ID : 9598660
یک روانشناس کودک وخانواده:

افسردگی کودکان ناشی از بی توجهی والدین است


یک روانشناس کودک و خانواده گفت: افسردگی کوکان ناشی از اختلافات والدین و همچنین ناشی از بی توجهی والدین خصوصا مادر و کشف نکردن استعداد و خلاقیت و منش کودک است.

به گزارش یزد رسا به نقل از یزدبانو، امین عدالتخواه  کارشناس کودک وخانواده در کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد  با یادآوری این مطلب که بیشتر ما رفتارهایمان احساسی و تکانشی است گفت: یکی از مؤلفه های خردورزی اولویت بندی است مثل اینکه رسیدن به مدارج بالای تحصیلی خیلی خوب است ولی اگر فرزند انسان در معرض آسیب باشد اولویت با کدام است؟!

 

وی با بیان این نکته که آموزه های ما بی نهایت علمی است گفت: غربی ها به قول خودشان شاخه مثبت گرا از روانشناسی کشف کرده اند و آن را در بوغ و کرنا کرده اند در صورتی که امیرمؤمنان درحدود 1400 سال پیش در یک حدیث پرمعنا و کوتاه آن علم را بیان نموده اند.


این کارشناس تریتی افزود این حدیث گهربار امیرمؤمنان « مواظب افکارت باش که گفتارت می شود، مواظب گفتارت باش که رفتارت می شود، مواظب رفتارت باش که عادتت می شود، مواظب عادتت باش که شخصیتت می شود، مواظب شخصیتت باش که سرنوشتت می شود.» از لحاظ روانشناسی استنباطش این است که انسان ها مواظب افکارتان باشید که در نهایت سرنوشتتان می شود.


عدالتخواه یکی از مشکلات کودکان امروز را افسردگی برشمرد و تصریح کرد: افسردگی کوکان ناشی از اختلافات والدین و بی نهایت ناشی از بی توجهی والدین خصوصا مادر و کشف نکردن استعداد و خلاقیت و منش کودک است.

 

همه انسانها حتی معتادان به دنبال آرامش

وی با اشاره به فرمایش رهبری در مورد اهمیت سبک زندگی ایرانی و اسلامی اظهارداشت: همه انسانها بالاتفاق خوشبختی را در رسیدن به آرامش می دانند حتی کسانی که برای فرار از مشکلات به سراغ مواد مخدر می روند و به سراب اعتیاد دچار می شوند به دنبال رسیدن به آرامش هستند.

 

سبک اسلامی همان وقار محمدی است

وی سبک زندگی اسلامی و ایرانی را کاملا متفاوت از مکاتب غربی دانست و افزود: این شیوه زندگی را بهتر است «وقار محمدی» نام دهیم سبکی که با زندگی غربی هیچ شباهتی ندارد.


این کارشناس کودک و خانواده تصریح کرد: ارکان سفارش شده مشترک درهر دو سبک اسلامی و ایرانی خرد، آدم دوستی وتقواست که تمام ارجاعات آموزه ها در این دوسبک به دو اصل کتاب و عترت است و سیره معصومین در آن مد نظر است که مرجع این بزرگواران منبع عظیم قرآن کریم است.


عدالتخواه به بال و پرگرفتن فرهنگ ایرانی تا حد زیادی از قرآن اشاره کرد و اذعان داشت: تمام حکما و شعرای ایرانی در آثارشان به سه مؤلفه تقوا و خرد و نوع دوستی توجه داشته اند.


وی در تبیین بعد خردورزی ابراز داشت: بیش از80 بار در قرآن به انواع مختلف سفارش به خرد ورزی داریم و عقل با مشتقاتش 49 بار در قرآن آمده است که با اندکی تفاوت، مبنا یکی است و دوبار دعوت به تدبر به کار رفته است.

 

حرکت امام حسین(ع) کاملا عقلانی بود
وی با تصریح به این نکته که حرکت عاشورایی امام حسین (ع) کاملا عقلانی بود، تأکید کرد: قوی ترین مردم کسی است که عقلش بر احساسش غلبه کند و بارها در روضه ها شنیدید که امام حسین (ع) اصغر و عباس داد؛ آیا براستی امام آنها را دوست نداشت؟! البته که آنان را دوست داشت.


این کارشناس خانواده افزود: ادبیات ایرانی عقل را برابر عشق قرارمی دهد ولی حقیقت این است که عشق جهت دهنده و پیش برنده عقل است درست مثل یک ماشین که راننده اش را عقل و بنزین آن را عشق در نظرمی گیریم و رفتار هیچ کدام از ائمه ما غیرعقلانی نبوده است.

 

ترس و غم ریشه تمام دردهای روحی

کارشناس خانواده، با هشدار نسبت به دیابت عصبی ناشی از فشار و استرس زندگی یادآورشد: در قرآن ویژگی مؤمنان واقعی عدم حزن و ترس بیان شده است «ان اولیاء الله لا خوف علیهم ولا هم یحزنون» و روانشناسان غربی سال 2000 فهمیدند ریشه تمام  دردهای روحی ترس وغم است .


عدالتخواه با ییان اینکه بسیاری از آسیب های اجتماعی ناشی از مسیر بد رفتن در زندگی و عدم اولویت براساس خرد ورزی است افزود : مهمترین اولویت پرسش قبل از ازدواج این است که برای چه می خواهی ازدواج کنی که جدا از تمام تست ها و مشاوره ها از جایگاه مهمی برخوردار است.

 

60 درصد طلاق ها از عدم مهارت های زناشویی ناشی می شود
وی با هشدار نسبت به اینکه که 60% طلاق ها به خاطرعدم مهارت های زناشویی است خاطرنشان کرد: ما لزومی ندارد همیشه فقط به پسر یاد دهیم کارکند و به دختر بگوییم فقط آشپزی یاد بگیرد خیلی از زوج های ما آیین همسرداری و مسائل شناخت جنسیتی را نمی دانند.


این روانشناس کودک و خانواده، فرزند پروری را گام بعدی خرد ورزی که شناختن و پی شناخت بودن است عنوان کرد و گفت: اولین حس کودک که باز می شود شنوایی است و آخرین حس او بینایی است که کامل می شود به خاطرهمین سفارش می شود برای جنین در شکم قرآن خوانده شود.


عدالتخواه، عصاره حرکت عاشورایی را در عرفه دانست و ابرازداشت: امام حسین (ع) را درعرفه بهتر می شناسیم این دعا عجیب علمی و روانشناختی است و یکی یکی به لایه های روح و جسم می پردازد کاری که ما نکرده ایم و در عوض بیشتر به جنبه احساسی و هیجانی توجه کرده ایم.


وی در پایان با اشاره به حدیث پرمعنای «من عرف نفسه فقد عرف ربه» و پیوند متقابل و انسان شناسی و خداشناسی گفت: هرچه شخصیت سازاست ناشی از سه عامل ژنتیک و محیط واراده است که ظرف های تو در تو هستند و پرورش باید به آن سمت برود و بنای خرد ورزی و رفتارآن به متون قرآنی و دینی و فرهنگی ما بازمی گردد.
انتهای پیام/ ع ب
 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.