ID : 20958273

«ثبت نام» قصه‌ پُرغصه والدین تفتی/ نارضایتی از کیفیت آموزش در مدارس دولتی تفت


گویا عنوان «کمک به مدرسه» جایگزین هزینه ثبت نام شده است و والدین دانش آموزان باید هزینه ای را به اسم اختیاری بودن ولی در عمل اجباری، پرداخت کنند.

به گزارش یزد رسا به نقل از صبح تفت، ثبت نام در مدارس دولتی همراه با دغدغه های فراوان برای والدین هر ساله اوایل تابستان آغاز و تا پایان این فصل ادامه دارد.

قصه قدیمی دریافت پول غیرقانونی برای ثبت‌‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی و انکار و تکذیب‌های متوالی مسئولان، باز هم با آغاز ثبت‌‌نام مدارس تازه شد.

موضوع شهریه و مشارکت های مردمی هرسال با شروع ثبت نام مدارس آغاز می شود و تا پایان یک سال تحصیلی نیز ادامه دارد موضوعی که فکر و وقت شماری زیادی از اولیا و دست اندرکاران مدرسه و آموزش و پرورش را به خود مشغول می کند.
کمک خانواده ها به مدارس ماجرای پر پیچ و خم و پر هیاهویی است که هر ساله با وجود هشدار و ابلاغ عدم دریافت هزینه های اضافی و خارج از سازمان بازهم در مواردی دیده می شود.

گویا عنوان «کمک به مدرسه» جایگزین هزینه ثبت نام شده است و والدین دانش آموزان باید هزینه ای را به اسم اختیاری بودن ولی در عمل اجباری، پرداخت کنند.

زمان ثبت نام دانش آموزان تقریباً آغاز شده است؛ به همین منظور برای بررسی وضعیت و چگونگی ثبت نام با تعدادی از والدین و مدیران مدارس تفت به گفتو پرداخته ایم.

 

کمک به مدرسه قصه‌ای پُرغصه/ مدارس دولتی تفت دلسوزی ندارند

والدین یکی از دانش آموزان دختر تفتی به خبرنگار صبح تفت گفت: برای ثبت نام سال آینده فرزندم هنوز اقدام نکردم.

«خانم ر» بیان اینکه فرزند من در دبستان جلیل بیک درس می خواند، افزود: سال گذشته در ابتدای سال مبلغ 100هزار تومان در قبال فرم مدرسه(مانتو) و کتاب ها پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: همه ساله در انجمن اولیا و مربیان درخواست هایی را برای کمک به مدرسه داده می شود البته پرداخت چنین وجهی اجباری نیست ولی به قصه‌ای پُرغصه برای والدین دانش‌آموزان تبدیل شده چراکه هرچند توانایی مالی هم برای پرداخت وجود دارد ولی به هرحال طبق قانون تحصیل در کشور رایگان است و دولت باید شرایط تحصیل را فراهم کند.

این مادر، با انتقاد از وضعیت آموزشی مدارس دولتی، گفـت: متاسفانه در مدارس آن دلسوزی که باید صورت نمی گیرد و دانش آموزان بدون هدف تربیتی خاصی سال تحصیلی را به اتمام می رسانند؛ نه تنها دلسوزی وجود ندارد بلکه در مواردی تبعیض بین دانش آموزان باعث ضربات روحی به فرزندانمان می شود.

مدارس خاص ابلاغیه وجه ثبت نام دارند

«سیدحسن میربابایی» دیگر پدر تفتی است که به سئوال خبرنگار صبح تفت پاسخ می دهد و می گوید: پسر من در مدرسه شهید میراب تفت درس می خواند؛ سال گذشته مبلغی حدود 63 هزار تومان بابت فرم مدرسه پرداخت کردیم علاوه بر آن، مدرسه درخواست  100 هزارتومان برای کمک به مدرسه داشت که قبول  نکردم و گفتم 50 هزار تومان بیشتر در توانم نیست.

وی اضافه کرد: دختر من همچنین در دبستان قرآنی که جزو مدارس خاص است؛ درس می خواند که طبق ابلاغیه مبلغ 150 هزار تومان بابت ثبت نام دریافت می کنند.

مدرسه غیرانتفاعی سطح توقعاتم را برآورده کرده

خانم «نوفرد»، مادر دیگری است که با ما گفتگو می کند؛ وی می گوید: فرزند من در دبیرستان غیردولتی مصباح الهدی تفت درس می خواند.

وی ادامه می دهد: سال گذشته، مبلغ یک میلیون و 200 هزار تومان طی چند چک به عنوان هزینه ثبت نام از ما گرفته شد.

نوفرد در پاسخ به این سئوال که آیا از خدمات مدرسه راضی بودید یا خیر؟ گفت: از فعالیت آموزشی این مدرسه خیلی راضی بودم و سطح توقع من برآورده شد.

وی در توصیف خدمات آموزشی این مدرسه نیز گفت: فرزند من در امتحانات پایان ترم اصلاً کتاب خود را باز نکرد و نمرات بسیار خوبی را هم کسب کرد چراکه در طول سال به خوبی آموزش دیده بود.

وی ادامه داد: سال گذشته فرزندم در یک مدرسه دولتی تحصیل می کرد؛ شرایط محیطی این مدرسه به گونه ای بود که امنیت روانی نداشتم و مدام استرس داشتم اما امسال بهترین سال تحصیل فرزندم بودم.

 

هیچگونه پول اجباری به عنوان وجه ثبت نام از والدین دریافت نمی شود

«فضل الله اسلامی» مدیر مدرسه است و در مورد شرایط ثبت نام در دبستان شهید رجایی اینگونه می گوید: هیچگونه پول الزامی به عنوان وجه ثبت نام از والدین دریافت نمی شود و اگرمدرسه ای چنین اقدامی کرد خلاف قانون عمل کرده است و باید با او برخورد شود.

وی ادامه می دهد: ما در جلسه انجمن اولیا و مربیان درخواستی را از والدین به عنوان کمک به مدرسه داریم که هیچ اجباری برای پرداخت آن وجود ندارد و هر کس به هر مقداری که توانایی دارد می تواند کمک کند.

اسلامی، سخنان خود را اینگونه تکمیل می کند: تنها در ابتدای سال وجهی برای کتاب و فرم مدرسه گرفته می شود که حتی ما از خانواده هایی که بضاعت ندارند، این مبلغ را هم نمی گیریم.

هزینه ثبت نام مدارس غیرانتفاعی توسط آموزش و پرورش ابلاغ می شود

«کمال فرهادی» مدیر مدرسه غیرانتفاعی مصباح الهدی نیزمی گوید: هزینه ثبت نام مدارس غیرانتفاعی توسط آموزش و پرورش ابلاغ می شود و مدارس دخالت چندانی در آن ندارند.

وی افزود: ما در مدرسه خود هزینه ثبت نام را طی چند قسط می گیریم و در قبال آن کلاس های تقویتی، مشاوره ای و تربیتی و همچنین برنامه های اردویی و هنری داریم

 

کارشناس آموزش و پرورش:با حراست هماهنگ کنید!!

برای پرسیدن چند سئوال و تکمیل این گزارش با «سرسنگی» کارشناس ثبت نام مدارس آموزش و پرورش تفت تماس گرفتیم؛ اما وی درپاسخ گفت: شما به حراست آموزش و پرورش مراجعه کنید اگر اجازه دادند به شما پاسخ می دهند.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.