ID : 36785143

افزایش اجاره با 83 هزار خانوار شهری اجاره نشین یزد چه خواهد کرد؟


حالا این روزها افزایش ناگهانی اجاره بها و موسم جابجایی خانه، 83 هزار خانواری اجاره نشین یزدی را که بیش از 30 درصد جمعیت این استان محسوب می شود با مشکلات جدی روبرو کرده است.

به گزارش خبرنگار یزدرسا، با آغاز فصل گرما و فرارسیدن موسم جابجایی خانه، با مشکل افزایش ناگهانی اجاره بها روبرو هستند؛ در این میان، افزایش هزینه اموری مانند جابجایی اثاثیه، حق العمل بنگاه های املاک و شارژ ساختمان، بدل به مشکلاتی شده که جیب نحیف مستاجرها از پس آن برنمی آید.

 این بخش از جامعه که از ضعیف ترین اقشار جامعه هستند، با فرارسیدن موعد جابجایی، عزا می گیرند که چه شرایط جدیدی پیش خواهد آمد؟ آیا باید از کیفیت محل زندگی خود کم کنند یا سفره هایشان را کوچکتر پهن کنند تا بتوانند از پس مخارج اجاره نشینی برآیند.

 

مالک تصمیم گیرنده است که مسکن خود را با چه نرخی اجاره دهد

نائب رئیس اتحادیه املاک یزد با بیان اینکه معمولاً قیمت اجاره بها در پایان فصل ها بین بهمن تا اسفندماه و بعد از پایان امتحانات مدارس در اوایل فصل تابستان تغییر می کند، گفت: وقتی مسکن گران می شود؛ تقاضا برای اجاره نشینی افزایش می یابد چراکه قدرت خرید مردم کاهش و جدای از افزایش تفاضا، قیمت اجاره بها هم افزایش می یابد که جهش اجاره بها نیز در سال گذشته بین 40 تا 50 درصد بود.

دشتی نژاد در خصوص روش نرخ گذاری اجاره بها گفت: به طور کلی مالک براساس وضعیت تورم و افزایش قیمتی در بازار مشاهده می‌شود و همچنین تقاضایی که برای اجاره مسکن وجود دارد نرخ اجاره بها را تعیین می‌کند.

وی افزود: دولت در زمینه تعیین نرخ اجاره بها برنامه‌‌ای دارد مبنی بر اینکه کمیسیونی برای تعیین اجاره بها در هر شهر تشکیل شود و سطح بندی مناطق صورت گیرد و نرخ اجاره بها براساس معیارهایی برای هر منطقه تعیین شود اما اینکه چقدر این برنامه عملیاتی شود مشخص نیست چرا که مالک تصمیم گیرنده است که مسکن خود را با چه نرخی اجاره دهد و حتی ممکن است ملک خود را خالی نگهدارد اما حاضر به اجاره آن با نرخ پایین نشود.

وی با ابراز تأسف از نابسامانی مبالغ اجاره‌بها در یزد گفت: متأسفانه علی‌رغم تلاش دستگاه‌های مختلف هیچ اقدامی برای ساماندهی و تعیین نرخ اجاره‌بها صورت نگرفته است.

نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک یزد تنها راه‌حل این موضوع را ارائه طرحی کارشناسی شده توسط نمایندگان مجلس دانست و اظهار داشت: اگر دستورالعمل قانونی در خصوص نرخ اجاره‌بها وجود داشته باشد می‌توان به سروسامان دادن اجاره‌بها و واقعی شدن قیمت‌ها امیدوار بود و بر همین اساس نمایندگان مجلس باید برای ساماندهی اجاره بها دست به کار شوند.

وی یکی از عوامل بالا رفتن قیمت اجاره‌بها را اتباع بیگانه غیرمجاز دانست و گفت: این افراد به دلیل اینکه نمی‌توانند برای انجام معامله به مشاورین املاک مراجعه کنند از طریق برخی افراد واسطه مبادرت به اجاره منزل کرده و چون حضور آن‌ها غیرمجاز است برای جلب رضایت صاحب‌خانه حاضر به پرداخت هر قیمتی می‌شوند.

 

 

83 هزار خانوار شهری یزد اجاره نشین هستند

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، در رابطه با وضعیت اجاره نشینی در استان یزد گفت: 336 هزار خانوار در مناطق شهری استان یزد ساکن هستند که از این تعداد 182 هزار و 548 خانوار دارای سکونت ملکی هستند.

داود دانشگر، با بیان اینکه بالای 30 درصد خانواری شهری استان یزد اجاره نشین هستند، افزود: 83 هزار خانوار شهری استان یزد به صورت رهنی و استیجاری زندگی می کنند و 20 هزار خانوار هم در ملک های ارثی یا مالکیت پدر و... سکونت دارند.

وی اذعان داشت: همچنین 48 هزار خانوار روستایی در استان یزد زندگی می کنند که از این تعداد 39 هزار خانوار دارای مالکیت، 6 هزار خانوار به صورت استیجاری و 3 هزار خانوار هم به صورتی ملک ارثی و پدری سکونت دارند.

وی در رابطه با افزایش نرخ اجاره بها نیز تصریح کرد: نرخ اجاره بر اساس تابعی از نرخ مسکن تعیین و افزایش می یابد که در نهایت مبلغ اجاره توسط مالک مشخص و دولت ابزاری برای نظارت ندارد و قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود.

 

آنچه مشخص است قانون یکسانی برای تعیین نرخ اجاره بها وجود ندارد و مالک خانه تنها تعیین کننده قیمت اجاره بهاست و دولت نیز ابزاری برای نظارت ندارد.

انتهای پیام/م*




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.