ID : 15013623

اصرار عجیب انگلیس برای انتقال ابزار ارتباطی و تجهیزات الکترونیکی به باغ قلهک


یکی از دلایل تاخیر در بازگشایی سفارت انگلیس در تهران علی رغم توافق قبلی درباره این موضوع اصرار انگلیس برای بازسازی ابزارهای ارتباطی و تجهیزات الکترونیکی سفارت خود در تهران به دلیل نابود کردن آنها توسط کارکنان سفارت قبل از ترک تهران است. موضوعی که منع قانونی دارد اما گویا تا حدی محقق شده است.

به گزارش یزدرسا  به نقل از ائل سفارت انگلیس در تهران که پس از تجمع های اعتراضی چهار سال قبل تعطیل شده بود؛ امروز با حضور فیلیپ هاموند وزیر خارجه این کشور بازگشایی شد تا بدین ترتیب سطح روابط دو کشور که بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم از پایین ترین سطح به  سطح کاردار غیرمقیم رسیده بود؛ این بار به کاردار مقیم افزایش پیدا کند و با توجه به جمله هاموند در تهران که گفته است؛ محدودیتی در روابط ایران و بریتانیا وجود ندارد؛ پیش بینی می شود در ماه های آینده شاهد تعیین سفیر بین دو کشور هم باشیم.

 

سوالات و ابهامات فراوانی در مورد دلایل این رویکرد دولت یازدهم وجود دارد. موضوعاتی که قطعا جای بررسی و پرسش دارند. اما سوالی که در این مجال مطرح می شود؛ مسئله دیگری است.

 

بر اساس مطالب منتشره توسط رسانه های خارجی توافق برای بازگشایی سفارتخانه های دو کشور پیش از این انجام شده بود و تاخیری ناخواسته در جریان این بازگشایی به وجود آمده است.

 

یکی از دلایل تاخیر اصرار انگلیس بر بازگرداندن ایرانی های فاقد ویزا به کشور بود که به دلیل منع قانونی دولت کشورمان نتوانست این خواسته را برآورده کند. اما این تنها عامل تاخیر در بازگشایی سفارت انگلیس در تهران نبود.

 

اقدام معنادار کارکنان سفارت انگلیس قبل از ترک تهران

 

موضوع از این قرار است که کارکنان سفارت انگلیس در جریان اعتراضات  و تعطیلی این مکان پیش از ترک تهران اغلب وسایل ارتباطی و تجهیزات الکترونیکی سفارت را نابود کرده بودند و انگلیس خواستار انتقال تجهیزات جدید به ایران بوده است که با مخالفت ایران به دلیل منع قانونی مواجه شده است.

 

طبق قانون دیپلمات های خارجی نههایتا تا ۱۵ کیلوگرم بار می توانند با خود همراه داشته باشند اما گویا برنامه انگلیسی ها انتقال دستگاه های ارتباطی و تجهیزات الکترونیکی گسترده به تهران بوده است که گویا فعلا محقق نشده است، البته بر اساس گزارش رسانه های نزدیک به وزارت خارجه انگلیس اقامتگاه سفیر و برخی دیگر از ساختمان های سفارت انگلیس در تهران بازسازی شده اند ولی این امر به طور کامل و مطلوب وزارت خارجه انگلیس نیست و روند بازسازی ادامه خواهد داشت.

 

سفارتخانه یا لانه جاسوسی؟

این موضوع یادآور لانه جاسوسی آمریکا و اسناد و دستگاه های جاسوسی کشف شده از آن در جریان فتح لانه جاسوسی است. دلیل نابود کردن ابزار ارتباطی و الکترونیکی توسط کارکنان سفارت در جریان اعتراضات واضح است. انگلیسی ها نمی خواسته اند هیچ گونه دسترسی به پیام های رد و بدل شده بین سفارتخانه و لندن و احیانا جاهای دیگر افشا شود.

 

با این اوصاف به نظر می رسد تعبیر برخی منتقدان بازگشایی سفارت انگلیس در تهران مبنی بر لانه جاسوسی روباه پیر بیراه باشد. قطعا انگلیسی ها دوباره از این سنگر خود در قلب تهران شروع به اقداماتی موذیانه خواهند کرد و تمام تلاش خود را برای فتنه انگیزی به کار خواهند بست.


انتهای پیام/ص




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.