ID : 9883970
در «همایش سبک زندگی اسلامی ایرانی» مطرح شد:

اولین تبیین کننده سبک زندگی برای انسان ها قرآن کریم است/ سبک زندگی، الگو گیری و الگو سازی است


رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کشور در «همایش سبک زندگی اسلامی ایرانی»: بايد اين مسئله را در نظر داشت كه موفقيت نظام فرهنگي، سياسي، اقتصادي و اعتقادي هر جامعه‌اي به هويت ‌سازي فرهنگي آن بستگي دارد.

به گزارش یزد رسا، همایش «سبک زندگی اسلامی ایرانی» با حضور دکترعبدالرضا مجد الدین رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کشور، فرماندار، حجت الاسلام اخوان امام جمعه موقت و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهاباد دانشجویان مسئولین وکارکنان ادارات و نهادها و جمعی از خانواده ها در محل سالن مجتمع فرهنگی هنری آخوند ملا عبدالله بهابادی بهاباد برگزار شد.

 

در این مراسم محمد رضا خادمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهاباد ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان شرکت کننده هدف از برگزاری این همایش را ترویج فرهنگ اسلامی در سبک زندگی دانست .

 

وی با بیان اینکه  سبک زندگی اسلامی اصلی مهم و مورد نیاز در تمدن مسلمانان است گفت: سبک زندگی زیربنای همه مسائل فرهنگی است و همه اندیشمندان، فرهیختگان و اقشار مختلف جامعه باید در راستای تحقق این مهم تلاش کنند.


در ادامه این همایش عباس اقبال فرماندار بهاباد هم در سخنانی با تبریک هفته بسیج به بسیجیان عرصه جهاد و شهادت با بیان فراز هائی از صحیفه سجادیه به تفسیر برخی آیات این کتاب در مورد سبک زندگی اسلامی ایرانی اشاره کرد وگفت: اولین تبیین کننده سبک زندگی برای انسان ها قرآن کریم بوده و آمدن انبیای الهی برای این است که یک مقوله ارزشمند بشری ، ساماندهی شود و در یک چرخه قابل قبول و مثبت قرار گیرد.

 

وی افزود: سبک زندگی، الگو گیری و الگو سازی است. انسان ها بدون الگو نمی توانند زندگی کنن. ارزشمندترین گوهر و عنصر برای آدمی حیات و زندگی و تمام تلاش بشری برای رونق دادن این حیات است.


در این همایش دکتر عبدالرضا مجد الدین رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کشوردر سخنانی درمورد سبک زندگی اسلامی گفت: بحث امروز ما به سبک زندگی اسلامی با نگاه قرآنی اشاره دارد اولین سوالی که در این زمینه مطرح میشود این است که دلیلی بیاورید که چه نیازی به تمدن سازی نوین اسلامی در مقطع و برهه از تاریخ داریم که همگی جواب دادند تمدن غرب و به بن بست رسیدن تمدن های شرق و غرب یکی از این عوامل است.


دکتر مجدالدین گفت: سبك زندگي ايراني ـ اسلامي آغاز و مقدمه‌اي براي تمدن سازي نوين اسلامي و در نهايت تحقق پيشرفت و توسعه ايراني ـ اسلامي است.


وی يكي از مهمترين دلايل نياز به تمدن ‌سازي نوين اسلامي را ، تهاجم فرهنگي غرب و تحميل سبك زندگي غربي در جوامع اسلامي دانست و گفت: سبك زندگي با وجود آنكه يك بحث فرهنگي محسوب مي شود، نقش و جايگاه مهمي در تمدن‌ سازي دارد و بايد براي طراحي بناي چنين تمدني برنامه ‌ريزي نمود.


وی افزود: بسياري از مشكلات و مسائل فرهنگي جامعه ناشي از نبود مباني نظري و فلسفي و تئوريك در زمينه سبك و سلوك زندگي و تمدن سازي ديني در جامعه است. فرهنگ ‌سازي در باب سبك زندگي در جامعه‌ مي بايد از سوي مردم و در بطن جامعه صورت گيرد.


وی تصریح کرد: سبک زندگي به تمامي اصول و مباني كه متن و بطن حيات اجتماع و انسان را شکل مي دهد، اطلاق مي گردد كه از ارزش ‌هاي ديني و عرفي جامعه نشأت مي گيرد. سبك و سلوك زندگي حاكم بر جوامع نمايانگر فرهنگ، جهان‌ بيني و اعتقادات آن جامعه است كه در شيوه و نوع حيات افراد جامعه تبلور يافته است. سبك زندگي، نوع ديدگاه و باورهاي اصيل و اعتقادات مردم را نشان مي دهد. شيوه و نوع زندگي مردم مهمترين بخش از عرصه حيات اجتماعي را تشكيل مي دهند، از اين رو پيروي مردم يك جامعه از سبك و شيوه‌ زندگي اصيل و بومي لازمه‌ پيشرفت اقتصادي و اجتماعي است.


این استاد دانشگاه در ادامه خاطر نشان کرد: سبك و شيوه‌ زندگي مولفه‌ هايي چون تشكيل خانواده و ازدواج، نوع البسه و خوراك، مسكن و معماري، الگوي مصرف، تفريحات و شيوه‌ گذران اوقات فراغت، روش معيشت و كسب و كار، نوع هنر، ادبيات و سينما و... را تشكيل مي دهد، براي تمدن سازي نوين اسلامي بايد در هر كدام از اين بخش‌ها فرهنگ ‌سازي لازم صورت گيرد، تا حيات اجتماعي و نوع زندگي مردم متناسب با باورها و فرهنگ بومي آنان جريان يابد.


بايد اين مسئله را در نظر داشت كه موفقيت نظام فرهنگي، سياسي، اقتصادي و اعتقادي هر جامعه‌اي به هويت ‌سازي فرهنگي و اجراي رسوم، اعتقادات و فرهنگ بومي و سنتي آن بستگي دارد. اين مسئله را مي توان در نوع و شيوه زندگي تمامي كشورها مشاهده نمود، چنانكه كشورهاي اروپايي در صدد گسترش فرهنگ غربي و شيوه‌ زندگي اروپايي و حتي آمريكايي در ديگر جوامع هستند. از اين‌رو با تبليغات گسترده، فرهنگ و نوع زندگي و ارزش ‌هاي غربي را در جوامع در حال توسعه و شرق بسط مي دهند.


وی با بیان اینکه فرهنگ ‌سازي در باب سبك زندگي در جامعه‌ مي بايد از سوي مردم و در بطن جامعه صورت گيرد، اظهار کرد:  نهادهاي ديني و اجتماعي و سازمان‌ هاي مردمي چون حسينيه‌ها و مساجد نقش مهمي در اين زمينه دارند. مردم جايگاه مهم و اساسي در گسترش سبك زندگي اسلامي دارند. در جوامع اسلامي، مردم به نهادهاي ديني و اجتماعي اهميت وافري قائل هستند و همواره در مناسبت‌ها و موقعيت‌ هاي مختلف در اين نهادها حضور و مشاركت دارند و اين تشكيلات مردمي نقش مهمي در بسط سبك زندگي اسلامي دارد.


وی در پایان اظهار کرد:  وظیفه همه نخبگان، حوزویان، دانشگاهیان، علما و فضلا تلاش برای ایجاد سبک زندگی اسلامی ایرانی است و باید تلاش کنیم که شیوه و زندگی و روش ما الگو پذیری از ائمه اطهار و پیامبران باشد و زندگی قرآنی مبتنی بر اصول اسلامی داشته باشیم ...
انتهای پیام/ ع ب




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.