ID : 1922059
حجت الاسلام مصباح‌یزدی در جمع دانشجویان یزدی:

آقایان! از چه می‌ترسید که جزئیات مذاکرات ژنو را برای مردم شفاف نمی‌گویید؟


حجت الاسلام مصباح یزدی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ژنو گفت: آقایان از چه می‌ترسید که جزئیات مذاکرات را برای مردم شفاف نمی‌گویید.

به گزارش یزد رسا، حجت الاسلام مصباح یزدی امروز در همایش «بیداری دانشجویی و استحکام درونی نظام» که توسط جامعه اسلامی دانشجویان در دانشگاه یزد در حال برگزاری است گفت: ما در هر جامعه ای نیاز به ساختارهایی داریم که در جمهوری اسلامی نیز شامل قوه های مجریه، مقننه و قضائیه می باشد و در آنها نیز ساختارهایی از جمله فرهنگی، اقتصادی و انسانی وجود دارد که بخش انسانی مهمترین ساختار می باشد.
به گزارش دانشجو، مصباح یزدی بیان کرد: هنگام صحبت از استحکام ساخت درونی نظام بایستی به درون توجه نمود و ضریب امنیت و حفاظت نظام را به وسیله همین ساخت ها توسعه داده و ضریب امنیت را افزایش دهیم.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ساخت درونی نیازمند پیش فرضهایی از جمله اهمیت حفظ و بقای نظام می باشد زیرا تمامی فعالیت های فردی و اجتماعی در قالب نظام به هدف خود می رسد و در قالب فردی نیز نمی توان به این توسعه رسید.
مصباح خاطرنشان کرد: پیش فرض دیگر ساخت درونی شامل از بین بردن موانع درونی و بیرونی که نظام با آن درگیر است، می باشد که عوامل درونی شامل ضعف ما در شناخت نظام و مردمی آن است و در صورتی که غافل از این موانع درونی باشیم انحراف را در پی خواهیم داشت و برای رفع آن نیز بایستی شناخت را در سطح عمومی جامعه افزایش دهیم.

وی افزود: ضعف بصیرت نیز از دیگر عوامل ضعف درونی است که در آن ما مبانی را به خوبی درک کرده ایم ولی در درک مصادیق اشتباه عمل می کنیم و نمی دانیم چه عملی را در چه موقعی بایستی انجام دهیم.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به عوامل تهدید کننده بیرونی ادامه داد: این عوامل نیز شامل تهدیدات سخت و نرم می باشد که در تحریم های نرم به صورت فرهنگی و ایجاد شبهه وارد می شوند.

مصباح گفت: پیش فرض مهم دیگر در صورتی است که نظام ما وابسته به بیرون باشد، موجب استحکام نمی شود و به استقلال ما ضربه خواهد خورد و  برای اینکه ساخت درونی نظام را تقویت و توسعه دهیم باید مبانی فکری و عقیدتی و ارزشی را در سطح عموم مردم تقویت و تعمیق نماییم.

وی با اشاره به اهمیت ساختار سیاسی نظام گفت: مهمترین چیزی که در ساختار سیاسی مورد هدف دشمن قرار می گیرد ولایت است و در بخش های دیگر ساختار نظام نیز دشمنان سعی دارند تا مهمترین ها را مورد هدف و ضربه قرار دهند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در مقابل ضعف هایی که در ساختارها بوجود می آید ما باید اصول راهبردی همچون استقلال و اعتماد به نیروهای خودی نیز توجه داشته باشیم و به آنها اعتماد کنیم.

مصباح تصریح کرد: اگر اعتقاد داشته باشیم که زندگی همین چند روز است و خدا و پیغمبری در کار نیست و هدف زندگی چیزی جز خوردن و خوابیدن نمی باشد، تصمیم ما متفاوت است ولی در صورتی که مبانی را متفاوت از ان داشته باشیم، هدف خود را تعالی و استقلال می دانیم و به دور از نگاه حیوانی در جهت رشد و سعادت تلاش می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در دیدگاه توحیدی کل زندگی دنیایی ما جنینی و مقدمه ای برای زندگی آخرت است و در این راستا روحیه شهادت طلبی برای کسی است که به این نکته باور داشته باشد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: راه برون رفت از مشکلات، تقوا و گوش دادن به دستورات خدا می باشد و کسی که خلاف آن عمل می کند حتما در بن بست ها گرفتار خواهد شد که یکی از لوازم نگاه توحیدی نیز نترسیدن از غیر خدا است و باید در تمامی مواقع از خدا پیروی کرد.

