ID : 1047417
مشروح گزارش نشست کتاب و کتابخوانی در فرمانداری یزد؛

از راه اندازی کتابخانه های محله ای ویژه بانوان در یزد تا ایجاد بخش ویژه دفاع مقدس در کتابخانه ها


مشاور امور بانوان فرماندار یزد در نشست شورای کتابخانه های عمومی شهرستان یزد با اشاره به راه اندازی کتابخانه های خانگی محله ای بانوان در یزد گفت: این کتابخانه با کمک بانوان در برخی از محلات یزدایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه زنان یزدرسا،  مشاور امور بانوان فرماندار یزد در نشست شورای کتابخانه های عمومی شهرستان یزد با اشاره به راه اندازی کتابخانه های خانگی محله ای بانوان در یزد گفت: این کتابخانه با کمک بانوان در برخی از محلات یزدایجاد شده است.

رقیه کفیل الناس منطقه اسکان، حسن آباد و … را از جمله این محلات عنوان کرد و افزود: در این کتابخانه ها، کتاب هایی با عناوین مشاوره و تربیت فرزند و موارد مرتبط با کودکان و خانواده ارائه می شود و در صورت حمایت مسؤولان تقاضای راه اندازی کتابخانه تخصصی بانوان را داریم.

80806617-4829571      

وی اظهار داشت: یکی از بانوان یزدی ساکن در منطقه مسکونی اسکان در بلوار آزادگان پارکینگ منزل مسکونی خود را جهت کتابخانه محله ای بانوان اختصاص داده و تاکنون نیز تعداد قابل توجهی کتاب در این کتابخانه جمع آوری شده است.

*سیفی:بودجه دولتی برای ایجاد کتابخانه کافی نیست ؛خیران همت کنند

فرماندار یزد در نشست شورای کتابخانه های عمومی شهرستان یزد که با هدف گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در شهرستان یزد و بررسی مشکلات آن عصر یکشنبه در سالن جلسات فرمانداری تشکیل شد گفت:  افزایش عزت نفس، آرامش روحی و روانی و خودشناسی از اثرات مطالعه و کتابخوانی است و اقشار مختلف و بویژه نسل جوان و نوجوان می توانند با مطالعه از تجربیات و درسهای گذشتگان و برترین های هر رشته استفاده کنند.

IMG_1903

عزیزالله سیفی افزود: با توجه به کمبود بودجه دولتی امکان احداث کتابخانه های جدید در برخی از مناطق مرکز استان امکان پذیر نیست و از خیران دارالعباده تقاضا داریم تا در زمینه احداث کتابخانه  یاری رسان نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان یزد باشند.

وی ادامه داد: در برخی از نقاط شهرستان یزد احداث کتابخانه جدید به شدت مورد نیاز است و در صورت مراجعه خیران معزز نسبت به اختصاص زمین همکاری لازم صورت خواهد گرفت و در منطقه محمد آباد نیز از طرف شورای این منطقه اختصاص زمین برای ساخت کتابخانه جدید تقبل شده است.

*مدیر کل نهاد کتابخانه های استان:بخش ویژه دفاع مقدس در کتابخانه های عمومی ایجاد شده است

مدیر کل نهاد کتابخانه های استان یزد نیز در این نشست گفت: با پیگیریهای انجام شده بخش های اختصاصی در کتابخانه های عمومی از جمله بخش ویژه کتاب های دفاع مقدس راه اندازی شده است.

محمدحسین پارساییان با اشاره به اینکه خرید کتاب برای کتابخانه ها بصورت متمرکز از مرکز انجام می شود، افزود: تاکنون احداث ایستگاه های مطالعه سیار با استقبال چشمگیر مردم مواجه شده و در صورت همکاری بانکها و نهادهای صنعتی آماده ارائه خدمات و ایجاد پایگاههای جدید هستیم.

وی ادامه داد: در مورد ساخت کتابخانه ها و بازسازی کتابخانه های قدیمی نیز بررسی های لازم صورت گرفته و برخی از کتابخانه ها مثل کتابخانه شرف الدین علی که بالای ۴۰ سال فعالیت داشته باید بازسازی شود و امیدواریم با کمک خیران این اقدام صورت گیرد.

