ID : 9954571
حق شناس:

اگر من یک فیلم خوب درست کردم یک سینماگر نیز می‌تواند یک حرف خوب بزند


عضو شورای مرکزی جبهه اصلاح‌طلبان در انتقاد از حرکت سینماگران در امضای پوستر هسته‌ای گفت: دانش هسته‌ای ملت ایران حذف شدنی نیست/ معتقدم باید به سمت یک توافق خوب برویم.

به گزارش یزدرسا ،محمد جواد حق شناس، عضو شورای مرکزی جبهه اصلاح‌طلبان با اشاره به ظرفیت ایران بسیار زیاد ایران گفت: تصمیم گری در مورد این کلیت بدون توجه به این ظرفیت‌ها یک خطای راهبردی است.


حق‌شناس خاطرنشان کرد: ایران داری تاریخی بسیار روشن، مستمر و پیوسته‌ای است که نزدیک به 3000 سال تمدن را یدک می‌کشد و توانسته‌ است با وجود مجموعه‌ای از فشارها خود را در کنار نام‌هایی مانند چین، هند، یونان و مصر نگاه دارد.


وی با اشاره به موقعیت ژئوپولتیکی ایران تصریح کرد: این موقعیت ایران را بین 10 کشور جهان از نظر موفقیت قرار داده است؛ ما امروز با نزدیک به 16 کشور همسایه هستیم و حضور در منطقه خاورمیانه مارا در مجاورت منطقی مانند حوزه خلیج فارس، شبه قاره هند، دریای خزر، آسیای جنوب غرب و مدیترانه مرتبط کرده است که این ارتباطات بسیار مهم و قابل توجه هرکدام می‌تواند تبدیل به معبری مهم استراتژیک شود.


عضو شورای مرکزی جبهه اصلاح‌طلبان با اشاره به ثروت خدادادی ایران در حوزه منابع طبیعی و تسلط بر آبراه‌های مواصلاتی شمال و جنوب در خاورمیانه گفت: ارتباطاتی که ایران می‌تواند بین آبراه‌های مهم خلیج فارس و دریای خزر ایجاد کند، موقعیت ما را آنچنان مهم کرده است که به خوبی می‌توانیم عهده‌دار تبدیل شدن ایران به یک قدرت منطقه‌ای باشیم.


وی با تاکید براینکه تعاملات 30 یا 35 سال گذشته بعد از انقلاب ایران را در مسیری قرار داد که کشور را وارد یک تقابل غیرراهبردی با غرب کرده است گفت: سرمنشاء این تقابل غربی‌ها بودند که در یک اقدام مطالعه نشده شاهی را که توسط که مردم ایران رانده شده بود به کشور خود راه دادند و در یک خطای راهبردی دو طرف را عملا وارد بازی کرد که هرچند به نظر می‌رسد این بازی در وهله اول از منطق رفتاری برخوردار بود اما بعد از مدتی از یک منطق رفتاری مبتنی بر منافع ملی خارج شد و عملا تبدیل شد به یک منطق احساسی مبتنی بر گذشته بدون توجه به منافع ملی که در آینده می‌تواند مترتب باشد شد.


حق‌شناس اظهار داشت: ایران در مقطعی می‌توانست به دلیل افزایش قدرت ملی و تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای با قدرتهای بزرگ منافع مشترک تعریف کند و در این منافع مشترک بدون تکیه بر اختلافات در حوزه منافع مشترک حرکت کند و زمانی که لازم بود وارد بحث اختلافات شویم.


وی با تصریح براینکه در زمانی که بین قدرت محلی، منطقه و یا یک قدرت بزرگ تقابل شکل گیرد در اینجا این قدرت بزرگ است که به دلیل توانمندی‌هایی که دارد می‌تواند ضربات بیشتری را به قدرت‌های کوچکتر بزند گفت: من بر این باور هستم که ما می‌توانیم در راستای تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای با قدرتهای بزرگ منافع مشترک تعریف کنیم و در آن منافع مشترک بدون تکیه بر اختلافات در حوزه منافع مشترک حرکت کرد.


عضو شورای مرکزی جبهه اصلاح‌طلبان ادامه داد: زمانی که تکیه بر نکات اختلافی وجود دارد اگر بین قدرت محلی یا منطقه‌ای با قدرت بزرگ تقابل صورت گیرد، این قدرت بزرگ به دلیل توانمندی‌های خود می‌تواند ضربات بیشتری را به قدرت کوچکتر بزند و قدرت کوچکتر را در رسیدن به خواست‌های خود دچار مشکل کند.


وی با اشاره به اینکه ایران می‌تواند در راستای تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای به جای اینکه بر نقاط اختلاف دست بگذاریم باید به نقاط مشترک توجه کنیم گفت: از این طریق می‌توان زمینه رشد خود را بررقبای منطقه‌ای تحمیل کنیم و این مزایا می‌تواند ما را در یک موقعیت برتر در چالشی که با قدرتهای بزرگ داریم قرار دهد.


عضو شورای مرکزی جبهه اصلاح‌طلبان با اشاره به توانمندی ایران در حوزه هسته‌ای گفت: در این مقطع که طرف غربی در مورد پرونده هسته‌ای ما مزاحمت‌هایی را ایجاد کرده است می‌توان تصریح کرد که ما اکنون توانایی‌ها را در حوزه تکنولوژی و دانش به دست آورده‌ایم که قابل حذف شدن نیست و ما در باشگاه هسته‌ای دنیا هستیم با این وجود اینکه ما امروز از این توانمندی استفاده می‌کنیم یا خبر موضوعی است که قابل گفتگو با طرف مقابل برای رسیدن به اعتماد است.


وی تصریح کرد: لازم است حرکت کشور در چارچوب منافع ملی باشد تا بتوانیم رقبای منطقه‌ای خود مانند ترکیه و عربستان که مزاحمت‌های جدی را برای ما ایجاد کرده‌ و وارد حوزه‌های اختصاصی ما شده‌اند را به عقب برانیم.


حق‌شناس با تاکید بر احتمال رسیدن به نقطه مطلوب برای کشور در یک دهه آینده گفت: زمانی که بخواهیم تبدیل به قدرت منطقه‌ای شویم مخالفت هایی مانند عربستان در حوزه خلیج فارس، ترکیه در حوزه غرب، آسیای مرکزی و قفقاز با روسیه و هند در منطقه شبه قاره وجود خواهد داشت که لازم است برای مقابله با آن در این حوزه هوشمندتر و هوشیارتر عمل کنیم.


وی در پایان با تاکید بر لزوم حرکت به سمت یک توافق خوب هسته‌ای با انتقاد از حرکت سینماگران در امضای پوستر هسته‌ای گفت: وقتی سینماگری بخواهد وارد عرصه سیاسی شود مانند این است که من فردا بروم و فیلم درست کنم اگر من یک فیلم خوب درست کردم یک سینماگر نیز می‌تواند یک حرف خوب بزند.

 

انتهای پیام/ص




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.