ID : 40003778
سنتی پر خیروبرکت که همچنان بر قوت خود باقیست

«ختم قرآن کریم» توسط بانوان مومن یزدی در ماه میهمانی خدا


یکی از سنت‌هایی که از قدیم‌الایام تاکنون در یزد دارالعباده اجرا می‌شود، ختم قرآن کریم توسط زنان در سطح استان است.

یزدرسا گزارش می‌دهد، یزد دارالعباده به حسینیه ایران و مردمی مؤمن و خدا دوست معروف است و در طول ایام سال می‌توان این خصلت‌ها را در برگزاری مراسمات و برنامه‌های مختلف مردم این استان مشاهده کرد.

سنت هایی با قدمت بیش از 100 سال

یزدی‌ها برای ماه‌های سال برنامه‌های مختلفی دارند که بسیاری از آنها قدمت بیش از 100 سال دارد و همچنان به آن پایبند بوده و به مانند نسل‌های گذشته خود آن را ادامه می‌دهند.

ماه مبارک رمضان هم بهترین فرصت برای مردم خداجوی یزد است که با اجرای سنت‌های قدیم خود، ارتباط معنویشان را با معبود متصل و برای برآورده شدن حاجت‌هایشان دست نیاز به سمت درگاه پر از لطف و بخشش پروردگار دراز کنند.

یکی از سنت‌های پر خیروبرکتی که از قدیم‌الایام در یزد دارالعباده رسم بوده، ختم قرآن کریم است که در خانه‌ها با حضور زنان برگزار می‌شد که این سنت همچنان بر قوت خود باقیست و شاهد برگزاری آن در محافل کوچک‌تر و با شرایط خاص به علت شیوع ویروس کرونا هستیم.

آرزوی خواندن «سوره توحید» برای گشایش در کارها

زنان یزدی در ماه رمضان دوره‌های قرآن خوانی دارند و هر روز یک جزء از قرآن را با هم قرائت می‌کنند. آنها معتقدند در پایان ماه در نوبت خواندن سوره توحید به هر کس که برسد در کار او گشایش ایجاد می‌شود و زندگی‌اش در طول سال توأم با خیروبرکت خواهد بود.

از روز اول ماه رمضان زنان مؤمنه در قدیم در خانه یکی از آشنایان مسلط به قرائت قرآن معروف به مُلّا گرد هم می‌آمدند و جمع حاضر هر روز یک جزء قرآن را تلاوت می‌کردند و تا پایان ماه مبارک، 30 جزء قرآن تلاوت می‌شد.

اکنون هم این رسم هرساله تکرار می‌شود البته دیگر در جلسه، زنی را مُلا خطاب نمی‌کنند بلکه تقریبا همگی به قرائت قرآن آشنایی دارند و چنانچه شخصی کمی در خواندن قرآن کریم ضعیف باشد دیگران کمک می‌کنند که تا پایان ماه مبارک رمضان، غلط خوانی‌ها برطرف شود.

امامزادگان و مساجد میزبان محافل انس با قرآن

البته این مراسم معنوی در سال‌های اخیر در امامزادگان و مساجد به‌صورت عمومی و همچنین به‌صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شود تا اگر شخصی امکان حضور نداشت، بتواند بهره‌مند شود.

هرچند در این دو سال به علت شیوع ویروس کرونا و شرایط خاصی که به وجود آمده بود، این سنت به سبک و سیاق گذشته برگزار نشده اما در محلات سطح استان با جمعیت کمتر و رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد اجرای آن هستیم زیرا خانواده‌های مؤمن یزدی اعتقاد قلبی دارند که ختم قرآن کریم آثار و برکات دنیوی و اخروی دارد و سعی می‌کنند تا در هر شرایطی برگزاری آن را در اولویت خود قرار دهند.

گزارش محمد جواد خاکپور




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.