ID : 32028640
یک کارشناس مطرح کرد

افزایش فرهنگ ایمنی و تاب آوری تنها راه مقابله با زلزله


دهقانی تصریح کرد: متاسفانه فرهنگ ایمنی و افزایش تاب آوری در حوادثی که در کشور ما اتفاق می افتد کمتر خود را نشان می دهد. اولاً باور ندایم که قرار است حادثه ای روی بدهد و ثانیاً در زمان حادثه نیز سریع آرامش خود را از دست می دهیم.

به گزارش یزدرسا، محمد جواد دهقانی کارشناس مسئول مدیریت بحران استانداری یزد گفت: در داخل زمین یک سری فعل و انفعالات شیمیایی صورت می گیرد و ما حصل آن فشارهایی است که به سمت پوسته زمین می آید، این فشار ها ناگزیر باید از سطح پوسته خارج شود. این اتفاق در واقع به مثابه یک ظرف دربسته پر از آب جوش است که در فضای گرم قرار گرفته، خب این فشارها وقتی می خواهد تخلیه شود و وقتی به سمت پوسته زمین می آید ایجاد یک سری شکاف و گسل در سطح پوسته زمین می کند که این مناطق می تواند برای زلزله ها مستعد باشد.

 زلزله یک امر طبیعی زمین است و برای مقابله با آن باید با مقاوم سازی سازه ها، با استفاده صحیح، اصولی و مناسب از مصالح مرغوب، با ارتقای سطح نظارت بر کارهای عمرانی و پرهیز از ساخت و ساز در حاشیه و بر روی گسل ها ساختمان هایی ایمن احداث کنیم.

وی ادامه داد: در کشورهایی که در این مقوله حرفی برای گفتن دارند علی رغم اینکه شاید به نوعی در مناطقی باشند که بر اساس پهنه بندی زلزله خطر نسبی بسیار بالایی دارد، سعی کرده اند با رعایت استانداردهای ساخت و ساز در بخش های مختلف از تاسیسات زیربنایی گرفته تا خطوط انتقال آب، برق، گاز و فاضلاب و خطوط ریلی، همچنین تاسیس ساختمان ها، اماکن مسکونی، صنعتی و تجاری با این زلزله کنار بیایند.

دهقانی بیان داشت: زلزله واقعیت ساختار زمین است و مقابله با آن به این باز می گردد که در زمان احداث انواع ساختمان دقیقا منطقه و گسل های موجود در آن را  شناسایی بکنیم. اولا باید از ساخت و ساز بر روی این گسل ها پرهیز کنیم ثانیاً باید ساختمان های ما استاندارد باشد و بر اساس ضوابط و اصول فنی احداث شود. چه بسیار کشورها که با زلزله با شدت بسیار بیشتر خسارت کمتری متحمل شده اند ولی در کشور ما عمر ساختمان ها کم است و در برخی گزارشات رسمی 25 سال هم ذکر شده این در حالی است که در بعضی از کشورها ساختمان ها تا 100 سال هم عمر مفید دارد. البته در گذشته هم ساخت و سازهایی که انجام می شده علی رغم اینکه امکانات مناسب مهندسی در آن زمان کمتر بوده ولی یک شرایط ایمنی مناسبی داشته مثل بناهایی که در استان یزد به عنوان آثار تاریخی می شناسیم.

وی عنوان کرد: هیچ کس و هیچ مرجعی نمی تواند وقوع زلزله را پیش بینی کند و  با توجه به علم ناقصی که در این زمینه داریم اگر بخواهیم حرفی برای گفتن داشته باشیم الزاما باید ساخت و سازهای ما با کیفیت باشد.

این مقام مسئول با اشاره به وضعیت یزد از لحاظ فعالیت گسل ها اعلام کرد: بر اساس گزارشات مرکز لرزه نگاری در شعاع 300 کیلومتری از مرکز استان سالیانه حدود 1300 مورد زلزله اتفاق می افتد که عمدتاً شدتی کمتر از 4 ریشتر دارند. البته بعضی مواقع زمین لرزه هایی تا 5.5 ریشتر هم گزارش شده که به دلیل عمق زیاد یا دور بودن از مجتمع های مسکونی اتفاق ناگواری به وقوع نپیوسته ولی گسل های در پهنه استان مثل گسل شمال یزد، گسل دهشیر و حتی گسل های دیگری که شاید ناشناخته باشند می توانند فعال شده و فعالیت این گسل ها به یک زلزله خطرناک تبدیل شود.

دهقانی خاطرنشان کرد: ما اگر فرهنگ و باور ایمنی و اصول ساخت و ساز را رعایت کنیم مطمئن باشید زلزله نمی تواند آسیب جدی وارد کند.

کارشناس مسئول مدیریت بحران یزد گفت: متاسفانه هنوز مهندسان و مالکان منازل مسکونی آنطور که باید و شاید دقت و نظارت کافی در امر ساخت و ساز ندارند و گمان می کنند اگر از کیفیت کار بزنند شاید به نفع خودشان باشد ولی این فکر بسیار اشتباهی است چرا که خسارت زلزله بسیار سنگین است. اگر الزامات بحث ساخت و ساز و نظارت بر آن جدی گرفته شود و از منافع زودگذر و درآمدهای کاذب صرف نظر شود می توان ساخت و ساز خوب و اصولی داشت.

وی تصریح کرد: متاسفانه فرهنگ ایمنی و افزایش تاب آوری در حوادثی که در کشور ما اتفاق می افتد کمتر خود را نشان می دهد. اولاً باور ندایم که قرار است حادثه ای روی بدهد و ثانیاً در زمان حادثه نیز سریع آرامش خود را از دست می دهیم. اما باید مردم به جایی برسند که بتوانند در شرایط بحرانی جان خود و خانواده خود را نجات بدهند.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.