ID : 39341888
تحلیلگر سیاسی:

امروز هیچ تحلیلگر واقع‌بینی نیست که به شکست پروژه تحریم انتخابات اذعان نداشته باشد


رضایی گفت: با وجود همه این موانع، مردم ایران روز جمعه، حماسه‌ای کم‌نظیر را ثبت کردند و امروز هیچ تحلیلگر واقع‌بینی نیست که به شکست پروژه تحریم انتخابات اذعان نداشته باشد.

حسن رضایی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به حماسه کم‌نظیر 28 خرداد گفت: حضور گسترده مردم در انتخابات روز جمعه، همگان را غافلگیر کرد به طوری که حتی بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌های داخلی هم از این حضور بهت‌زده شدند.

وی افزود: عوامل متعددی وجود داشت که می‌توانست مانع حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رأی شود که عملکرد سیاه دولت روحانی و فشارهای بی‌سابقه اقتصادی روی مردم از اصلی‌ترین آن‌ها بود.

تحلیلگر سیاسی ادامه داد: افزون بر این، شیوع ویروس کرونا عامل تعیین‌کننده دیگری بود که به طور طبیعی در کاهش مشارکت مردم در انتخابات تأثیرگذار بود. 

رضایی اضافه کرد: حال به همه این موارد، کارشکنی‌ها و یا -اگر بخواهیم خوشبینانه نگاه کنیم- بی‌تدبیری دولت در روز انتخابات را هم اضافه کنید بطوریکه یقینا اگر روند اخذ رای از مردم به طور طبیعی انجام می‌شد، مشارکت مردم از این هم بالاتر بود.

وی اظهار داشت: اما با وجود همه این موانع، مردم ایران روز جمعه، حماسه‌ای کم‌نظیر را ثبت کردند و امروز هیچ تحلیلگر واقع‌بینی نیست که به شکست پروژه تحریم انتخابات اذعان نداشته باشد.

کارشناس سیاسی یادآور شد: البته ما در انتخابات‌های دیگر هم میزان مشارکت حدود 50 درصدی داشته‌ایم؛ به عنوان مثال در انتخابات ریاست جمهوری سال 72 میزان مشارکت 50 درصد بود و یا در انتخابات مجلس اول در سال 59 و در شرایطی که اصلا آن زمان هنوز شورای نگهبان هم وجود نداشت، میزان مشارکت حدود 52 درصد بود.

رضایی خاطرنشان کرد: البته مشارکت 49 درصدی مردم در انتخابات روز جمعه، در حالی رقم خورد که حضور مردم نسبت به انتخابات سال 98، هفت درصد افزایش داشته است.

وی تأکید کرد: همه این موارد، بیانگر پیروزی مردم ایران در انتخابات اخیر است و یقینا عملکرد مثبت دولت و تشکیل دولتی قوی و مردمی می‌تواند مشارکت مردم در انتخابات‌های آینده را به مراتب بیشتر از این کند.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.