ID : 20108981
در آيين شروع بكار مركز پالايش پسماند خانگي شهر يزد؛

از زباله‌‌هاي شهر يزد برق تولید می شود/حذف فرآيند دفن زباله‌هاي شهري در يزد


فاز نخست مركز پالايش پسماند خانگي شهر يزد با حضور معاون خدمات شهری شهردار و مديران حوزه پسماند شهرداری یزد آغاز بكار كرد.

به گزارش یزد رسا، جعفر امین‌مقدم معاون خدمات شهري شهردار امروز در اين مراسم گفت: در وقاع اين مراسم گراميداشت روز زمين پاك است چرا كه قرار است طي بهره‌برداري كامل از اين طرح، دفن زباله در شهر يزد به طور كامل حذف شود.

وي با اشاره به دو رويكرد اصلي معاونت خدمات شهري از تغيير رويه‌ي حوزه خدمات صرف به ارائه خدمات اجتماعي و فرهنگي و نيز تلاش براي حفاظت از محيط زيست زندگي شهروندان يزدي، اظهار كرد: خوشبختانه در حوزه ريكرد اول، امروز شاهد اموزش چهره به چهره شهروندان در مقوله پسماند هستيم و در اين رابطه سعي شده تا از بهترين‌هاي كشور در اين موضوع بهره گرفته شود.

وي همچنين تلاش‌هاي صورت گرفته در رابطه با ساماندهي پسماند خشك در شهر يزد را رضايت‌بخش خواند و در ادامه متذكر شد: متاسفانه برخي از تصميمات اشتباه مديريتي گذشته و عدم استفاده از تكنولوژي‌هاي برتر، امروز شهر يزد را با چالش زيست محيطي آلودگي هوا مواجه كرده و در صورت بي‌توجهي، آن را با آلودگي خاك نيز مواجه مي‌كند.

امين مقدم با اشاره به مشكلاتي كه در گذشته درخصوص راه‌اندازي كارخانه كمپوست يزد روي داد و خساراتي كه متوجه شهرداري در اين خصوص شد، گفت: خوشبختانه با رايزني‌هاي فراوان و كارشناسي‌هاي متعدد، اين طرح در قالب هشت فاز به پيمانكار كنوني واگذار شد و امروز شاهد شروع بكار فاز نخست آن با بهره‌گيري از دانش بومي هستيم.

معاون شهردار در پايان تاكيد كرد: داستان روز زمين پاك در واقع داستان تغيير نگرش‌هاست و اميدواريم با انجام تعهداتي كه پيمانكار وعده داده است، شاهد حذف فرايند دفن زباله در آينده باشيم و عملاً روز زمين پاك را در يزد جشن بگيريم.

"محمدرضا مستنبط" پيمانكار اين طرح نيز اعلام كرد: سايت زباله شهر يزد اكنون نيز از سرآمدترين سايت‌هاي كشور محسوب مي‌شود و علي‌رغم مشكلات قبلي با اضافه كردن يك فرآيند، خط اول كارخانه را راه‌اندازي كرديم.

وي ادامه داد: اين طرح در هشت فاز آماده بهره‌برداري خواهد شد كه در فاز اول تفكيك و جداسازي مواد خشك و غير آلي از زباله را انجام مي‌دهيم و فازهاي بعدي كه طي سه سال آينده انجام مي‌شود طباله‌هاي دفني شهر را به 30 درصد كاهش مي‌دهيم و طي بازه پنج ساله شاهد حذف فرايند دفن زباله در يزد خواهيم بود.

وي ظرفيت كنوني خط كارخانه را 20 تنذكر كرد كه در روزهاي آتي به 50 تن و طي سه ماه آينده نيز به 100 تن افزايش مي‌يابد و در نهايت نيز به ظرفيت اسمي 300 تن مي‌رسد.

مستنبط با اشاره به قرارداد 9 ساله با شهرداري در مورد اين واحد، اظهار كرد: براي اولين بار شهرداري يزد به ازاي تحويل زباله به اين كارخانه درامد كسب خواهد كرد.

مجري اين طرح، محصولات اين واحد را شامل گرانول‌هاي پليمري، مقوا، كاغذ و فلزات بازيافتي، توليد كود به ورشي جديد، توليد چيپس چوب براي توليد نئوپان و در نهايت تلاش براي توليد برق از باله از طريق روش بيوگاز ذكر كرد.

به گفته‌ي وي، اين روش با استفاده از گاز حاصل از تبخير زباله قبل از تبديل شدن به كود و فاقد آلودگي‌هاي زيست محيطي است.

مستنبط  در پايان نيز خاطرنشان كرد: در حال حاضر براي توليد يك مگاوات برق از اين طريق با كشورهاي ايتاليا و آلمان وارد مذاكره شده‌ايم.

گفتني است؛ اين واحد هم‌اكنون براي 30 نفر اشتغالزايي مستقيم داشته است كه اين تعداد به 45 نفر نيز افزايش خواهد يافت.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.