ID : 35549400
کارشناس مرکز بهداشت استان یزد:

آب چاه کیفیت آب شرب استان را به شدت کاهش داده است


مدیر واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت استان یزد اعلام کرد: آب شرب یزد کاملا سالم است و بالا بودن EC آن هیچ ضرری برای سلامتی انسان ندارد.

به گزارش یزدرسا، به دلیل کاهش سهمیه آب انتقالی به استان یزد استفاده از اب چاه های استان برای تامین آب مورد نیاز به چرخه آبرسانی وارد شده است که متاسفانه به شدت کیفیت آب شرب استان را تحت تاثیر قرار داده است وطعم و مزه آب شرب مردم را تغییر داده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد نیز با بیان این که درحال حاضر آب استان ازنظر شیمیایی کیفیت مطلوبی ندارد اعلام کرده است EC آب که نشان‌دهنده میزان املاح هادی موجود در آب است در برخی مناطق به مرز 2000 رسیده است عددی  که هرچند ازنظر سلامت عدد استانداردی است اما ازنظر کیفیت آب مطلوب به شمار نمی‌رود.

تغییر کیفیت و مزه آب شرب استان گلایه ها و نگرانی زیادی را برای بسیاری از یزدی ها  به وجود آورده و مدرم نگران سلامتی خود و خانواده هایشان هستند به طوری که بسیاری از خانواده ها به ویژه خانواده هایی که دارای نوزاد هستند به استفاده از آب های بسته بندی و معدنی رو آروده اند.

 در این شرایط مطالبی متعددی نیز در سایت ها و فضای مجازی مبنی بر بروز بیماری های مختلف چون سنگ کلیه، اسهال، استفراغ و ... به دلیل بالا بودن املاح در آب شرب شهر منتشر می شود و حتی بعضی از فروشندگان دستگاه های تصفیه آب با منازل افراد تماس گرفته و برای فروش دستگاه های خود بر نگرانی مردم می افزایند.

اما مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت استان ضمن رد این شایعات از صحت سلامت کامل آب شرب استان خبر می دهد.

دکتر وحید جعفری در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با بیان اینکه منظور از EC همان املاح موجود در آب است اظهار داشت: EC آب انتقالی به استان در حد استاندارد و حدود 500 است و تقریبا برابر با آب های بسته بندی است اما به دلیل این که آب انتقالی کفاف تمام نیاز شهر را نمی دهد مجبور به استفاده از آب چاه های خود شهر نیز هستیم که متاسفانه به دلیل زیرزمینی بودن آن و نوع بافت خاک باعث بالارفتن  EC  آب می شود.

وی با تاکید بر این که بالا بودن EC آب یزد هیچ ضرری برای سلامتی ندارد افزود: بالا رفتن ECO آب فقط باعث تغییر مزه و طعم آب می شود و از نظر بهداشتی هیچ مشکلی ندارد و مردم خیالشان از آب شرب راحت باشد.

جعفری با بیان این که 150 بازرس بهداشت در استان وجود دارد ادامه داد: هر روز میزان کلر آب شرب شهر اندازه گیری می شود و علاوه بر آن نمونه های میکروبی و شیمیایی آب نیز بررسی می شود و علاوه بر مرکز بهداشت، سازمان آب و فاضلاب نیز هر روز کیفیت آب شهر را مورد سنجش قرار می دهد و خوشبختانه هیچ مشکل میکروبی تا به امروز گزارش نشده است.

وی اظهار داشت: پیشرفته ترین تجهیزات ضد عفونی و گندزدایی در یزد وجود داردو آب چاه های استان و آب انتقالی به استان در چندین مرحله تصفیه و کلر زنی می شود از این رو مردم به آبی که در شبکه آبرسانی شهر است اطمینان داشته باشند  و خیالشان از سلامت آب کاملا راحت باشد.

این مقام مسئول در خصوص بروز بعضی بیماری ها چون اسهال و استفراغ به دلیل تغییرات آب شرب گفت: موضوع آب به آب شدن وجود دارد و این موضوع باعث بروز بعضی بیماری ها نه برای همه بلکه برخی افراد می شود و آن هم در حد یک روز برطرف می شود اما این که آب میکروبی یا آلوده باشد اصلا درست نیست.

جعفری با اشاره به برخی تبلیغات و شایعات در خصوص کیفیت آب استان گفت: عده ای سودجو برای بازاریابی و فروش دستگاه های تصفیه آب از جهل و یا ندانستن مردم سوء استفاده می کنند و مطالبی را مبنی بر این که بالابودن املاح آب باعث بیمارهای کلیوی می شود و یا آب شهر آلودگی میکروبی دارد را مطرح می کنند که کاملا کذب است و مردم فریب آن ها را نخورند.

وی با تاکید بر نظارت و بررسی کامل کیفیت آب شرب شهر اظهار داشت: همه کارکنان مرکز بهداشت استان از همین آب لوله کشی استفاده می کنند و هیچ دستگاه تصفیه آبی هم ندارند و مردم نیز از سلامت کامل آب اطمینان داشته باشند و اگر سوالی دارند از مراکز بهداشت جویا شوند و به مطالبی که صرفا در فضای مجازی ئ کانال ها مطرح می شود اطمینان نکنند.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.