ID : 35730829
امام‌جمعه بخش بهمن در همایش «مسجد محوری»:

اختلاف و اخلاق ناپسند برخی عوامل مسجد، مردم را از مساجد فراری می‌دهد


امام‌جمعه بخش بهمن، گفت : برخی عوامل و دست‌اندرکاران مساجد بااخلاق ناپسند، برخورد نابجا و روی تند، مردم به‌ویژه جوانان را از مسجد فراری می‌دهند.

به گزارش یزدرسا، صبح امروز همایش مسجد محوری با حضور ائمه جمعه، جماعات و هیئت امناء مساجد و حسینیه‌ها و فرماندهان پایگاه‌های مقاومت بسیج شهرستان، در سالن اجتماعات ناحیه مقاومت بسیج برگزار شد.

مساجد منشأ پیروزی انقلاب‌های بزرگ و حرکت‌های اسلامی هستند
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا علیزاده امام‌جمعه بخش بهمن، در خصوص اهمیت حضور جوانان در مسجد و تأثیر آن در زندگی فردی، اجتماعی افراد، اظهار کرد : در قرآن کریم ۲۵ بار نام مسجد به‌کاررفته است، که محور و کانون همه فعالیت‌ها در دین اسلام است. اولین گام حضرت رسول اکرم (ص) برای استقرار آیین اسلام، ساختن مسجد بود.

حجت‌الاسلام علیزاده گفت : مساجد نه‌فقط در زمان و کشور ما، بلکه در اکثر نقاط عالم و در طول تاریخ منشأ جریانات بزرگ همچون انقلاب ایران، نهضت‌ها و حرکت‌های اسلامی بوده است، که به پیروزی منجر شدند. بسیاری از انقلاب‌ها به علت دور شدن از مسجد و قطع ارتباط با آن با شکست مواجهه شدند.

امروز مساجد جایگاه اصلی خود را ازدست‌داده‌اند
وی، با اشاره به این نکته مهم که مساجد صرفاً محل عبادت و نماز نیست، افزود : مساجد کانون فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... است که درگذشته بیشتر فعالیت‌های حل اختلافات، ازدواج، اعزام نیرو به جنگ و... با محوریت آن انجام می‌شد و متأسفانه امروز مساجد جایگاه اصلی خود را ازدست‌داده است.

علیزاده، با تأکید بر اینکه امام جماعت، هیئت امناء، کانون فرهنگی و پایگاه مقاومت مساجد، ارکانی هستند که در نوع کارکرد مساجد تأثیرگذار هستند، بیان کرد : هماهنگ بودن یا اختلاف این ارکان در جذب و دفع جوانان از مساجد تأثیر چشمگیری دارد، که نباید از آن غافل شد.

امروز مساجد امن‌ترین مکان برای حفظ جوانان از خطرات است
امام‌جمعه بخش بهمن، ضمن ابراز تأسف از برخی مساجد که برنامه جامعی برای جذب جوانان ندارند، اذعان کرد : در جامعه کنونی که جوانان در خطر آماج جنگ نرم دشمن قرار دارند و بهترین پناهگاه برای آنها، مساجد است، تا از خطرات ایمن شوند، کمبود برنامه و تجهیزاتی ازجمله نرم‌افزاری، هیئت امناء و روحانی فعال و آگاه و فعالیت فرهنگی انسان‌ساز، در مساجد بیداد می‌کند.

وی، بابیان گفته مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه امام جماعت رئیس مسجد است، گفت : روحانی موفق است که با اجرای فعالیت‌های تشکیلاتی و مشارکت و انگیزه دادن به جوانان، آنها را مشتاق مسجد کند.

مجهز بودن روحانی به سلاح دانش روز و ظاهر منظم سبب جذب جوانان می‌شود
علیزاده، برخوردار بودن از دانش به‌روز و توانایی لازم برای اداره امور مسجد به‌ویژه کارهای تربیتی با محوریت خانواده که در تیررس دشمنان قرار دارد، پاسخگویی و رفع شبهات ذهن جوانان (که مصداق جنگ فرهنگی است)، ظاهر مرتب و منظم، را ازجمله ویژگی‌های روحانی و امام جماعت مساجد عنوان کرد.

وی تصریح کرد : از دیگر خصوصیات امام جماعت که رکن اول مسجد است، به روحیه انقلابی، جهادی و بصیرت افزایی (جهت تبیین بیانات رهبر انقلاب)، بیان روان، پرتلاش بودن، مردمی بودن، درک موقعیت سنی جوانان، وحدت‌آفرینی، اشاره کرد.

ائمه جماعات باید بدانند سیاست عین دیانت است
امام‌جمعه بخش بهمن تأکید کرد : برخی معنای سیاست مشروع و نامشروع را نمی‌دانند و در مباحث سیاسی شرکت نمی‌کنند. آیا سیاست ما عین دیانت ما نیست؟ ما با سیاست‌بازی کار نداریم. اگر امام حسین (ع) در امور سیاسی حکومت دخالت نمی‌کرد شهید نمی‌شد.

علیزاده دومین رکن مساجد را هیئت امناء عنوان کرد و گفت : علاقه‌مند و دلسوز بودن و حضور فعال یکی از اساسی‌ترین کار هیئت‌امنای مساجد است.

وی ادامه داد : اعضاء هیئت امناء باید از افراد رده‌های سنی جوان و میان‌سال، با تخصص‌های مختلف در اموری همچون فرهنگی، فنی، اجتماعی و حتی امور مالی و... انتخاب شوند، که در جذب جوانان برای کارهای مشارکتی بسیار مؤثر است.

هیئت امناء و کانون و پایگاه بسیج، بازوهای امام جماعت هستند
این مقام مسئول، ضمن بیان اینکه هیئت امناء بازوی راست و کانون‌های فرهنگی و پایگاه‌های بسیج مساجد بازوی دیگر امام جماعت هستند، گفت : شاید یکی از دلایل تشکیل پایگاه بسیج که رکن سوم مسجد است، مصونیت ائمه جماعات و نمازگزاران ازنظر اعتقادی و تحریف نشدن و حضور فعال بسیجی و فرهنگ بسیج در مسجد است.

علیزاده مطرح کرد : در قبال جذب جوانان توسط دشمن، ما نباید جوانان را از مسجد فراری دهیم، بلکه باید با برنامه‌های مؤثر و جذاب آنان را علاقه‌مند کنیم.

اخلاق ناپسند عوامل مسجد و اختلافات علت فرار مردم از مساجد است
وی در پایان با اشاره به حضور پررنگ بسیجیان در نماز جماعت اقتدار آفرین است، خاطرنشان کرد : بعضاً علت فاصله گرفتن برخی از افراد از مسجد، اخلاق ناپسند عوامل مسجد و اختلافات بین آنها است.

انتهای پیام/ف




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.