ID : 16313488
سردار سلامی:

اگر برای جنگ آماده نباشیم اجازه«زندگی در صلح» را به ما نمی‌دهند


جانشین فرمانده کل سپاه در چهارمین همایش ملی پدافند غیر عامل افزود: ایران بعد از انقلاب اسلامی دیکته هیچ بیگانه‌‌ای را نمی‌نویسد، ایران انشاءکننده یک ادبیات جدید علیه سلطه‌طلبی غرب در جهان اسلام است.

به گزارش یزدرسا به نقل از نسیم ،  سردار سلامی در چهارمین همایش ملی پدافند غیر عامل که در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در حال برگزاری است، گفت: امروزه ظرفیت های فیزیکی برای انهدام سیاره زمین و ساکنان آن گسترش می‌یابد؛ اندیشه جنگ هنوز نزد قدرت‌های بزرگ به عنوان مهمترین راه حل سیاسی تلقی می‌شود، هنوز این عبارت رایج که جنگ ادامه سیاست است به طریق دیگر و صلح ادامه جنگ است به طریقی دیگر متاسفانه فضای ذهنی بازیگران اصلی صحنه قدرت و سیاست در جهان را شکل می‌دهد و به آن اندازه که قدرت‌های بزرگ برای مهیا شدن و اداره جنگ‌ها ظرفیت تولید می‌کنند بسیار کمتر از آن در اندیشه ظرفیت‌سازی برای صلح هستند.


وی ادامه داد: پس ما در جهانی زندگی می‌کنیم که واقعیت جنگ کاملاً فضای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهگی و روانی همه ملت‌ها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.


جانشین فرمانده کل سپاه گفت: ما چاره‌ای نداریم که واقعیت این فضای جهانی را به رسمیت بشناسیم و برای ادامه حیات و تعقیب آرزوهای انقلابی و دینی و ملی خود و حفاظت از دستاوردهای بزرگ و سرمایه‌های عظیمی که تراکم اندوخته‌های یک ملت از دورن حوادث سخت بوده است همه توان و تلاش خود را به کار گیریم تا اگر روزی همانند گذشته نزدیکمان در دوران پر افتخار دفاع مقدس درگیر جنگی شدیم بتوانیم از استحکام هویت و اعتبار و منزلت و شخصیت و همه عناصر تشکیل دهنده ملیتمان دفاع کنیم.


سردار سلامی یادآور شد: همه جنگ‌هایی که در طول تاریخ اتفاق افتاده‌اند قابل پیش‌بینی نبوده‌اند یعنی در فضای راهبردی قابل پیش‌بینی نبوده‌اند اکثراً قابل پیشگیری نبوده‌اند بازدارندگی یک اصل مهم است اما در عین حال یک واقعیت می‌تواند باشد. اشتباه و خطا در محاسبات سیاسیت مداران همواره امری طبیعی است بسیاری از جنگ‌ها بر اثر خطای در محاسبات اتفاق افتاده است که مرزهای بازدارندگی را در هم نوردیده است و همه این جنگ‌هایی که اتفاق افتاده‌اند چه کوتاه و چه بلندمدت چه جنگ‌های ائتلافی و چه غیر ائتلافی و چه جنگ‌های متوازن و یا جنگ‌های نابرابر همگی سرنوشت ملت‌ها و مسیر سرنوشت آنها را تماماً یا تا حدودی تغییر داده‌اند.


وی ادامه داد: شما دقت کنید تحریم ایران یک کشور 70 میلیونی در حال توسعه توسط امریکا چه ضربه ای به اقتصاد اروپا زد. امروز سوریه و خروج آن از نظام اقتصاد جهانی چه ضربه ای به اروپا و ترکیه و دیگران زد.


خروج یمن از گردونه اقتصاد جهانی و دیگر کشورها در جهان اسلام این بخشی از نقشه جامع سیاسی آمریکا است ولی اروپا تبعیت می‌کند؛ این نتیجه جنگ جهانی دوم است اگر می‌بینید هنوز در ژاپن یا کره در شرق آسیا پایگاه‌های نظامی آمریکا برقرار است اینها نتایج جنگ جهانی دوم است چون ژاپن ویران شدن ناکازاکی و ... را دیده است.


