ID : 20158103
بهشتی پور:

«راه‌زنی» بهترین تعبیر برای برداشت غیر قانونی از اموال ایران توسط آمریکا است/کمیته نظارت بر اجرای برجام به موضوع ورود کند


یک کارشناس مسائل هسته‌ای تصریح کرد: برداشت غیر قانونی این پول از اموال ایران یک اقدام غیر قانونی بوده و از این جهت که مسیر اعتمادسازی ایران و آمریکا را به انحراف می کشاند مغایر با روح برجام است؛ راهزنی بهترین تعبیر برای برداشت غیر قانونی از اموال ایران توسط آمریکا است.

به گزارش یزدرسا ، حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل هسته‌ای در مصاحبه با راه دانا؛ در خصوص غارت 2میلیارد از دارایی های ایران توسط آمریکایی‌ها اظهار داشت: همانطور که مسئولان در بانک مرکزی اعلام کرده‌اند این برداشت با موضوع برجام مرتبط نیست و این پرونده از چندین سال قبل در خصوص کشورمان باز شده بود.

 

وی در ادامه افزود: این دزدی از اموال ایران به خاطر یک بهانه ای مبنی بر شرکت داشتن ایران در یک حادثه تروریستی بوده است که اگر برجام هم نبود این مبلغ از دارایی های ایران کسر می‌شد و رأی دیوان عدالت آمریکا یک رأی ناحق و ناروا علیه ایران است.

 

این کارشناس مسائل هسته‌ای تصریح کرد: برداشت غیر قانونی این پول از اموال ایران یک اقدام غیر قانونی بوده و از این جهت که مسیر اعتمادسازی ایران و آمریکا را به انحراف می کشاند مغایر با روح برجام است؛ راهزنی بهترین تعبیر برای برداشت غیر قانونی از اموال ایران توسط آمریکا است.

 

بهشتی پور با بیان اینکه انتظار نداشتیم در دوره‌ای که مذاکرات به نتیجه رسیده این راهزنی رخ بدهد خاطر نشان کرد: انتظار می‌رفت با توجه به مذاکرات، آمریکا چنین اقدامی را انجام نمی‌داد اما پرونده ایران و آمریکا قطور است و درباره بسیاری از مسائل با یکدیگر احتلاف عقیده دارند.

 

وی با اشاره به اینکه باید مشکلات ایران و آمریکا را ریشه‌ای تر بررسی کرد یادآور شد: اگر آمریکا در اجرای برجام بدعهدی نمی‌کرد و آن را انجام می‌داد حداقل اعتمادی نسبت به آنها برای ما فراهم می‌شد و در خصوص سایر موارد نیز می‌توانستیم با آنها به مذاکره بنشینیم.

 

این کارشناس مسائل هسته‌ای با اشاره به اینکه کسی انتظار نداشت آمریکا با یک توافق دست از روحیات خصمانه خود بردارد تصریح کرد: مهمترین دستاورد برجام این بود که بهانه را از دست آمریکایی ها گرفت که نتوانند بر اساس اتهام زنی های واهی به ایران فشار بیاورد.

 

بهشتی پور همچنین تأکید کرد: تحریم ها در حقیقت یک ابزار در دست آمریکا است که هربار که بخواهد می تواند از طریق آن بر ایران فشار بیاورد و تنها راه برای مقابله با آمریکا این است که این ابزار را از آنها بگیریم یعنی با پیگیری اقتصاد مقاومتی مانع از فشار وارد کردن آمریکا بر ایران بشویم.

 

وی با اشاره به رویه آمریکا و سابقه آن در اجرای برجام، ادامه مذاکره در خصوص مسائل دیگر با آمریکا صحیح نیست؛ بحث موشکی ایران موضوعی بوده که نه تنها با آمریکا بلکه با هیچ کشور دیگری قابل مذاکره نیست.

 

این کارشناس مسائل هسته‌ای با اشاره به تلاش آمریکا برای مذاکره درباره سایر زمینه‌ها باید در ابتدا ببینیم که آمریکا در مورد برجام چه اقداماتی انجام می‌دهد و آیا به تعهدات خود عمل می‌کند یا خیر که در نهایت بتوانیم درباره آنها تصمیم بگیریم؛ تا کنون آمریکا در خصوص برجام بدعهدی کرده و قطعا به صلاح نیست.

 

بهشتی پور اذعان داشت: کمیته نظارت بر اجرای برجام وظیفه دارد به موارد نقض برجام توسط آمریکا رسیدگی کند و مشخص شود که نقض کلی یا نقض جزئی برجام صورت گرفته است این کمیته باید مشخص کند و قوانین لازم را در این خصوص پیش بینی کند.

 

وی در ادامه گفت: از انجایی که آمریکا با موضوعات تحریم به عنوان یک ابزار برخورد می کنند، بنابراین باید تمام سیاست های کشور در جهت گرفتن این ابزار از دست آنها بعنی تکیه بر توان داخلی و اقتصاد مقاومتی باشد.

 

انتهای پیام/ص




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.