ID : 19424671
رئیس میراث فرهنگی اردکان مطرح کرد

آمادگی اردکان برای اسکان بیش از 16 هزار نفر شب خواب در ایام نوروز


حمید مشتاقیان، گفت: اردکان برای اسکان بیش از 16 هزار نفر شب خواب در ایام نوروز آمادگی دارد.

به گزارش یزدرسا، «حمید مشتاقیان»، رئیس اداره ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردکان در گفتگو با خبرگزاری ایسنا؛ با اشاره به این که در این شهرستان، یک‎‎هزار اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده است، افزود: اردکان یکی از منسجم‌ترین بافت های تاریخی کشور را در اختیار دارد که در این میان نزدیک به 250 اثر تاریخی موجود در آن به ثبت ملی رسیده است.

وی اظهار کرد: با توجه به این که شهرستان اردکان در مسیر جاده ترانزیت شمال به جنوب کشور قرار دارد و از مناطق پر تردد جاده‌ای در استان بشمار می‌رود که قابلیت معرفی ظرفیت‌های گردشگری بی‌نظیر خود را دارد که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

این مقام مسئول با ذکر این مطلب که سه بخش مرکزی، خرانق و عقدا در شهرستان اردکان از ظرفیت‌های بیشمار گردشگری برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: در بخش مرکزی این شهرستان و در شهر احمدآباد و روستاهای این بخش بافت تاریخی و اماکن دیدنی چون آب انبارها و بادگیرهای یک طرفه از جذابیت خاصی برخوردار هستند.

وی از بخش خرانق به عنوان پهناورترین محیط بکر گردشگری در استان یزد یاد کرد و افزود: قلعه و کاروانسرای خرانق، بافت تاریخی روستای خرانق و دیگر روستاهای این بخش، پارک ملی سیاه کوه و منطقه حفاظت شده درانجیر و همچنین ریگزارهای بکر در منطقه زرین و مغستان این بخش چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

مشتاقیان با اشاره به این که عقدا به عنوان دروازه ورودی استان یزد و پیشانی شهرستان اردکان بشمار می‎‎رود، بیان کرد: با توجه به قدمت تاریخی منطقه عقدا که به قبل از ساسانیان برمی‎‎گردد به گونه‎‎ایست که شاید در کمتر محدوده جغرافیایی ایران بتوان این اندازه جاذبه گردشگری را در یک بخش مشاهده کرد.

به گفته‌‌ی وی، غار شگفت یزدان با ستون‎‎های استالاكتيت و استالاگميت که چشم هر بیننده‎‎ای را به خود خیره می کند، باتلاق گاوخوبی، کال نمک عقدا، کوه‎‎ها و کوهپایه‏‏های دیدنی و دشت‎‎های وسیع که گسل‏‏های زلزله در آن واقع شده بخشی از جاذبه‎های طبیعی این شهر هستند و از نظر جاذبه‎‎های توریستی قلعه تاریخی یاغ میش جای مانده از دوره ساسانیان اثری ارزشمند و از قلعه‎‎های 999‎‎گانه شاه عباسی قلعه خرگوشی معروف است.

این مسئول ادامه داد: علاوه بر اینها، قلعه انارستان مربوط به دوره صفویان، کاروانسرای ابوالقاسم رشتی مربوط به دوره قاجاریه، بزرگترین آب انبار بیابانی ایران با ظرفیت بالای بیش از 240 متر مکعب، ورودی شهر با معماری دوره ایلخانی، مسجد جامع و مسجد هلاکوخان، چاپارخانه، مسجد طیب، خانه خالومیرزا تنها بخش عظیمی از آثار معرف پیشینه تاریخی عقدا است.

وی با اعلام این موضوع که شهرستان اردکان آماده میزبانی مسافران نوروزی در سال 95 به عنوان سال خوش آمدگویی به استان یزد است، خاطرنشان کرد: شهرستان اردکان با توجه به این که به عنوان دروازه ورودی استان بشمار می‎‎رود با برنامه‎‎ریزی‎‎های انجام شده آماده‎‎ی میزبانی هر چه بهتر مسافران نوروزی است.