جانشین فرمانده کل سپاه گفت: اگر هنوز آن قانون اساسی در ژاپن معتبر است این پیامدهای جنگ است اگر عراق را با شرایط امنیتی و سیاسی و اجتماعی و ژئوپلوتیک امروز می‌بینید که بسیاری از قدرت‌ها در تلاشند تا یک تجزیه در این کشور صورت بدهند ناشی از جنگ‌هایی است که صدام بر ما و بر کویت تحمیل کرد و بعد آمریکا در دو نوبت با یک ائتلاف به او حمله کرد. اگر امروز می‌بینید یک ملت به نام ملت سوریه آواره در شهرهای اروپا تحت تحقیر، فقر، بیکاری به سر می‌برند و جنازه بچه‌هایشان را باید در کنار سواحل دریای مدیترانه جستجو کرد ملتی که عزیز بود و کشوری که آباد بود اما امروز این چنین سرنوشت غم انگیزی را تجربه می‌کنند و آن ملت مسلمان عزیز از سرزمین مادری خود رانده شده است، حاصل جنگ است.


سردار سلامی افزود: اگر یک ملت به نام فلسطین بدون سرزمین آواره در اردوگاه‌ها مانده است و کشت و کشتارهای فجیع و انبوهی را در صبرا و شتیلا و سپتامبر سیاه در اردن و جنگ‌های متعددی را ما قبل و ما بعد انقلاب اسلامی ایران به خود دیده است این ناشی از ضعف عملکرد سیستم اعراب متکی بر ناسیونالیسم عربی در جنگ‌های 48 و 56 و 67 3 و ... است.


وی ادامه داد: شاید یک استثناء در تاریخ وجود دارد که یک کشور از جنگ در مقیاس جهانی خارج شد اما سرنوشت ملی او توسط دشمنان و بازیگران جنگ رقم نخورد آن هم ایران در دوران دفاع مقدس بود که این یک معجزه در تاریخ حیات جنگ‌ها است؛ اما جنگ از منطقه ما دور نشد.
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: آمریکایی‌ها همین الان در 22 کشور اسلامی دارای پایگاه هوایی هستند از همان پایگاه‌ها پرواز می‌کنند و مسلمانان را بمباران می‌کنند. ما در چنین فضایی زندگی می‌کنیم به همین دلیل باید قدرتمند باشیم، امروز نبرد ما با دشمنان کوچک و بزرگ بر سر این است آنها می‌گویند شما را به جنگ نظامی تهدید می‌کنیم؛ این منطق غرب است ما از زبان آمریکایی و متحدان آنها چه چیزی غیر از این می شنویم آنها می‌خواهند برای ما دیکته بگویند و ما اعلام کرده‌ایم از بعد از انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ایران دیکته هیچ بیگانه‌‌ای را نمی‌نویسد ایران انشاء کننده یک ادبیات جدید در عرصه جهانی علیه سلطه طلبی غرب در جهان اسلام است.


سردار سلامی افزود: ما به دلایل اعتقادی، به دلایل استراتژیک، به دلایل عقلانی و به دلایل منافع جهان اسلام و منافع ملی خودمان باید آماده اداره نبردهای متنوع چه در اشکال نیابتی و چه در صورت های مستقیم آن باشیم؛ اگر برای جنگ آماده نباشیم اجازه زندگی در صلح به ما را نمی‌دهند جنگ وقتی به ما تحمیل می‌شود که ما قدرت اداره آن را نداشته باشیم و صلح هنگامی در دسترس ما است که خوب بتوانیم بجنگیم؛ منطق ما برای پرداختن به دفاع غیر عامل همین است.


وی گفت: وقتی کشوری در جنگ موفق است که بتواند در جنگ زندگی کند و در زندگی بجنگد؛ یعنی جنگ و صلح را دو پدیده منفک از هم نداند فقط برای یک زندگی خطی آرام قابل پیش بینی و راحت آماده نباشد بلکه برای عبور از بحران‌های سخت و گردنه‌های خطرناک و واقعه های سهمگین آماده شود و آمادگی برای چنین جنگی در اثناء جنگ ممکن نیست.


جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: ظرفیت های روانی، روحی و فیزیکی مدیرتی همه اینها باید قبل از جنگ‌ ها ساخته شود مرز بین جنگ و صلح امروز نامعین و غیر قابل تفکیک است مفاهیم جنگ توسعه یافته است دامنه جغرافیایی جنگ‌ها هم وسیع‌تر شده است.


سردار سلامی گفت: ما باید آماده باشیم آنگونه که اگر جنگ شد زندگی ما از انضباط و از تعادل و از مدیریت خارج نشود، تنها ملتی می‌شکند که وقتی جنگی به او تحمیل شد از تعادل به اغتشاش تغییر وضعیت داده و انضباط اجتماعی را از دست بدهد، مدیریت معینی بر تنظیم قواعد رفتارها حاکم نباشد اجزاء به هم پیوسته سیستم ملی از هم منفک و گسیخته شوند نباید چنین وضعیتی اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/ص




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.