ID : 24405995
در حاشیه سخنان اخیر روحانی مطرح می‌شود؛

از قسم حضرت عباس دولت تا دم خروس دولتمردان!


دولتی که اختلاس 8 هزار میلیاردی را بدهی معوق می‌نامد و مدیر نجومی بگیر را ذخیره نظام می‌داند چگونه می‌‌خواهد با مفاسد اقتصادی مبارزه کند؟

یزد رسا؛ آقای روحانی در جلسه دیروز رای اعتماد به وزیران پیشنهادی، جلوه دیگری از نوع نگاه پرتناقض دولت به مقوله رانت‌خواری و فساد اقتصادی را نمایان ساخت آن‌جا که در سخنانی شگفت‌انگیز، فساد بزرگ هشت‌هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان را در حد «بدهی معوقه» تنزل داد: «دستگاهی وامی داده و آن فرد در پرداخت وام معوقه داشته و بدهی شده است، برخی رسانه‌ها آن را فساد و اختلاس تلقی می‌کنند! اگر فسادی است با آن مبارزه کنیم، نه این‌که آن را بزرگ کنیم. بعضی‌ها در جامعه فساد را عادی‌سازی می‌کنند. کار بد را نباید شیوع داد.»

در این باره گفتنی است:

1 . آقای رئیس جمهور گله می‌کنند که «بعضی‌ها در جامعه فساد را عادی‌سازی می‌کنند» غافل از این‌که سخنان دیروز ایشان در مجلس را می‌توان نمونه‌ای روشن از عادی‌سازی فساد در دولت یازدهم قلمداد کرد؛ سخنانی که با پاسخ صریح سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس روبه‌رو شد: «یک شهروند عادی برای یک وام دو میلیون تومانی باید ماه‌ها دوندگی کند آن وقت در صندوق ذخیره فرهنگیان 8 هزار میلیارد به 30 نفر وام داده می‌شود؟ آقای رئیس جمهور آیا این اختلاس نیست؟!»

2 . این‌گونه عادی‌سازی‌ در دولت یازدهم چندان دور از انتظار نیست و چندی پیش در رسوایی فیش‌های حقوقی مدیران دولتی نیز که به فیش‌گیت شهرت یافت، شاهد این‌گونه عادی‌سازی در فرجام کار بودیم. به عبارتی دیگر، اگرچه روحانی پس از افشای پرداخت‌های نجومی از بیت‌المال به برخی مدیران، در نامه‌ای شدید و غلیظ خطاب به معاون اول خود دستور پیگیری داد اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاد و رئیس‌جمهور چندی بعد اذعان کرد: «اگر کسی جایی حقوق غیرعادلانه گرفته است، فکر نکنیم باید در قوه قضائیه صف درست کنیم و چوب و شلاق بیاوریم...». بگذریم از این‌که سخنگوی دولت در سخنانی تاسف‌انگیز برخی از این نجومی‌بگیران را «ذخیره نظام» لقب داد!

3 . قریب به دوسال قبل معاون اول رئیس‌جمهور در نامه‌ای به رهبر فرزانه انقلاب از ایشان درخواست کرده بود برای همایش مبارزه با فساد، پیامی صادر کنند؛ واکنش رهبری جالب بود: «... این سمینار و امثال آن قرار است چه معجزه‌ای بکند؟ مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟» به عبارتی انتظار رهبری از مسئولان، قاطعیت در برخورد با فساد اقتصادی به جای شعار و همایش و ... بوده است.

4 . تامل در واکنش رئیس‌جمهور و دولت به اختلاس بی‌سابقه 8هزار میلیاردی و فیش‌های نجومی و مفاسدی از این دست نشان می‌دهد که از دیگ برخورد دولت با مفاسد اقتصادی آبی گرم نمی‌شود!  به راستی دولتی که اختلاس فاحش 8 هزار میلیاردی را خونسردانه بدهی معوق می‌نامد، مدیر نجومی بگیر را ذخیره نظام می‌داند و دریافت‌های هنگفت از بیت‌المال مسلمین را عادی قلمداد می‌کند، چگونه و با چه انگیزه‌ای می‌‌تواند با مفاسد اقتصادی مبارزه کند و شکاف طبقاتی را کاهش دهد و دستگیر نیازمندان جامعه باشد؟!

5 . در ماجرای بابک زنجانی و اختلاس سه هزار میلیاردی بانک ملی، رئیس‌جمهور و رسانه‌های اصلاح‌طلب مواضع سنگینی گرفتند و دولت سابق را آماج انتقادهای تند و تیزی قرار دادند و در مواردی پا از جاده انصاف و عدالت بیرون نهاده شد. انتظار این بود که در ماجرای اختلاس عظیم در صندوق ذخیره فرهنگیان هم شاهد مواضع قاطعی از سوی دولت و شخص رئیس‌جمهور باشیم و رسانه‌های سینه‌چاک دولت دراین باره به دفاع از حقوق تضییع شده قشر فرهنگی باشیم؛ اما زهی آرزوی خام!

به راستی اگر اختلاس بی سابقه هشت هزار میلیاردی در دولت سابق رخ داده بود، باز هم رئیس‌جمهور محترم آن را در حد «بدهی معوقه» تنزل می‌داد و رسانه‌‌های زنجیره‌ای مدعی آزاداندیشی این‌گونه روزه سکوت می‌گرفتند؟! چه نیکو گفته‌اند که «خوش بود گر محک تجربه آید به میان...»

نویسنده: فائزه شورکی

پایان پیام/ف




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.