ID : 19569321
آداب میهمانی رفتن؛

«صله رحم» را به معنای واقعی به جا آوریم


دانستن آداب مهمانی رفتن و مهمانی دادن به ویژه در این ایام که بازار آن داغ است، باعث می شود تا مجلسی خوب برپا شده و «صله رحم» به معنای واقعی به جا آورده شود.

یزد رسا به نقل از یزدبانو؛ دین مبین اسلام برای مسائل اجتماعی از جمله مهمانی رفتن اهمیت ویژه‌ای قائل شده و از آنجا که «صله رحم» محبت و مودت را با خود به ارمغان می‌آورد، به مهمانی رفتن و مهمانی دادن توصیه زیادی شده است.

امام صادق(ع) مهمان‌داری را کاری بس ارزشمند توصیف و اجر آن را از آزاد کردن بنده بالاتر دانسته‌اند.

آن امام بزرگوار فرموده‌اند: « اگر مؤمنی دو نفر مؤمن را با غذا پذیرایی کند، بالاتر از این است که برده‌ای را آزاد کرده باشد»(کلینی، 1388، ج 2، ص 201)

همچنین پیامبر اکرم(ص) ورود مهمان به خانه را هدیه‌ای الهی می‌دانست و می‌فرمود:

إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَیْراً أَهْدَى لَهُمْ هَدِیَّةً قَالُوا وَ مَا تِلْکَ الْهَدِیَّةُ قَالَ الضَّیْفُ یَنْزِلُ بِرِزْقِهِ وَ یَرْتَحِلُ بِذُنُوبِ أَهْلِ الْبَیْتِ»؛ هرگاه خداوند بخواهد خیر و خوبی به جمعیتی برساند، هدیه‌ای به سوی آنان می‌فرستد. سؤال شد منظور از هدیه چیست؟ فرمودند آن هدیه، مهمان است که با روزی خود وارد می‌شود و هنگام رفتن، گناهان آن خانواده را به همراه می‌برد! (نوری، 1407ق، ج 16، ص 258).

دانستن آداب مهمانی رفتن و مهمانی دادن به ویژه در این ایام که بازار آن داغ است، باعث می شود تا مجلسی خوب برپا شده و «صله رحم» به معنای واقعی به جا آورده شود.

«هزار نکته باریکتر ز مو» در زمینه آداب مهمانی رفتن و مهمانی دادن وجود دارد، اما یکی از نکاتی که باید در این زمینه مد نظر داشت، انتخاب زمان مناسب و پرهیز از بدون دعوت به مهمانی رفتن است.

در وصاياي پيامبر(صلي الله عليه وآله) به امير مؤمنان (عليه السلام) مي خوانيم:

«يا علي ثمانيه ان اهينوا فلايلوموا إلاانفسهم الذاهب الي مائده لم يدع اليها؛( بحارالانوار، ج،۷۲ ص۴۵۲)

يا علي! هشت گروه اند كه اگر به آنها اهانت شد، بايد تنها خود را ملامت كنند: يكي از آنها كسي [است] كه بدون دعوت به سر سفره اي مي نشيند».

رعايت اين مساله، از يك سو، احترام به ميزبان است و از سوي ديگر اطمينان از اين كه مزاحمتي براي ميزبان و خانواده او ايجاد نخواهد شد.

بهتر است قبل از رفتن به مهمانی، با میزبان تماس گرفته و با وی هماهنگی كنیم؛ میزبان قطعا برای خود برنامه‌هایی دارد که باید به آنها رسیدگی کند.

از میزبان بخواهیم خود وقت مناسب را تعیین كند؛ در این صورت وی آمادگی لازم برای پذیرایی را پیدا خواهد کرد. و رعایت این مسئله باعث خواهد شد تا آسایش و راحتی میزبان خدشه‌دار نشود.

البته از طرفی لازم است که مسلمان دعوت میزبان را قبول کرده و این سنت اسلامی را به جای آورد.

رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم در مورد ضرورت پذیرش دعوت، می‌فرمود:« من به همه امتم سفارش می‌کنم دعوت مسلمان را بپذیرند گرچه تا منزلش پنج فرسخ راه باشد؛ چرا که اجابت دعوت از نشانه‌های دینداران است».

رسول خدا(صلي الله عليه وآله) فرمود: «من الجفاء ان يدعي الرجل الي طعام فلايجيب او يجيب فلاياكل؛( قرب الاسناد، حميري قمي، ص۱۶۰؛ ميزان الحكمه، حديث ۱۱۱۱۵) يكي از موارد جفا آن است كه انسان را به غذايي دعوت كنند و نپذيرد يا بپذيرد ولي غذا نخورد.»

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.