ID : 10900154
غذای سنتی

«متنجینه یزدی» غذایی سنتی و فراموش شده +روش پخت


سرآشپز یزدی این بار یک غذای کاملا سنتی یزدی ها را یادآوری کرده است و روش پخت آن را با موادی که برای برخی بانوان کنار هم قرار دادن آنها شگفت انگیز است آموزش می دهد.

به گزارش یزد رسا به نقل از یزدبانو، از هانیه سادات دره شیری سرآشپز سایت درخواست کردیم تا یک غذای سنتی را که کمتر بانوان یزدی با پخت و طعم ان آشنا هستند به ما آموزش دهد.


*مواد لازم برای متنجینه یزدی :

گوشت لخم :  2 گرم
چغندر :  یک عدد متوسط
رب انار : دو قاشق
رب گوجه فرنگی : یک قاشق
به یا سیب :  دوعدد
آلوچه خشک  یا آلو  :  100 گرم
پیاز :  یک  عدد
زرد چوبه  و نمک :   به میزان لازم

*طرز تهیه متنجینه :

1- اول پیازداغ را با گوشت خورشتی تفت می دهیم  وکمی زرد چوبه اضافه می کنیم  وقتی نیم پز شد  چغندر و به را اضافه می کنیم .
2- وقتی پخته شد زرد آلو وآلوچه را اضافه می کنیم.
3- پیاز داغ درست می کنیم و رب گوجه و رب انار را اضافه می کنیم و همراه با زردچوبه و دارچین به غذای در پخت اضافه می کنیم.

 

نکته:

برخی گردو را هم به مواد بالا اضافه می کنند  و متنجینه به فسنجان یزدی هم شهرت دارد.


*خواص به

به سرشار از ويتامين هاي A و B و C و همچنين قند و پپتين است. به رسيده، داراي طبيعتي معتدل است، در حالي كه دانه آن يا همان به دانه طبيعتي سرد و تر دارد.

به براي درمان بسياري از بيماري ها از جمله عفونت هاي روده اي و ورم حاد روده، اسهال مخصوصا از نوع خوني، سوزش مجاري ادرار، تنگي نفس، سردردهاي مزمن و التهاب هاي مختلف مفيد است.

مي گويند با خوردن به، عرق بدن خوشبو مي شود.

همچنین، دم کرده شکوفه به برای کسانی که خواب آشفته توام با کابوس دارند توصیه شده است و در بی خوابی ها نیز می توان از خیسانده برگ به با شکوفه نارنج استفاده کرد.

مصرف به ترش یک مسهل بسیار عالی است. کسانی که از ناراحتی افسردگی رنج می برند نباید در مصرف آن، کوتاهی کنند. علاوه بر آن، استفاده از این میوه در درمان کلسترول، تصلب شرایین و ترومبوز خونی موثر است.

خانم هاي باردار براي جلوگيري از سقط جنين به مصرف مي كنند.

*خواص چغندر
1_چغندر حاوی ویتامین های : A، B، C و عناصر : آهن ، کلسیم ، فسفر ، منیزیم ، منگنز ، پتاسیم ، ارسنیک ، روبیدم و از موادی مثل آلبومین ، قندها ، چربی و هیدرات کربن تشکیل شده است
2_ چغندر بعلت داشتن ارسنیک و روبیدم از بیماری جذام جلوگیری کرده و همچنین بخاطر داشتن فسفر غذای خوبی برای تقویت مغز بوده و موجب تقویت حافظه و اعصاب می شود
3_چغندر اشتها آور ، مدر ، دافع اسید اوریک ، مقوی ، ملین ، آرام بخش و تصفیه کننده خون می باشد
4_ مصرف  چغندر  برای افرادی که به بیماریهایی مانند : سوء هاضمه ، اسهال خونی ، بواسیر ، سیاتیک ، ورم کلیه ، درد کلیه ، سکته مغزی ، التهاب مثانه ، ضعف حافظه ، ناراحتی عصبی و پوستی مبتلا می باشند می تواند مفید واقع شود .

 

 

 

*خواص آلو خشک
آلو خشک جلوي گرسنگي را مي گيرد

اين خاصيت آلو خشک از فيبرهاي موجود در آن ناشي مي شود. آلو خشک داراي فيبر زيادي است: در 100 گرم آلو خشک 7 گرم يا به اندازه بلغور جو دو سر فيبر وجود دارد. در تغذيه وجود فيبر براي از بين بردن اشتها ضروري است.
براي اينکه به ميل شديد خود براي خوردن غلبه کنيد، آلو خشک را در برخي از غذاهاي تان بگنجانيد. همچنين مي توانيد اين ميوه خشک را به عنوان چاشت ميل کنيد. دکتر فرانک سينگر، متخصص تغذيه، خاطر نشان مي کند اگر دچار يبوست نيستيد، از مصرف زياد آلو خشک در روز بپرهيزيد تا دچار اختلالات مربوط به روده نشويد.

آلو خشک از پيري پوست جلوگيري مي کند

دکتر سينگر مي گويد:« خاصيت و فايده اصلي آلو خشک که ناشناخته نيز مانده است، سرشار بودن اين ميوه از آنتي اکسيدان هايي است که با ظاهر شدن چين و چروک روي پوست مبارزه مي کنند». يک پژوهش آمريکايي در سال 2004 نشان داد در ميان ميوه ها و سبزيجاتي که قادرند راديکال هاي آزاد منشأ پيري پوست را از بين ببرند، آلو خشک رتبه نهم را از نظر غناي آنتي اکسيداني به خود اختصاص داده است.
دکتر سينگر، متخصص تغذيه، خاطر نشان مي کند از سن 30 سالگي، همه مي توانند به طور مرتب و روزانه 1 تا 2 عدد آلو خشک مصرف کنند. همچنين مي توان با مصرف روزانه 1 يا 2 عدد آلو خشک اقدام به يک دوره درماني 3 ماهه کرد( حداقل 1 ماه وقفه بين هر دوره لازم است)

آلو خشک ضد فشار خون بالا است

مي پرسيد چرا؟ به خاطر اينکه آلو خشک سرشار از پتاسيم است و فوايد پتاسيم در کاهش فشار خون بالا به اثبات رسيده است . در 100 گرم آلو خشک، 800 ميلي گرم پتاسيم وجود دارد.
به اين ترتيب آلو خشک يک ميوه بسيار غني از مواد معدني به حساب مي آيد. از طرف ديگر، دکتر سينگر تصريح مي کند که به طور معمول، پتاسيم و فلاوونوئيدهاي آلو خشک از بروز بيماري هاي قلبي- عروقي پيشگيري مي کنند.
گفتني است مصرف 1 يا 2 عدد آلو خشک در بين غذا يا به عنوان چاشت کافي است. توجه داشته باشيد به خاطر اثرات مليني آلو خشک از زياده روي در مصرف آن بپرهيزيد.
انتهای پیام/ع




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.