مصباح خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مبانی بحث دشمن شناخت دشمنان است زیرا او دست از کارهای خود برنمی‌دارد بلکه شاید شما فکر کنید که او دست برداشته اما این صورت نمی گیرد و همانطور که خداوند بیان کرده تا بازداشتن شما از دینتان دست از شما بر نخواهد داشت.

وی افزود: افتخار ما این نیست که با کفار رابطه خوب داشته باشیم و نیازی به آنها نداریم و این رابطه چه ملاک افتخاری است که برخی نیز برای ان استدلال می کنند و در صورتی که رابطه نداشته باشیم چه مشکلی پیش خواهد آمد؟

استاد حوزه و دانشگاه  ادامه داد: باید بدانید که اگر دشمنان بر شما غالب شوند از هر کاری استفاده می کنند تا ما را بکوبند و اگر احساس کنند که یک قدم عقب بروید به سمت شما هجوم می آورند و همانطور که الان می بینیم آنها به هر کاری از جمله تهدید دست زده اند.

مصباح گفت: نشانه های شرک انسان محوری است که حقوق بشر و دموکراسی و تفسیر آنها از این واژه ها اومانیستی است و ملاکی برای حق و باطل وجود ندارد و در صورتی که به این تعریف ها تکیه کنیم با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد.

وی بیان کرد: قرآن می گوید به یهود و نصاری اعتماد نکنید زیرا در صورتی با تو همراه می شوند که تو دست از دینت برداری و باید توجه داشته باشید که امروز شما فکر نکنید که هسته ای را تعطیل کرده اید آنها دست از شما بر می دارند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اول انقلاب برخی با نگاه به فاصله علمی ما با غرب ناامید بودند و خواستار رابطه با غرب بودند اما با تلاش و پشتکار جوانان ما این پیشرفت روز به روز بیشتر شده و در عرصه های علمی ما به کشورهای تراز اول جهان رسیدیم اما هنوز هم برخی این را فکر می کنند که ما بدون انها نمی توانیم که دلیل ان خود کم بینی است.

مصباح خاطرنشان کرد: اسلام معتقد است مشکلات اصلی ما مشکلات بینشی است و راه حل آن توجه به داخل همراه با توکل به خدا است و در صورتی که بر خود تکیه کنیم خداوند امدادهای غیبی را نیز برای ما خواهد فرستاد و همانطور که هشت سال رزمندگان ما در برابر کل دنیا ایستادند امروز نیز این امدادهای غیبی به کمک ما خواهد رسید.

وی افزود: مشکل مردم ما تحقیر و وابستگی بود که در دوران شاه استقلال خود را از دست داده بودند که حتی برای یک سیاست گذاری بایستی از امریکا اجازه می گرفتیم.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ما پیرو سیدالشهدا هستیم و نباید زیر بار ذلت برویم زیرا که خدا و پیامبر خدا این اجازه را به ما نمی دهند و امروز به چه قیمتی بخشی از حقوق خودمان را می خواهند با منت به ما پس دهند هرچند ممکن است این کارها جواب داشته باشد اما چرا بیان نمی کنند.

ما افتخار می کنیم که از قران تغذیه می شویم شما از چه می ترسید؟!

مصباح گفت: افتخار ما پیروی از قرآن است و شما اقایان از چه ترس و واهمه دارید که حرف های مطرح شده در مذاکرات را برای مردم شفاف توضیح نمی دهید.؟

وی بیان کرد: دشمن در این مذاکرات به دنبال این است که بگوید این نظامی که بعد از 35 سال گفت ما مستقل از آمریکا هستیم توان خود را بدون ما از دست داد و هیچ ملتی نیز بدون کمک ما نمی تواند روی پای خود بیایستد.

استاد حوزه و دانشگاه  تصریح کرد: کشورهای اسلامی وقتی رو به ضعف رفتند که مبانی اعتقادی آنها دچار ضعف شد و این معیاری است تا ببینیم نظام ما تا چه حد دنبال این مبانی است.

مصباح گفت: اگر مردم ما و ملت نامحرمند و نباید از جزئیات مذاکرات باخبر باشند پس چرا آقایان به نمایندگان مردم در مجلس نیز چیزی نمی گویند؟!

وی خاطرنشان کرد: ما خدا داریم و اگر یک جایی کم میگذارد مشکل ما است و ما باید از خدا کمک بخواهیم و با اقتصاد مقاومتی و به دور از ذلت و به نه گفتن به بیگانگان سبک زندگی اسلامی را گسترش دهیم.

summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.