*ریس نهاد کتابخانه های شهرستان یزد:ایجاد شش ایستگاه مطالعه در یزد/ اعلام برنامه های هفته کتاب

رییس نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان یزد نیز در این نشست گفت: راه اندازی شش ایستگاه مطالعه در مکان های پرتردد مثل شهرداری، ترمینال مسافربری ، راه آهن – برگزاری دوره های آموزشی ویژه کتابداران  و تجهیز برخی از کتابخانه های شهرستان یزد برخی از اقدامات این نهاد است.

IMG_1955

حسین رفیعی افزود: دیداربا امام جمعه – اجرای طرح اهدای کتاب به کتابخانه ها- عضویت رایگان کتابخانه ها در هفته کتاب – حضور مسئولان در مدارس و اهدای کتاب – دیدار با کتابداران بازنشسته و برگزاری مراسم گرامیداشت هفته کتاب در ۳۰ آبان برخی از برنامه های بزرگداشت هفته کتاب در یزد است.

*بخشدار زارچ: سرانه کتاب زارچ افزایش یافت

ابوالفضل خوشنویس بخشدار زارچ نیز گفت: خوشبختانه با پیگیری های انجام شده و مساعدت نهاد کتابخانه های عمومی سرانه کتاب بخش زارچ اضافه شده و مشکل کتابخانه شهید بابایی نیز مرتفع شد که قابل تقدیر است.

*شهردارشاهدیه:عوارض کتابخانه ها پرداخت شده

محمدجواد ابوالحسنی شهردار شاهدیه نیز در این نشست گفت: تاکنون شهرداری شاهدیه نسبت به پرداخت عوارض کتابخانه ها به روز بوده  و از انجام هرگونه همکاری و مساعدت جهت اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی دریغ نخواهیم کرد.

*معاون فرماندار:  نذر کتاب از سوی مردم مشکل کمبود کتاب مناطق محروم را مرتفع می کند

حسین عسکرزاده معاون فرماندار یزد نیز در این نشست گفت: طرح نذر کتاب در صورتی که در جامعه همه گیر شود قطعا مشکلات کمبود کتاب بویژه در مناطق محروم رفع خواهد شد و می توان با خرید کتاب هایی که زندگی و سیره ائمه اطهار را  به اقشار مختلف و بویژه جوانان آموزش می دهد علاوه بر اجر معنوی باقیات الصالحاتی برای نذرکنندگان ایجاد کرد.

IMG_1926

*رییس ارشاد یزد: برپایی نمایشگاه کتاب در هفته کتاب

رییس اداره  فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان یزد نیز گفت: برپایی نمایشگاه کتاب در سطح استان ،اهدای کتاب به مدارس و … از برنامه های این اداره در هفته کتاب است .

حسین دشتی افزود: با توجه به اینکه با مساعدت اداره ورزش و جوانان زمین احداث هیئت ورزشی نابینایان اختصاص یافته لذا در صورت تمایل خیران امکان ایجاد کتابخانه ویژه نابینایان نیز در کنار همین مرکز امکان پذیر شده است.

*مدیر کتابخانه وزیری یزد: احتکار کتاب احتکار رزق روح مردم است

مدیر کتابخانه وزیری یزد نیز در این نشست گفت: حجت الاسلام وزیری می گفت: احتکار رزق جان مردم حرام است و احتکار کتاب نیز احتکار رزق روح مردم است و این نیز حرام است و باید فرهنگ سازی شود که افراد کتاب های انبار شده در کتابخانه های خود را جهت استفاده عموم ارائه نمایند.

محمدرضا انتظار بقیت الله افزود: باید فرهنگ سازی لازم صورت گیرد تا به جای هدیه دادن اشیای بیخودی یک کتاب اهدا شود تا استفاده بهتری صورت گیرد ،البته قیمت کتاب در این اواخر بی اندازه گران شده و امیدواریم مسئولان برای این مشکل تمهیدات لازم را بیاندیشند.

*نماینده کانون پرورش کودکان: برپاییی نمایشگاه سیار کتاب در هفته کتاب

عالیه قوامی نماینده کانون پرورش فکری  کودکان و نوجوانان استان یزد نیز در این نشست گفت: برگزاری همایش توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی جهت تقدیر از مراکز برتر و طرح ها و ایده های برتر کتابخوانی، برپایی نمایشگاه کتاب به صورت متمرکز و سیار، برگزاری نشست های تخصصی نقد و بررسی کتاب و …. از برنامه های این نهاد در هفته کتاب است.

IMG_1912

IMG_1924

IMG_1934




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.