ID : 12269511
«ظریف»در لیست چهره ها و«ایران»در لیست تحریم ها!

«ظریف»در بین ۱۰۰ چهره تأثیرگذار جهان قرار گرفت ؛ اما «تحریم های تازه» همچنان می تارند!


نشریه تایم نام محمدجواد ظریف را در لیست ۱۰۰ نفر اول تأثیرگذار جهان در سال ۲۰۱۴ قرار داد؛ اما این در حالی است که وزارت دادگستری آمریکا ۴ شرکت و ۵ شخص به صادرات غیرقانونی قطعات ریزالکترونیکی، منابع تأمین برق اضطراری و دیگر محصولات با فن‌آوری بالا به ایران متهم کرد!

به گزارش یزد رسا، نشریه تایم که هر ساله نام ۱۰۰ چهره تأثیرگذار جهان را منتشر می‌کند روز پنج‌شنبه لیست جدید خود را منتشر کرد که نام محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در میان این اسامی دیده می‌شود.

رابین رایت عضو موسسه صلح آمریکا و مرکز ویلسون وودرو در یادداشتی درباره محمدجواد ظریف نوشت:

وزیر امور خارجه ایران چهره شاد انقلاب ایران است. من سه دهه است که ایشان را می‌شناسم؛ زمانی که وی به پایان جنگ ایران و عراق،‌ آزادی گروگان‌های آمریکایی در لبنان و ایجاد دولت جدید افغان پس از سقوط طالبان کمک کرد.

اکنون وی به عنوان وزیر امور خارجه ایران قطب مرکزی دیپلماسی هسته‌ای است. بیش از ۱۶ ماه است که قدرت‌های جهانی با وی وارد تعامل شده‌اند تا بتوانند تا پایان ماه ژوئن ۲۰۱۵ متن یک توافق نهایی را تعیین و آن را شکل دهند.

محمدجواد ظریف در دو دانشگاه آمریکایی تحصیل کرده است و مهارت بسیار خوبی در تطبیق انقلاب‌ها و جهان دارد.

وی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل با کنگره آمریکا بسیار در تعامل بوده است. در ماه مارس یک نظرسنجی در ایران وی را به عنوان شخص سال معرفی کرد. زمانی که ظریف بعد از مذاکرات به خانه بازگشت وی مورد استقبال قرار گرفت. در میان این لیست نام افراد دیگری همچون باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا،‌ نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، ولادیمیتر پوتین رئیس جمهور روسیه، حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان، شی جین پینگ رئیس جمهور چین، باب کورکر سناتور آمریکایی و سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل دیده می‌شود.

 

اقدام جدید آمریکا برای تشدید فشار تحریم‌ها علیه ایران

 

وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه اعلام کرد، ۴ شرکت و ۵ شخص به صادرات غیرقانونی قطعات ریزالکترونیکی، منابع تأمین برق اضطراری و دیگر محصولات با فن‌آوری بالا به ایران از طریق تایوان و ترکیه متهم شدند.

این اتهامات در حالی مطرح می‌شود که ایران و قدرت‌های جهانی قرار است مذاکرات هسته‌ای به‌منظور لغو تحریم‌های ایران را از ۲۱ آوریل از سر بگیرند.

بر اساس کیفرخواست مطرح شده نزد دادگاه بخشی آمریکا در جنوب تگزاس، از جولای ۲۰۱۰ به بعد ۵ نفر متهم به خرید حدود ۲۸میلیون قطعه نظامی به‌ارزش ۲۴میلیون دلار از شرکت‌های مختلف جهان شده‌اند.
این افراد از طریق انتقال این قطعات به ایران از طریق تایوان و ترکیه، کنترل‌های دولت آمریکا در خصوص منع صادرات فن‌آوری به ایران را نقض کرده‌اند.

ادعا شده است این فن‌آوری‌ها می‌توانند در سیستم‌های مختلف نظامی، شامل موشک‌های زمین به هوا و کروز مورد استفاده قرار گیرند.

در این رابطه ۳ نفر در بازداشت دولت آمریکا هستند. بر اساس ادعای کیفرخواست، شرکت اسمارت پاور سیستمز هیوستون بخشی از همین شبکه بوده است.

فرد دیگری و شرکت بازرگانی هوسودای تایوان از دیگر متهمان این پرونده هستند. یک فرد ۵۴ساله و شرکت کشتیرانی گلساد استانبول نیز بخشی از این شبکه بوده است. همچنین یک شرکت ایرانی در ترانزیت این محصولات به ایران نقش داشته است.

دو نفر در خارج از خاک آمریکا هستند و همچنان تحت تعقیبند.

آمریکا در سالهای اخیر فشارها بر شرکت‌ها، بانک‌ها و افرادی را که تحریم‌های این کشور را دور می‌زنند، افزایش داده است.


منبع:تسنیم و ایسنا

 
 



summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.