ID : 11312250
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ در یزد:

امروزه رسانه های محلی موفق تر از رسانه های سراسری هستند/حمایت از رسانه محلی رویکرد وزارت فرهنگ/برای پرداخت یارانه بین روزنامه ها تفاوت قائلیم


معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از دلایل عدم موفقیت رسانه های محلی این است که خبرنگاران احساس تعلق به موسسه خود نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار یزد رسا، معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز در نشستی با اصحاب رسانه استان یزد با ااشاره بر حمایت از نشریات داخلی به عنوانسیاست جدی و مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  اظهار کرد: امروزه شاهد تغییر محسوس الگوی مصرف رسانه‌ای در دنیا هستیم که کشور ایران هم از این امر جدا نیست به طوری که نقش و تاثیر رسانه‌های سراسری روز به روز در حال کاهش است و در عوض، چند رسانه هایی چون رسانه های محلی با فرصت روبرو هستند.

 

دکتر حسین انتظامی رسانه های محلی را به مراتب موفق تر از رسانه های متوسط سراسری دانست و افزود: سعی داریم روزنامه‌های محلی یک شهر را با تشویق بیشتری ‌کنیم تا با این سیاست از ورود رسانه‌های سراسری به خیمه‌گاه رسانه‌های محلی جلوگیری می‌شود، البته نباید خلاف قانون عمل کرد.

 

وی با بیان اینکه امروز روزنامه‌های سراسری و کشوری امروزه با بحران تیراژ و توزیع روبه رو هستند ادامه داد: اولین نوع رسانه، رسانه‌های اجتماعی هستند و بعد رسانه‌های اختصاصی چون فرش یا رشته خاص است که باید مرتبط با یک موضوع خاص باشند، سومین رسانه‌های بین‌المللی و چهارم رسانه‌های محلی که با فرصت می‌توانند مواجه هستند.

 

انتظامی با گلایه از اینکه در بعضی از استان‌ها گزارش شده روزنامه ها توزیع نمی‌شود تصریح کرد:نتاسفانه در برخی از استان ها شاهدیم که توزیع روزنامه متوقف شده اما به مرتب ویژه نامه های آن ها توزیع می شود که این ممنوع است و باید در این زمینه باید قانون به صورت کامل رعایت شود.

 

انتظامی با بیان اینکه باید قانون ویژه‌نامه‌های روزنامه های سراسری باید به عنوان ضمیمه توزیع شود گفت: توزیع ویژه نامه ها به صورت جدا خلاف قانون است و باید جلوی آن گرفته شود به طوری که طبق قانون تنها باید 30 درصد آگهی ها مختص به  ویژه‌نامه‌های مطبوعات سراسری و70 درصد این آگهی‌ها جذب مطبوعات محلی می‌شوند چراکه روزنامه‌های سراسری‌ها از تهران آگهی می‌گیرند.

 

انتظامی بهترین راه مبارزه با فساد اقتصادی و دولتی شفافیت دانست که باعث پاسخگویی درست می شود ادامه داد: شفافیت باعث می شود تا هزینه‌های نظارت کاهش پیدا کند.

 

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ با تأکید براینکه نیازمندی‌ها نباید توسط کانون‌های تبلیغاتی نباید منتشر و توزیع شود اذعان داشت: طبق آئین‌نامه، چنین کاری تخلف است و در این راستا، با چاپخانه‌ای که اقدام به انتشار این نیازمندی ها می‌کند، باید برخورد شود به‌گونه‌ای که اول تذکر داده شود و اگر باز هم تکرار شد، برخورد قانونی صورت گیرد.

 

وی با تاکید براینکه کانون‌های تبلیغاتی می‌توانند آگهی نامه منتشر کنند اما نیازمندی‌ها نباید داشته باشند اظهار داشت: هر چند می توان با رویکرد نیازمندی ها همکاری بین روزنامه‌ها و کانون‌های تبلیغاتی ایجاد کرد اما این کار باید با تخصصی‌کردن فعالیت‌ها صورت بگیرد.

 

این مسئول بیمه شدن خبرنگاران توسط دولت را به دلیل اینکه بلید فعالیت روزنامه نگاری استقلال حرفه‌ای داشته باشد خیانت دانست و خاطرنشان کرد: خبرنگاران باید امنیت شغلی و حرفه‌ای داشته باشند و تا تثبیت حرفه‌ای ایجاد نشود این اتفاق نخواهد افتاد.

 

 وی بالا‌ترین نرخ آمد و شد را مربوط به مطبوعات عنوان کرد و افزود: یکی از دلایل عدم موفقیت رسانه های محلی این است که خبرنگاران احساس تعلق به موسسه خود نمی‌کنند.

 

وی با عنوان اینکه در استانداردهای روزنامه‌های دنیا، کمتر از 80 صفحه را روزنامه نمی‌دانند گفت: ما هم باید سعی کنیم خود را به استانداردهای این حرفه نزدیک کنیم. اینکه مدیر مسئول انتظار داشته باشد از طرف جایی بیمه شود، اشتباه است. به غیر این صورت که نمی توان گفت  کارآفرینی صورت گرفته است.

 

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: برای سهولت در امر روزنامه نگاری و خبرنگاری در رایانه‌ها بخشی را جدا کردیم و بین روزنامه‌هایی که توجه به خبرنگاران خود دارد تا روزنامه‌ای که بی‌توجه هست، تفاوت قائلیم.

 

وی با بیان اینکه روزنامه‌ای که بیشتر از 25 نفر خبرنگار و تحریریه ثابت در آن فعالیت نمی‌کند، روزنامه نیست اذعان کرد: باید تلاش شود تا استانداردهای کیفی بالا برود که خوشبختانه در همین راستا، برای روزنامه‌ها تهران طرح رتبه‌بندی تعریف شده است.

 

انتظامی با اشاره به  با مشوق‌هایی که برای خبرگزاری‌ها در بیمه کردن خبرنگاران گذاشته شده است تصریح کرد: برای خبرگزاری‌ها از 25 تا 100 نفر و برای رابطان خبری که در بیشتراستان‌ها فعالیت می کنند، هم تا سقف 100 نفر در نظر گرفته شده است که اگر خبرگزاری‌ها این افراد را بیمه کنند،‌‌ همان پولی که به حساب تامین اجتماعی واریز شده، به حساب خبرگزاری‌ها برگردانده می‌شود.

 

وی در پایان به پاسخگویی به طرح برخی از مسائل اصحاب رسانه چون توزیع و نحوه های نوین توزیع مطبوعات، نوبت دهی در امر صدور مجوز پرداخت.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.