ID : 31828011
دبیر شورای فرهنگ عمومی ابرکوه:

اولویت شورای فرهنگ عمومی ابرکوه ارائه راهکار فرهنگی برای اقتصاد مقاومتی است


دبیر شورای فرهنگ عمومی ابرکوه گفت: اولویت کار شورای فرهنگ عمومی ابركوه، شناسایی آسیب‌های اجتماعی و ارائه راهکار و هماهنگی دستگاه‌ها جهت الگوسازي ظرفیت‌های فرهنگي است.

به گزارش یزدرسا؛ حمیدرضا بصیری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابرکوه، در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، ضمن گرامیداشت روز فرهنگ عمومی، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب، بر اساس فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال 1363، شورای عالی انقلاب فرهنگی شكل گرفت و سپس جهت بررسی وضعیت فرهنگی جامعه در سال 1365، به‌منظور تعیین اهداف، سیاست‌گذاری و هدایت فرهنگ عمومی كشور، شورای فرهنگ عمومی با وظایف مشخص فعالیت خود را آغاز کرد.

بصیری خاطرنشان کرد: این شورا در سال ۱۳۷۲، باهدف توجه بیشتر به مسائل فرهنگی استان‌ها و پیگیری مصوبات شوراهای فرهنگ عمومی و عالی انقلاب فرهنگی، نسبت به تشکیل شعبه‌های خود در سطح استان‌ها اقدام کرد.

وی افزود: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها، به‌منظور رسیدگی جدی‌تر به برخی موضوعات مهم در ادوار مختلف، اقدام به تأسیس دفاتر و شوراهای فرعی در شهرستان‌ها کرد و در سال ۱۳۸۵ آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی شهرستان با وظایف مشخص، تصویب شد.

شناسایی آسیب‌های اجتماعی، اولویت شورای فرهنگ عمومی ابركوه است
دبیر شورای فرهنگ عمومی ابرکوه تصریح کرد: بیست سال پیش فعالیت این شورا به ریاست امام‌جمعه و دبیری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، در شهرستان شروع شد.

بصیری گفت: ازجمله برنامه‌هایی که در شورای فرهنگ عمومی شهرستان اولویت دارد؛ بررسی معضلات و ویژگی‌های فرهنگی در شهر و روستا و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع آن، تلاش برای حذف سنت‌های غلط رایج و تشویق مردم بر حفظ و تقویت ارزش‌های دینی و انقلابی، است.

وی بیان کرد: همچنین ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و مراکز دولتی و غیردولتی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی، ترویج فرهنگ رعایت حقوق شهروندی جهت افزایش امنیت اجتماعی و روانی، ارائه‌ گزارش سالانه و بررسی وضع فرهنگ ‌عمومی، پیگیری و اجرایی کردن مصوبات شورا از طریق الزام مدیران، همچون نظارت بر نامگذاری خیابان‌ها، اماکن عمومی، میدان‌ها و... از دیگر وظایف شورا است که در جهت توسعه فرهنگ عمومی شهرستان انجام می‌شود.

تلاش شورای فرهنگ عمومی ابرکوه برای ارائه راهکار فرهنگی برای اقتصاد مقاومتی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابرکوه اذعان کرد: بررسی زمینه‌ها و آثار فرهنگی مربوط به سیاست‌ها و اجرای طرح‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... در شورای ابرکوه، موردبحث و حل‌وفصل قرارگرفته است، که در سال جاری سیاست شورای فرهنگ عمومی بر ارائه راهکارهای فرهنگی اجرایی کردن طرح اقتصاد مقاومتی است.

وی فرماندار (نایب‌رئیس شورا)، روسای اداره تبلیغات اسلامی، نماینده‌ مجلس‌، دانشگاه‌ها، آموزش‌وپرورش، اطلاعات، ورزش و جوانان، کتابخانه‌ها، فرماندهان انتظامی و نظامی، شهردار، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، دادگستری و ادارات فرهنگی و برخی فعالین شهرستان را از اعضاء شورای فرهنگ عمومی معرفی کرد.

بصیری با اشاره به برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی به‌صورت ماهیانه ، گفت: اهم عملکرد این شورا در شهرستان شامل، ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در آب با توجه به خشکسالی های شدید ابرکوه، تشویق مردم به مطالعه و کتاب‌خوانی، جلوگیری از ازدواج‌های تحمیلی و سنت‌های غلط در مراسمات جشن، حفظ اموال شخصی و جلوگیری از سرقت‌ها، توسعه و انتشار فرهنگ حجاب و پوشش اسلامی مردمان ابرکوه، گرامیداشت اعیاد مذهبی و ملی، انتقال آداب‌ورسوم خاص و مذهبی شهرستان به دیگر جاها، است.

وی تأکید کرد: ازآنجاکه کارهای فرهنگی همچون ساختمان‌سازی نیست که به چشم دیده شود، باید بحث تفاوت فرهنگ‌ها بررسی و رعایت شود و فعالیت‌های سطح شهرستان‌ها با موقعیت‌های خاص مردم آن مطابقت داشته باشد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی ابرکوه در پایان خاطرنشان کرد: اعضاء شورا و دستگاه‌های فرهنگی، با توجه به پتانسیل تاریخی (که موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی است) و همچنین قرار گرفتن ابرکوه در نقطه اتصال سه استان گردشگری یزد، فارس و اصفهان، باید ظرفیت‌های فرهنگی شهرستان را به‌عنوان الگو برجسته‌سازی کنند.

انتهای پیام/ 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.