ID : 1098450

افسردگی یزد؛توهم یا واقعیت ؟!


افسردگی در تعریف علمی و در نظر اجماعی روانشناسان و دانشمندان علوم اجتماعی لاجرم دارای برخی تبعات نظیر بی خوابی، کم خوراکی، پرخاشگری، عدم امید به آینده، خودکشی و ... است که معمولا با مصرف دارو بخشی از بهبودی حاصل و مابقی با افزایش مهارت زندگی حاصل می شود. لذا 20 سال رتبه اول پذیرش کنکور در کشور، رشد اقتصادی میانگین شهری، افزایش واحدهای تجاری و صنعتی در شهر، رتبه برتر کمک و خیری در کشور، حرکت هیات های سرشار از جوانان در مراسمات مذهبی و ... هیچ یک از آثار یک شهر با مردمان افسرده نیست.

گویا چندی است افرادی به دلایلی که امیدواریم فقط منفعت طلبی شخصی باشد و نه مغرض بودن بر طبل افسردگی مردمان یزد می کوبند. البته نه آنچنان که فقط مسئولان بدانند و تلاش کنند برای رفع مشکل ( البته اگر مشکلی باشد )، بلکه آنچنان که دستاویزی باشد برای آنکه هرکسی بتواند نظرات شخصی و طبع خودش را با ژست علمی بیان کند .

نکته اول : از خیلی ها وقتی تعریف و تفسیر افسردگی را می پرسیم، می گویند : ای آقا این را همه می دانند، این چه سئوالی است که می پرسی ؟!  اما هیچ یک تعریف دقیق و علمی از این واژه ارائه نمی دهند ، بگذریم که تعاریف آقایان بعضاً متضاد هم هست.

نکته دوم : وقتی می پرسیم مبنای اظهار نظر شما چیست؟!  می گویند پژوهش علمی و تحقیقات، ولی هیچ یک استناد آن را نمی دانند و به نتایج آن دقیق واقف نیستند و بعضاً واژه ها را اشتباه و جابجا استفاده می کنند و مفهوم نشاط اجتماعی را به منزله افسردگی تفسیر می کنند.

نکته سوم : تحقیق که نه، پژوهش که خیر، نظرسنجی صورت گرفته که برخی به آن استناد می کنند در حوزه نشاط و شادابی اجتماعی است که تنها 27 فرم آن در یزد تکمیل شده که به لحاظ تعداد نمونه آماری، نوع نمونه گیری، جامعه آماری و بخصوص عدم بومی بودن و غیراستاندارد بودن پرسشنامه و .. ( متدلوژی تحقیق ) مبنای علمی بودن و قابل استناد بودن این ادعا را برای تعمیم دادن زیر سوال می برد.

نکته چهارم : افسردگی در تعریف علمی و در نظر اجماعی روانشناسان و دانشمندان علوم اجتماعی، لاجرم دارای برخی تبعات نظیر بی خوابی، کم خوراکی، پرخاشگری، عدم امید به آینده، خودکشی و ... است که معمولاً با مصرف دارو بخشی از بهبودی حاصل و مابقی با افزایش مهارت زندگی حاصل می شود.

لذا 20 سال رتبه اول پذیرش کنکور در کشور، رشد اقتصادی میانگین شهری، افزایش واحدهای تجاری و صنعتی در شهر، رتبه برتر کمک و خیری در کشور، حرکت هیأت های سرشار از جوانان در مراسمات مذهبی و ... هیچ یک از آثار یک شهر با مردمان افسرده نیست.

نکته پنجم : اگر برخی می خواهند با ژست گرفتن علمی، فضای بی بندوباری را گسترش دهند و ازاین زاویه به مقدسات حمله کنند، خواهشاً قداست علم را خدشه دار ننمایند و برای رسیدن به مقاصد خود که شاید کسب درآمدهای هنگفت از برگزاری کنسرت های آن چنانی و یا بعضا پوشش نواقص و ضعف های مدیریتی خود با دلسوزی بیجا نشان دادن برای مردمان یزد با چسباندن لفظ افسرده به آن هاست، جداً خودداری کنند.

---  که مردم هوشیارتر از آنند که شما فکر می کنید.

 

دکتر رضا زارع ( روانشناس و استاد دانشگاه )




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.