وی از جمله این برنامه‎‎ها را توجه ویژه بر  موضوع اقامت موقت گردشگران ذکر و در این باره عنوان کرد: در همین راستا هتل کوشک در زمینی به متراژ 16 هزار مترمربع و با زیربنایی به متراژ 700 هزار مترمربع با پیشرفت فیزیکی 20 درصد در حال ساخت است و تاکنون اقدامات اجرایی از جمله فونداسیون کف آن اجرا شده و آماده بارگذاری طبقات بعدی است.

وی ادامه داد: این طرح با سرمایه‏‏گذاری بخش خصوصی با هزینه‎‎ای بالغ بر یکهزار میلیارد ریال برنامه‎‎ریزی شده و امید است با حمایت اداره کل میراث فرهنگی استان و تلاش سرمایه‎‎گذار خصوصی طی پنج سال آینده به بهره‎‎برداری کامل برسد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: هتل جام جم اردکان نیز در زمینی به متراژ 850  مترمربع و با سرمایه‎‎گذاری بخش خصوصی با هزینه‎‎ای بالغ بر 150 میلیارد ریال در حال اجراست که تاکنون عملیات تهیه نقشه‏‎ها، خاک‎‎برداری، تسطیح و همچنین فونداسیون هتل اجرایی شده و امید است که این طرح نیز تا پایان برنامه پنج ساله گردشگری به بهره‎‎برداری برسد.

وی از آمادگی شهرستان اردکان برای اسکان بیش از 16 هزار نفر خواب در طول ایام نوروز خبر داد و افزود: معمولاً این ظرفیت بالاتر از آمادگی اسمی شهرستان است چرا که سال گذشته فقط 35 هزار نفر توسط اداره آموزش و پرورش اردکان اسکان داده شدند.

مشتاقیان افزود: در کنار اقامت، برنامه تورهای گردشگری در شهرستان تعریف شده که تور چک چک، تور صنعت، تور بافت تاریخی، تور موزه‎‎ها و غیره را شامل می‎‎شود.

وی با اعلام این موضوع که برای اولین بار در سطح استان نرم‌‌افزار تخصصی گردشگری شهرستان اردکان با همکاری اداره میراث فرهنگی و گردشگری و گروه اندیشه برتر طراحی شده که قابلیت ارتقاء به دیگر شهرهای استان را نیز داراست.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان ادامه داد: در این نرم‎افزار تاکنون 40 اثر تاریخی تعریف شده است که قابلیت ارتقا به تمامی اماکن تاریخی اردکان را داراست و علاوه برآن امکان مسیریابی و مشخص کردن میزان فاصله بین مسیرها نیز وجود دارد.

وی با اشاره به این موضوع که در شهرستان اردکان هفت بافت تاریخی به ثبت میراث ملی رسیده است، خاطرنشان کرد: بیشترین بافت تاریخی استان یزد در اردکان به ثبت ملی رسیده است که نشان از اهمیت بافت تاریخی این منطقه دارد و به زودی سه بافت تاریخی با ارزش دیگر نیز در شهرهای عقدا، بخش خرانق و اردکان به ثبت ملی خواهد رسید و هزار اثر تاریخی و فرهنگی دیگر نیز برای ثبت شناسایی شده است.

وی یکی دیگر از آثار ارزشمند تاریخی اردکان را سنگ نگاره‏‏های سه هزار ساله مفیدی این شهرستان خواند و افزود: با توجه به اهمیت این سنگ نگاره‏‎ها عملیات انتقال آن به مرکز شهر انجام شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است.

مشتاقیان در پایان با اشاره به این موضوع که با مرمت و نورپردازی بافت تاریخی با همکاری شهرداری جاذبه‎های دوچندانی دربافت ایجاد شده است، افزود: خوشبختانه در بافت تاریخی اردکان اقدامات شایسته‎‎ای از سوی شهرداری و سازمان‎‎های مردم نهادی چون انجمن چارسوق صورت گرفته و از سال‏‏های پیش تاکنون در موضوع راهنمای گردشگران هیچکونه مشکلی وجود نداشته است. 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.