ID : 31897819
معاون فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد:

انتظار کسب رتبه‌های برتر در جشنواره رضوی توسط ابرکوه/کتابخانه «شهریار مهردشت» برترین کتابخانه استان یزد است


معاون فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد گفت: کتابخانه جلایی اسفندآباد و شهریار مهردشت، به‌عنوان بهترین‌های استان هستند، که کتابخانه شهریار با کسب نمره 86 جز اولین‌های استان شد.

به گزارش یزدرسا به نقل از سرو ابرکوه، صبح امروز جلسه شورای فرهنگ عمومی ابرکوه با حضور رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، معاون فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد و اعضاء انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان، باهدف ارائه راهکارهای ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی برگزار شد.

برگزاری 125 نشست کتاب خوانی در ابرکوه
مهدیه السادات حسینی مطلق معاون فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد، اظهار کرد: بحث كتاب و کتاب‌خوانی در چند سال اخیر یکی از دغدغه‌های مسئولان فرهنگی کشور است که با رويكردی متفاوتي در حال اجرا است.

حسینی با اشاره به بازدیدهایی که در کتابخانه‌های سطح استان انجام‌ شده است، گفت: ابرکوه با هفت کتابخانه عمومی در بحث زیرساخت‌ها، فعاليت فرهنگی و ترویجی، مديريت، سران امانت و تشکیل بیشترین جلسات انجمن در ابرکوه و بخش بهمن، جایگاه مناسب و شرایط ایده آلی در استان دارد که اين نشانه استقبال عمومي مردم شهرستان است.

وی ضمن بیان اینکه این گزارش‌ها در شورای علنی شهر یزد ارائه خواهد شد، تصریح کرد: کتابخانه جلایی اسفندآباد و شهریار مهردشت، به‌عنوان بهترین‌های استان انتخاب شدند و کتابخانه شهریار توانست با کسب نمره 86 جز برترین‌های استان شد.

معاون فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد عنوان کرد: در سال 95 و شش ماه اول سال جاری تعداد 125 نشست کتاب‌خوانی در ابرکوه برگزار شده است که بیشترین شرکت‌کنندگان آن دانش آموزان و خانم‌های خانه‌دار بودند. اهم موضوعاتی که در این نشست‌ها در شهرستان ابرکوه مطرح شد، ادبيات، دين و تاريخ است.

حسینی تأکید کرد: يكي ديگر از برنامه‌هایی كه به‌صورت وسيع به مدت هفت سال در سطح  كشور اجرا می‌شود، جشنواره رضوي است که طی دو سال گذشته زير نظر نهاد کتابخانه‌های كشور برگزار شد و به لحاظ تعداد شرکت‌کنندگان مورد استقبال قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: ابركوه تاکنون رتبه ششم این جشنواره را به خود اختصاص داده است، که با توجه به اینکه این شهرستان منزلگاه امام رضا (ع) است و در بحث فرهنگ رضوی جایگاه خاصی دارد، انتظار داریم در دوره‌های بعد با کسب رتبه‌های برتر خوش بدرخشد.

جذب اعتبار 50 میلیونی برای ابرکوه از جشنواره ملی روستاهای دوستدار کتاب
قاسم برزگر رئیس اداره کتابخانه‌های ابرکوه بیان کرد: ده درصد مردم ابرکوه در هفت كتابخانه عمومي شهرستان عضو فعال هستند.

برزگر ضمن ارائه گزارشی از عملکرد کتابخانه‌های عمومی ابرکوه، افزود: نشست کتاب‌خوانی، جمع خواني ويژه اعضا، برنامه‌های ويژه كودكان، رونمايي از کتاب‌های نويسندگان ابركوهي، برنامه‌های آموزش کتاب‌خوانی، نصب دوربين مداربسته و تابلو در سردر کتابخانه‌ها، شرکت در جشنواره روستاهاي دوستدار كتاب و... از اهم فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌های شهرستان است.

رئیس اداره کتابخانه‌های ابرکوه تصریح کرد: انتخاب كتابخانه شهيد ذبیح‌الله شفيعي روستا ريس آباد جز ده روستا برتر كشور، علاوه بر مطرح كردن نام شهرستان در كشور موجب جذب اعتبار 50 میلیونی در قالب وجه نقد و بسته‌های فرهنگی شد.

