ID : 21079260
بحران زیست محیطی در یزد؛

از استقرار صنایع پر آبخواه در استانی که آبی برای خوردن ندارد تا وصله ناجور توسعه نامتوازن


این گزارش به بررسی مهمترین معضلات زیست محیطی شهرستان های استان یزد پرداخته است.

به گزارش یزدرسا، استان یزد یکی از کم باران‌ترین مناطق فلات مرکزی ایران محسوب می‌شود که باید خشکسالی های متعدد در این استان نیز بر وخامت اوضا افزوده است. استان یزد از دیرباز تاکنون یکی از مناطقی بوده است که همیشه به دلیل خشکسالی های طولانی در فراهم آوردن آب مرد نیاز خود با مشکل مواجه بوده است و همین موضوع استان و محیط زیستش را به یکی از آسیب پذیرترین مناطق زیستی بدل کرده است.

با وجود حاکمیت چنین شرایط حساسی در سال های گذشته به واسطه رویکردهای غیرکارشناسانه و عدم نیاز سنجی صنایعی در استان استقرار یافته است که هیچ مطابقتی با شرایط اقلیمی و زیست محیطی استان نداشته است.

استقرار صنایع پرآبخواه در استان یزد باعث شده است دغدغه تامین آب شرب برای استان یزد همواره یکی از بحران های اساسی استان باشد و استان یزد را برای تامین آب مورد نیاز تا حدزیادی محتاج دیگر مناطق کشور کرده است که این خود مخاطرات خود را داشته است.

در ادامه گزارش به طور جداگانه به مهمترین معضلات زیست محیطی شهرستان های استان یزد می پردازیم:

شهرستان یزد

شهرستان یزد یکی از مناطقی است که از دهه ها پیش سنگ بنای بسیاری از صنایع بزرگ در آن زده شده است؛ صنایعی که قرابتی با شرایط این شهر نداشته است. برای مثال بسیاری از صنایع مرتبط با صنعت آهن و فولادو کوره های آجرپزی  در این شهرستان استقرار یافته است که نه تنها از صنایع پر آب خواه محسوب می شود بلکه آلودگی بسیار زیادی را نیز برای این شهر تاریخی به همراه داشته است.

آلودگی بیش از حد یزد را می توان از کیلومتر ها دور تر بواسطه دود غلیظی که فضای شهر را احاطه کرده است مشاهده کرد. از سوی دیگر فعالیت های غیر معمول برخی از این صنایع آلوده کننده سبب شده است در مناطقی از این شهر  چون آزادشهر مردم از آلودگی شدید و مشکلات تنفسی گلایه داشته باشند.

مسئولین محیط زیست یزد علی رغم وعده های مکرر به مردم برای سازماندهی صنایع آلوده کننده و انتقال آنها به خارج از محدوده ی شهری تاکنون اقدام قابل توجهی نداشته اند.

شهرستان اردکان

شهرستان اردکان نیز یکی دیگر از مناطق استان یزد است که برخی صنایع پرخطر در آن استقرار یافته و این شهرستان را در آستانه بحران زیست محیطی قرار داده است. میراث استقرار صنایع پر آب خواه در مناطق بی آب کشور منحصر به یزد نبوده است و اردکا ن نیز در این مسیر گام برداشته است ؛ موضوعی که در آینده می تواند به محیط زیست این شهرستان صدمات زیادی را به بار آورد.

از سوی دیگر شهرستان اردکان حجم زیادی از گونه های گیاهی و جانوری را در خود جای داده است  به صورتی که کمیاب ترین حیوانات جهان که در آستانه انقراض هستند در این شهرستان زیست می کنند. همین موضوع سبب شده است حساسیت ها در خصوص این شهرستان بالابرود.

از گونه های جانوری در آستانه انقراض این شهرستان می توان به یوزپنگ آسیایی و خرهای وحشی اشاره کرد که نیازمند اقدامات و حفاظت جدی هستند. در همین حال پیشرفت زنذگی شهری و محیط های اقتصادی به دل طبیعت این منطقه  بر آسیب پذیری این منطقه راهبردی افزوده است.

شهرستان های میبد و اشکذر

شهرستان های میبد و اشکذر نیز به واسطه استقرار صنایع پر آبخواهی چون صنعت کاشی و سرامیک همواره از نقاط آلوده استان بوده اند به گونه ای که آلودگی این کارخانجات سلامت شهرهای کوچکی چون میبد و اشکذر را در معرض خطر قرار داده است.

شهرستان تفت

شهرستان تفت حجم زیادی از مناطق ییلاقی و سرسبز استان یزد را در بر می گیرد همین موضوع سبب شده است سودجویان فراوانی برای داشتن تفریح محیط زیست این مناطق را مورد تخریب و هجوم خود قرار دهند که ساخت و سازهای بی رویه در مناطق ییلاقی این شهرستان را می توان از معضلات اساسی دانست که محیط زیست این منطقه را با بحران جدی مواجه کرده است.

از سوی دیگر حجم زیادی از معادن استان یزد نیز در این منطقه استقرار یافته ایت و سبب دخالت روزافزون انسان در محدوده طبیعی این شهرستان شده است که نمود عینی آن را می توان در خشک شدن آب های منطقه به دلیل فعالیت های اکتشافی دانست.

تخریب سطح اراضی محیط زیستی در این محدوده برای راه سازی معادن سبب شده است بخش قابل توجهی از حجم پوشش گیاهی این منطقه در معرض تهدید و فرسایش قرار گیرد.

شهرستان ابرکوه

در شهرستان ابرکوه نیز وضع بهتر از سایر نقاط استان نیست در این شهرستان نیز نزدیکی کارخانجات لبنی به محیط شهری سبب مشکلات زیست محیطی زیادی شده و اعتراض مردم را نیز در پی داشته است .

از سوی دیگر در شهرستان ابرکوه نبودن کشتارگاه صنعتی باعث مخاطرات زیادی شده و خطر بیماری هایی چون سالک و بیماری های مشترک بین انسان و حیوان را در پی داشته است؛ نیازی که به نظر می رسد دستگاه های شهرستان ابرکوه در حال پاس کاری آن بین خود هستند.

عدم توسعه متوازن در این شهرستان نیز قابلیت آن را دارد که در صورت عدم مدیریت بحران های فراگیری را برای این استان فراهم آورد.

شهرستان مهریز

شهرستان مهریز از دیگر شهرستان هایی است که قرار گرفتن صنایع آلوده کنده در نزدیکی مناطق شهری بر حجم آلودگی زیست محیطی این شهرستان افزوده است که نشان می دهد در خصوص استقرار چنین صنایعی مطالعات کارشناسانه صورت نگرفته است.

 وجود نخاله های صنعتی و ساختمانی و رها شدن آن ها در محیط طبیعی نیز یکی دیگر از معضلاتی است که خسارات فراوانی را متوجه محیط زیست این شهرستان کرده است.

شهرستان های بافق و بهاباد

در خصوص شهرستان های بافق و بهاباد و مشکلات زیست محیطیی آن بیش از همه توسعه نامتوازن و رشد معادن در این مناطق مورد توجه است و باعث شده است علی رغم آلودگی های فراوان و دخالت روزافزون در طبیعت دستاورد چندانی برای پیشرفت و توسعه این شهرستان نداشته باشد.

با این شرایط محیط زیست منطقه حساس استان یزد با این تهاجات گسترده به عرصه های طبیعی و عدم توسعه متوازن در آینده ای نه چندان دور با مشکلات عدیده زیست محیطی مواجه خواهد شد.

اتهای پیام/آ

 

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.