ID : 8932228
نماینده ولی فقیه در استان یزد:

احیای امر به معروف در دستور کار دولت قرار گیرد


امام جمعه یزد با بیان اینکه دولت علاوه بر مسائل اقتصادی به مسائل معنوی مردم هم توجه کند، گفت: احیای امر به معروف در دستور کار دولت قرار گیرد.

به گزارش یزد رسا؛ آیت الله محمد رضا ناصری شامگاه شنبه در همایش ستادهای امر به معروف و نهی از منکر استان یزد، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر در اسلام بسیار مورد تاکید قرار گرفته و از مهمترین فرایض دینی به حساب می آید.

وی افزود: در ارتباط با امر به معروف و نهی از منکر، تاکیدات زیادی صورت گرفته به گونه ای که در روایات وجود دارد که سایر فرایض دینی به وسیله امر به معروف و نهی از منکر صورت می گیرد.

امام جمعه یزد تصریح کرد: باید توجه داشت که امر به معروف و نهی از منکر دارای مراتبی است و به هیچ عنوان این دو فریضه به عنوان دعوا و درگیری با دیگران نیست.

نماینده ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که امت اسلام را نسبت به دیگر امت ها برتری داده، این است که در اسلام امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد و نسبت به این دو فریضه تاکید شده است.

ناصری گفت: امر به معروف و نهی از منکر به این معنی است که ما باید نسبت به یکدیگر احساس وظیفه اشته باشیم و اگر کسی در مسیر اشتباه حرکت می کند و ما متوجه می شویم، با ایجاد مانع از اشتباه وی پیشگیری می کنیم.

وی افزود: این دو فریضه الهی در نزد خداوند از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و خداوند این که بندگانش در مسیر آگاهی و درست حرکت کنند و یکدیگر را در خوبی ها یاری کنند دوست دارد.

امام جمعه یزد اضافه کرد: امر به معروف و نهی از منکر از ایجاد فساد در جامعه جلوگیری می کند و در صورتی که این دو فریضه در جامعه ای به فراموشی سپرده شود، آن جامعه را فساد پر می کند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: اگر کسی در این زمینه و در راستای احیای این دو فریضه بزرگ الهی کوتاهی کند، همه به خودش و هم به جامعه خیانت کرده است.

ناصری با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر زمینه پیشرفت و تعالی جامعه را فراهم می کند، گفت: دین مبین اسلام بی تفاوتی انسان ها نسبت به یکدیگر را امری ناپسند و نادرست می داند و نسبت به آن نهی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در دین اسلام تاکید شده که باید نسبت به یکدیگر دلسوز و مهربان باشیم و همدیگر را از خطرات و مشکلاتی که ممکن است در راه ما وجود داشته باشد، آگاه کنیم.

امام جمعه یزد اضافه کرد: در زمان ائمه اطهار علیهم السلام، سلاطین ظلم ها و ستم های فراوانی نسبت به این بزرگان روا داشتند و دلیل اصلی این ظلم و ستم ها این بود که ائمه معصومین علیهم السلام، مردم را امر به معروف و نهی از منکر می کردند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد اضافه کرد: امر به معروف و نهی از منکر دارای شاخصه هایی است که باید برای احیای این دو فریضه، شاخصه های آن را به خوبی بشناسیم.

ناصری تاکید کرد: در برخی مواقع برای امر به معروف و نهی از منکر، انسان باید حتی از جان خود مایه بگذارد و در راستای امر به معروف و نهی از منکر، تا پای جان ایستادگی کند.

وی اضافه کرد: در بعضی مواقع هم برای احیای امر به معروف و نهی از منکر، باید اقدام جمعی و گروهی صورت گیرد و در برخی موارد هم به صورت لسانی یا عملی و فردی باید این فریضه انجام شود.

امام جمعه یزد تصریح کرد: نسبت به این شاخصه ها باید توجه صورت گیرد اما باید در نظر داشت که امر به معروف و نهی از منکر به هیچ عنوان از گردن هیچ کسی برداشته نمی شود.

نماینده ولی فقیه در استان یزد عنوان کرد: برخی افراد برای اینکه جلوی گناهی را بگیرند، گناه دیگری انجام می دهند، این اقدام کاملا اشتباهی است و ما در اسلام چنین چیزی را نداریم.

ناصری با اشاره به حساسیت امام خمینی(ره) نسبت به احیای این دو فریضه الهی، گفت: دولت در صورتی که می خواهد جامعه اصلاح شود و به اهدافی که دارد در این زمینه برسد، باید اول خودش به این دو فریضه عمل کند و سپس نسبت به احیای آن در جامعه قدم بردارد.

وی اضافه کرد: دولت علاوه بر اینکه بر مسائل اقتصادی، معیشت، آموزش و سایر موارد مرتبط با جامعه کار دارد، باید به مسائل معنوی و دینی آنها هم توجه لازم را داشته باشد و آنها را نسبت به رسیدن به کمال کمک کند.

منبع: تسنیم




summary-address :
Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 2.0 stars out of 5.