معرفی کتاب در نماز جمعه های شهرستان های استان 
حجت‌الاسلام رضا شریفی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان یزد، با اشاره به آیات و روایت در خصوص اهمیت مطالعه گفت: فرهنگ مطالعه آن‌طور كه بايد موردتوجه قرار نگرفته است و متأسفانه سران مطالعه در كشور پايين است.

حجت‌الاسلام شریفی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های شوراي سیاست‌گذاری ائمه جمعه که در دستور کار قرار دارد، معرفی کتاب‌ها با موضوعات مناسب در بین نماز جمعه هر هفته است.

وی افزود: این امر نشانه این است كه مسئولین نظام و رهبر معظم انقلاب توجه خاصي به فرهنگ مطالعه، كتاب کتاب‌خوانی دارند و می‌طلبد که همه دستگاه‌ها به‌خصوص نهادهای فرهنگي، با ترویج مطالعه در بین دانش آموزان و جوانان، توجه خاصي به اين فرهنگ داشته باشند.

ضرورت موازات رشد سیاسی و فرهنگی جهت بالا بردن بصیرت مردم
حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی امام‌جمعه ابرکوه با اشاره به ایجاد بخش‌های پژوهشی، علمی و فرهنگی جهت افزایش آگاهی مردم جامعه گفت: مردم دنیا باید از حالت روزمرگی و درون‌گرایی بیرون بیایند و با آگاهی بدانند چه گروه‌ها و عناصری، بر آنها حکومت فرمانروایی می‌کنند و جهان خواران چه برنامه‌ای برای آنان دارند.

حسینی با تأکید بر ضروت موازات رشد سیاسی و اندیشه سیاسی با رشد فرهنگی در جامعه افزود: جامعه اگر بلوغ فرهنگی داشته باشد به بسیاری از خواسته‌ها و تمایلات حقیقی خود می‌رسد. زیرا بسیاری از این خواسته‌ها؛ خواسته‌های کذب فرهنگ استعمار و ابتذال غرب است که بر اذهان عمومی تحمیل کرده است و مورد مطالبه معدود افرادی است که اندیشه و افکار غربی دارند.

امام‌جمعه ابرکوه خاطرنشان کرد: لذا ما باید سعی کنیم در کشور خود و حتی در دنیا برای بشریت مخصوصاً نسل آینده انقلاب و وارثان کشور دو بال فرهنگی و سیاسی را تقویت کنیم.

ضرورت ایجاد کتاب‌فروشی دائمی و اهداء کتاب در مناسبت‌های مختلف در ابرکوه
سید حسام هدایتی مسئول دفتر نماینده مردم ابرکوه در مجلس، اذعان کرد: ازیک‌طرف دچار تضاد فرهنگي هستیم و از طرف ديگر انقلاب ما يك انقلاب فرهنگي است و از مكتبي برخوردار است كه در آن به مطالعه، كتاب و کتاب‌خوانی توجه شده است. نگاه‌های ديني و ملي ما نگاه فرهنگي است، چیزی که در دوران دفاع مقدس هم مشهود بود.

هدایتی با اشاره به میانگین مطالعه در کشور از 2 تا 79 دقیقه افزود: جامعه ما نياز به يك جریان مهندسي فرهنگي دارد كه فرهنگ واقعي را به سمت فرهنگ آرماني مديريت كند.

وی راه‌اندازی کتابخانه‌های سيار در روستاهاي اطراف، ايجاد کتاب‌فروشی دائمي در سطح شهرستان و ترویج فرهنگ اهداء كتاب در مناسبت‌های مختلف، توجه به خانواده، همکاری بیشتر روحانیون و کانون مساجد و همچنین مدارس را ازجمله راهکارهای تقويت فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، معرفی کرد.

تغییر ساعت زنگ انشاء در مدارس به زنگ کتاب
جهانگیر اميدي مسئول امور جوانان در فرمانداری ابرکوه، با تأکید بر اینکه کتاب‌خوان كردن بچه‌ها بايد در اولويت قرار گيرد نه ساخت کتابخانه‌ها، گفت: فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی باید از دوران کودکی در افراد نهادینه شود.

امیدی در همین راستا پیشنهاد کرد: ساعت انشاء در مدارس به زنگ كتاب تغيير كند، تا در اين زمان دانش آموزان با معرفي کتاب‌ها، با شیوه نوشتن كتاب و خلاصه‌برداری آن آشنا شوند.

انتهای پیام/ ف




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.