خداوند تاکید شده است. حتی در اشعار ما نیز بحث شکر خداوند نمودن، جایگاه ویژه ای دارد.

دره نه پد
وی در مورد دره نه پد در منطقه دولت آباد، خاطرنشان کرد: همانطور که از اسم آن برمی آید؛ سه شاخصه وجود دارد، که این شاخصه ها با انداختن سایه خود در عصر، در نقطه مشخصی از کوه که سوراخی وجود دارد، سایه اول؛ سه ساعت از ظهر و سایه دوم؛ شش ساعت و ساعت سوم؛ وقت اتمام کار کارگران را نشان می دهد. همچنین این سایه ها؛ ساعت آبیاری کشاورزان آن مناطق هم می باشد.

دبیر اجرایی گروه گردشگری گفت: کوه های مجاور در شمال دهستان که تماما مشهور به قلعه گبری ها است، هر کدام داستان، افسانه و واقعیت هایی مربوط به خود دارد.

عبدالحمید مژده پور یکی از اعضاء فعال گروه دوستداران میراث ابرکوه در ادامه صحبت های اکرمی، گفت: بعضی از افسانه ها ریشه در ماجراها و اتفاقاتی (نظیر سیل، زلزله، جنگ و حتی عذاب های الهی که احتمالأ در زمان اصحاب رس در این مرز وبوم بوده است) باشد.

مژده پور ادامه داد: البته در تمامی موارد باید متخصصان زیست شناس، شیمی دان، جامعه شناس و باستان شناس با برسی و آزمایش در موردشان کم کم اسرار آن را کشف کنند.

وی بیان کرد: در حدود ۳۰ سال قبل یکی از متخصصان زیست شناس و باستان شناس (که البته آن زمان اینجانب ۲۰ ساله بودم) می گفت: فیزیک و نوع تل گندمی (تل کاهدآن) شبیه لانه جانوران ماقبل تاربخ نظیر (دایناسور) می باشد.

تل گندمی

 

تل کاهدان

 

 

 

نه پد

 

 

دس قلبیل

انتهای پیام/ ف




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.